Nádasdy Ádám: Modern Talking

Egy átlag angol munkás

  • Nádasdy Ádám
  • 2007. augusztus 2.

Egotrip

Azt mondta egy ember a rádióban, hogy "egy átlag angol munkás 350 szót használ". Ez képtelenül kevés, csakhogy az illető ezt mint köztudomásút említette - igaz, amatőr volt, idős ember, aki a magyar nyelv eredete iránt érdeklődött, s azt fejtegette, hogy az etruszkok (egy ókori itáliai nép) és a magyarok között ősi rokonság áll fönn. Ez is szamárság, de maradjunk a szókincsnél. (A riporternő figyelmébe ajánlom: David Crystal: A nyelv enciklopédiája, 1998, 290. oldal.)

A lelkes amatőr (a riporternő sajnos "nyelvkutatónak" nevezte) valóban hallhatott alacsony szókincsi adatokról - ha nem is ilyen nevetségesen kis számról, hiszen kezdjük csak a konyhában összeszámolni a zöldségek, evőeszközök stb. nevét. A 30-as években Angliában statisztikák készültek az átlagember szókincséről, s ezek megdöbbentően alacsony számot hoztak ki. Ezt akkor ki-ki a maga szájíze szerint értelmezte. Egyfelől dívtak a különböző fajelméletek (azaz hogy az egyén értékét, teljesítményét döntően nem a nevelés és az igyekezet határozza meg, hanem a "faj", azaz, hogy kik voltak a felmenői), valamint a szociáldarwinizmus (azaz hogy egészséges dolog hagyni, hogy az emberek közt is a legerősebbek szaporodjanak el s kiszorítsák a gyengéket). Gondoljunk Aldous Huxley Szép új világ című regényére, ahol - a nyomasztó jövőben - az embereket eleve különböző értelmi szintekre tenyésztik, s az alsó kategóriának (pl. liftesfiú, C/1 kategória) elég a pár száz szavas szókincs. No de az egy regény!

Ugyanakkor dívott a szocializmus és kommunizmus eszméje, mely szerint a - bármilyen fajú! - egyszerű emberek kezében van a jövő, őket kell felemelni. Nem az elit magániskolák (a "public school"-ok) nyegle úrfiait kell tömni választékos szókinccsel és idegen szavakkal, hanem a munkásnegyedek erőtől duzzadó ifjait kell elindítani a felemelkedés útján. Még pátosza is volt annak, ha nem dúskálunk az irodalmias, régies, idegen szavakban, hanem egyenesen, egyszerűen, angolosan fejezzük ki magunkat. ("Angolosan" helyett persze "magyarosan"-t is írhattam volna.)

Ezek izgalmas dolgok, de a nyelvészet ennél izgalmasabb. Először is el kell döntenünk, mit értünk "használat" alatt: azt, ami kijön a száján (aktív szókincs), vagy azt, amit sosem mond ki, de megérti, ha hallja-olvassa (passzív szókincs). A legtöbb embernek a passzív szókincsébe tartozik a szoprán, a felsál, a verdes, a szederjes. (Magyar példákat használok; a szakirodalom szerint nincs különbség a nyelvek között e téren, bár a rádióban a lelkes amatőr talán nem véletlenül említette az angolt, ezzel is csapást kívánva mérni a globalizáció Hydrájára.) A passzív szókincs elemei helyett az ember egy másik szót mond: szoprán helyett énekesnő, felsál helyett marhahús, verdes helyett csapkod, szederjes helyett lila.

A passzív szókincset nehéz elválasztani a műveltségtől, tapasztalattól. Végtére is a városok, növények, híres emberek, mitológiai alakok ugyanúgy szavak, mint az egyéb ritka szavak (a burgying? és a kántus?). Ezért a passzív szókincs nagysága roppantul változó: elérheti az 50-60 000 szót is, míg a legszerényebb műveltségűeknél 8-10 000. Ennél kevesebb nem lehet civilizált körülmények között, tehát ahol írásbeliség és közoktatás van. A természeti népeknél, ahol nincs írásbeliség és iskola, a passzív szókincs kisebb, az aktív viszont nagyobb, a kettő között kicsi a különbség (hiszen nem beszélhetünk "műveltségről", csak azt tudják fejben tartani, amit használnak is).

No de a rádióbeli úr nyilván az aktív szókincsre gondolt, ha a "használ" kifejezéssel élt. Csakhogy itt megint vigyázni kell. Van ugyanis egy szómennyiség, amit mindenki aktívan tud - azaz a megfelelő kiváltó inger esetén ezt a szót használja -, mégis alig él vele, egyszerűen mert nincs miért. Ez a szunnyadó-aktív szókincs. Ilyenek például: koporsó, enyv, szimatol. Ezeket mindenki tudja, s ha rákérdeznek vagy képen látja, azonnal rámondja (nem úgy, mint a szoprán és társai esetében!), de a mindennapi életben ritkán ejti ki. Az ember elmondja, hogy eltemették Rózsika nénit, de a koporsó szó nem kell, hogy elhangozzon. Leviszem a székeket az asztaloshoz, de az enyv szót egyikünk se mondja ki. Látom, hogy szimatol a kutya, mondom is a barátomnak: "Te, ez a kutya keres valamit", de a szimatol szó kimondatlan maradhat. Akinek kutyája van, annak az alom szunnyad, akinek macskája van, annak a szájkosár. A szunynyadó-aktív szókincset teszteléssel kell "kipiszkálni" a beszélőkből, mert ha csak elhelyezünk egy magnót a Kovácsék konyhájában, az hetekig foroghat, egyszer se lesz rajta koporsó, enyv vagy szimatol, ahogy nem lesz szoprán, felsál, verdes, szederjes se - csakhogy ez utóbbiak nem is lehetnének, mert Kovácsék aktív szókincsébe nem tartoznak bele.

Az élő-aktív szókincs (tehát amely a magnóra rákerülne) szerény esetben 2000 körül van. Ennél kevesebbet épelméjű felnőtt nem használ. Abba persze most bele se mentem, hogy hogyan készülne ez a statisztika: szó-e a névelő (a, egy), a segédige (fog, volna), a névutó (alatt) stb.? Önálló szó-e a konyhás, dózerol, lúzerség, szétivott (tehát a képzett és összetett szavak)? Ráadásul a statisztikák sokszor a magnóról leírt szövegen alapulnak, s így szem elől tévesztik a mérges kígyó, rendőr őrnagy-féléket, melyek külön vannak írva, jóllehet összetett szónak tekinthetők. Nyelvészeti szempontból itt kezd érdekes lenni a dolog: mi mennyi?

A harmincas évekbeli felhördülés (hogy milyen keveset használ az átlagmunkás) persze rávilágított valami fontosra: a nagyvárosi tömegmunkásság élete monoton és ingerszegény. Hogy nincs miért azt mondaniuk: enyv, még ha tudják is, mi az, és szükség esetén azonnal meg is mondanák. Ám ez nem nyelvészeti kérdés. Az étkezésük is monoton és ingerszegény, gyomruk csak sült krumplit kap, ám ez mégsem jelenti azt, hogy gyomruk ne tudna - ha eléjük raknák - megemészteni valami normálisat. Ugyanígy a szunnyadó-aktív szókincs igenis aktív, mert megfelelő inger esetén azonnal aktiválódik.

Az átlagember aktív szókincse (a szunnyadóval együtt) szerényen kalkulálva 3-5000, passzív szókincse 5-10 000. A "nyelvkutató" által említett 350-et mindenki 3 éves korában lépi túl.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.