Legát Tibor: Pop

  • 2002. január 31.

Egotrip

irály. Mi mindenen ment keresztül ez a szó, istenem! És ha már isten, akkor utána az első, vagyis a listán második, mégis vezető.
Szaladok végig a névsoron, fantáziám romokban, ennyire futja: Mátyás, a igazságos, József, a kalapos, Béla, a vak, István, a.

A sarokban Szörényi Levente lapul, kezében tányér, szemüvege gyertyafényben úszik. A Nemzeti Ifjúsági Alapítvány fogadást rendezett a sportolóknak meg a fontosaknak, és én is fontos vagyok nekik, mert valami narkóelleneskampány-himnuszt énekeltem föl Charlie-val, Hobóval, Lagzi Lajcsival, mindenkivel. Lett videoklip is, összeborulós, ökölrázós we are the world. Nekem az a sor jutott: "Rákattantál, azt hiszed, most már szabad vahahaha-hagy", a snitten Varga Miklós, Orsi, a TNT meg én uniszónó keménykedünk egy kurva nagy, fröccsöntött fecskendő előtt, ami lézert lövell a falra.

Most is keménykednék, olyanok forognak a fejemben, hogy leitatom és fölszedem a *** Rt. vezérigazgatóját, az országos buzit, és miután megetetek vele egy rakás tízezrest, belepisálok a szájába, vagy megkérdezem a népszerű idegsebészt, koponyalékelés után nem érez-e késztetést, hogy agyba bassza valamelyik csinos páciensét? A nemzet aktuális cirkuszhercegnőjének vagy inkább az egyik őrző-védőnek súgjam a fülébe, kicsi, gyere velem csókot csenni? Csak két ujjamat nyújtsam a miniszternek, amikor jattra mered? Ha én rózsa volnék, nem csak egyszer nyílnék? Reggelig sorolhatnám azokat a kínos és közönséges ötleteket, beteg sziporkákat, amelyek úgyis csak annak a fejében fordulnak meg, akit különben le sem szarnak.

Természetesen kussolok. Eljátszom, megtisztelve érzem magam, és az a legszomorúbb, hogy tényleg megtisztelve érzem magam. Mosolygok mindenkire, legyen az pultos, államtitkár, ügyvezető igazgató, általános menedzser, operátor, öttusabajnok, női súlyemelő, Balázs Pali. "lálkodom a svédasztal körül, és mintha végtelenített magnószalag forogna bennem, és mintha bárkit is érdekelne, egyre csak azt ismételgetem:

- Jövőre új album, jövőre új album.

Mellettem egy gyönyörű öregember kifogástalan szmokingban - valami edző, és mégis - azt mondja Gyárfás Tamásnak:

- Igen, igen, a irály!

Gáborra gondol, a híres kapusra, ami csak azért érdekes, mert ekkor kap el a "royal flash", hogy Isten után az első, meg a kis közhelyszótár. Aztán vaku villan, a társasági magazin fotóriportere rám vigyorog, én pedig biztosra veszem, hogy a király mégis Elvis.

De nem ám a csípőrázó, felhőszálló, eckibecki! Nem a feketére festett hajú ifjú tróger 1956-ból, aki miatt annyian elhagyták szép Magyarországot. Bármelyik clevelandi nyugdíjas megmondhatja, azok királymentes idők voltak, tökéletes demokrácia. Hallgassátok meg azt a pörgetést a Hound Dogban, és mindent megértetek. épzeljétek, milyet szólhatott a Molotov-koktélos palack a T54-es páncélburkán. Olyat.

Olyat szólt. Ugrottam húsz évet - napközis beszólás, sűrű, mint a töpörtyűkrémes kenyér. Már a hetvenes évek közepén járok, és ekkor - közvetlenül a halála előtt - Elvis már valóban király. Zsírban és flitterben piheg, barkóján az izzadságcsepp százkarátos briliáns, torz arcán szenvedés és fájdalom. A felelőtlenség fájdalma, a tengernyi tonnával megrakott kisfiú fájdalma, a birodalom urának ostoba fájdalma, akit csecsemőként emeltek trónra a világ hatalmasai. A trónra emelték, mert lesírt róla, nem köp a levesbe, nem lesz sem hódító, sem bölcs. Bárgyú mosolyából bárki kiolvashatta, se becsvágy, se küldetéstudat, csupán a legendás értetlenség:

- Milyen forradalom, milyen 1956, milyen én?

Ám a kórus - ahelyett, hogy megdobálná kővel - rázendít:

- Jöjjön el a Te országod!

Így lett Elvis király országa a tündöklő, aranyló mézben fürdő Las Vegas. A totális XXX-barokk, ami azóta is a világ közepe, sőt maga a világ. Egy olyan világ, ahol rövid életünk során a legnemesebb cél még szebbnek látszik.

De vajon ezek a rosszul öltözött politikusok és popzenészek, ezek a focilabda alakú torták és társaságimagazin-alkalmazottak, ezek is a világ közepe? A névjegykártya-cserék és a szponzortranszparensek? Elvis a faszát nevezte "kis Elvis"-nek, és azt hiszem, értitek, mire gondolok. A ruhatároslány izzadságszagú, és kitűzőjén a felirat: Erzsi.

Hazafelé menet a taxiból látom, egy csoport suttyó éppen fölgyújt valami hajléktalant. Amikor a hullámpapíron túl a mocskos dzsogging is lángot fog, a klosárból pedig előtör a hörgés, és az ezzel járó tanácstalanság, káromkodjon-e vagy jajgasson, a kör bezárul, mert az egyik kis geci fölordít: "irály!"

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.