Mélyi József: Pálya a magasban

Tarzan futása

Egotrip

Ha nagyvárosi maratont közvetítenek a tévében, néhány perc erejéig mindig rácsodálkozom, mennyien nézik a helyszínen, az út mentén állva a versenyt.

Bár a személyes jelenlét távolról értelmetlennek látszik, valószínűleg akadnak a nézők közt olyanok, akiket nemcsak a tömegrendezvény spektákulumjellege vonz, hanem például élőben akarják látni a futók halandó ember számára elképzelhetetlen tempóját. Megfigyeléseim során azonban mindig arra jutok, hogy ha a képernyőn látható lelkes emberek nemcsak a pillanatnyi látványra, de a verseny alakulására is kíváncsiak, nyilván jobban teszik, ha valamilyen technikai médium segítségével figyelik az eseményeket. Még így is lehetséges azonban, hogy „élőben” lemaradnak a kulcsmomentumról. Utólag, az összefoglalókból leszűrve ugyanis gyakran kiderül, hogy az adott maraton során egyetlen pillanat döntött a győzelemről vagy a vereségről. Így szokás ez a világ egyik leghíresebb futórendezvénye, a bostoni maraton esetében is – kivéve akkor, amikor nem történik semmi.

A kollektív emlékezetben a legnagyobb versenyként az 1982-es párbaj maradt meg, amelynek egyik résztvevője az esélytelenebb Dick Beardsley, a másik pedig Alberto Salazar volt, utóbbi néhány hónappal azelőtt a New York-i maratonon nem hivatalos világcsúcsot állított fel. Hosszú ideig egymás mellett haladtak, a kommentátoroknak volt idejük elmesélni, hogyan harcolt Salazar apja Fidel Castro oldalán a kubai forradalomban, majd miként fordult szembe vele, s telepedett le fiával az Egyesült Államokban. Sőt, azt is felidézhették, hogyan futott be egy évvel korábban Londonban Beardsley kéz a kézben egy norvég versenyzővel a célba, az első helyen osztozva. Most sokáig nem történt semmi, de a feszültség nőtt. Végül aztán sűrűsödni kezdtek a döntőnek látszó események, előbb egy busz visszapillantó tükre súrolta Beardsley-t – ugyanis az utcákat ellepő tömeg miatt a közlekedés is csak a verseny útvonalán volt lehetséges –, aki dühében rá is csapott a járműre. Néhány kilométerrel a cél előtt pedig, amikor már úgy tűnt, hogy Salazar végleg elhúz a fáradó, és lábát egyre merevebben emelő ellenfelétől, eljött a momentum: Beardsley belelépett egy kátyúba. Először úgy látszott, megsérült, de épp ellenkezőleg: combizmából hirtelen eltűnt a görcs, s futni kezdett, mint a nyúl. A végén a közönség tombolása közepette majdnem befogta Salazart, aki utolsó erejével szakította át a célszalagot, utána összeesett, s azonnali infúzióra szorult.

A másik, utólag egyetlen jelenetre kihegyezett verseny 1936-ban zajlott, szintén párbaj formájában. Johnny Kelley esélyesként jócskán lemaradva haladt a második helyen; helyezéséről sokáig ő maga sem tudott, mivel a szinte ismeretlen indián futó, Ellison „Tarzan” Brown már a rajtnál ellépett tőle, percekkel előtte járt. Sokáig még a sajtó munkatársai is tévesen az üldözőt követték, csak jó néhány kilométer után tanácsolta nekik egy pályabíró, hogy eredjenek a valódi éllovas után. Mire a kocsikkal behozták Tarzant, ő már le is lassított. Szerette saját tempóját futni, általában gyorsan kezdett, majd sokszor szinte bevárta ellenfeleit. Kelley a Newton-hegyeknek nevezett domboknál érte be poroszkáló ellenfelét, sőt, ahogy elhaladt mellette, még barátságosan rá is vert a fenekére – „gyerünk, fiú, húzz bele”. Brown azonban megalázónak érezte az érintést, és az utolsó dombnál mint a puskagolyó faképnél hagyta Kelleyt (aki élete végéig bánta a saját gesztusát), s nagy előnnyel győzött. A legenda szerint ezt a helyet azóta hívják Heartbreak Hillnek, mivel Tarzan ott törte össze Kelley szívét.

Brown nem az első indián volt, aki megnyerte a bostoni versenyt, 1907-ben az onondaga törzshöz tartozó Thomas Longboat győzött; a döntő pillanat abban az évben talán akkor jött el, amikor a pályán keresztülhaladó tehervonat elvágta a mezőnyt, az üldözők körbe-körbe szaladgáltak, amíg újra fel nem nyitották a sorompót. Talán Longboat példája is ott járt Brown fejében – aki a Tarzan becenevet azért kapta, mert imádott köteleken fáról fára ugrálni –, amikor versenyezni kezdett. Már gyerekkorában rászolgált a narragansett törzsbeli nevére, a Szarvaslábra; alig maradt le felnőtt példaképei mögött, akiket a mezőn, edzéseik közben követett. Kimaradt az iskolából, s egész életében egyszerűbb észjárású maradt, mint Forrest Gump: „azt mondták róla, a lábai milliókat érnek, a feje viszont csak 10 centet”. 1935-ben még édesanyja ruháiból varrt trikóban indult a bostoni maratonon, 5 mérfölddel a vége előtt ledobta a cipőit, mezítláb ért célba. A következő évi győzelem után meghívták az olimpiai csapatba; a New York-i kikötőben a Berlinbe induló hajón felmászott a kéményre, hogy onnan már lássa Németországot. Az olimpiai faluban is komoly feltűnést keltett: piros-fehér-zöld ruhában mászkált, így messziről magyarnak hitték, bár az összképen kicsit rontott a tollas tiroli kalap. Az olimpián máig tisztázatlan körülmények között feladni kényszerült a versenyt: egyesek szerint sérve volt, egy későbbi beszámolóban arról olvasni, hogy a verseny előtt egy sörözőben nácikkal verekedett, rövid időre le is csukták, de az is lehet, hogy miután megállt, nem értette az orvost, aki elmondta neki, hogy szívesen kimasszírozza a lábából a görcsöt, de így tiltott segítségnyújtás elfogadásáért kizárják.

Amerikában hamar visszaszerezte elvesztett hírnevét: egymást követő két napon két maratont nyert, egyet New Yorkban, egyet New Hampshire-ben, ahová éjszaka stoppal jutott át. Tanácsokat alig fogadott el, rajt előtt megevett fél tucat hotdogot. 1938-ban az élbolyban haladt Bostonban, de melege lett, s egy hídról beugrott lubickolni az út menti tóba; hátrányát már nem tudta ledolgozni. 1939-ben övé volt a világ leggyorsabb ideje, de a bostoni maratonra csak úgy tudott benevezni, hogy kölcsönkért valakitől egy dollárt; ekkor nyerte meg másodszor a versenyt. Úgy tűnt, ő az 1940-es olimpia legnagyobb esélyese, de közbejött a háború. A versenyzéssel leállt, alkalmi munkákból tengődött, útépítéseken dolgozott. 1954-ben egy fiatal tengerész nem hitt neki, hogy valaha nagy futó volt. Fogadtak, futottak, Tarzan 5 dollárt nyert. A nélkülözések ellenére egy késői interjúban azt mondta: „Sokkal jobban éltem, mint az őseim.” Tarzan Brown 1975-ben halt meg; két narragansett törzsbéli férfi elmérgesedett vitája során egy teherautó ütötte el. Egykori vetélytársa, Johnny Kelley 2004-ben hunyt el; élete során 58 alkalommal futotta le a Bostont, utoljára 1992-ben, 84 éves korában, a közönség nagy ünneplése közepette.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.