Sajó László: Öt és feles

Borfeusz az alvilágban (Bormuda-háromszögek 4.)

Egotrip

Nem, még nem Aquincum, Buda messzire van - vackáról, a Terézvárosból egészen az ötödik kerületig merészkedett K. Dezső. Bizony, a belvárosban is vannak pinceborozók, lőn lőre. S mert az alászálláskor épp az magyar kultúra napja (csupa nagybetűvel), vitt lánglelkében kis rőzse-dalokat (kellett is, kurva hideg volt), s vitte jó barátait.

Vén sváb, csapláros úr, adj hűvös, méla bort,

Mint künn az esti lég, mely bánatokkal ordas,

Most asztalomra vén, nehéz kupákat hordass,

Hadd ülök csöndesen magányos úri tort!

(Tóth Árpád: Aquincumi kocsmában)

Nem, még nem Aquincum, Buda messzire van - vackáról, a Terézvárosból egészen az ötödik kerületig merészkedett K. Dezső. Bizony, a belvárosban is vannak pinceborozók, lőn lőre. S mert az alászálláskor épp az magyar kultúra napja (csupa nagybetűvel), vitt lánglelkében kis rőzse-dalokat (kellett is, kurva hideg volt), s vitte jó barátait.

Báthory

Talán neve is van, talán éppen ez, mindegy. A Bátoriban pihen meg K. Dezső, útban a Zóna bisztróból a Hold utcai piac (büféi) felé - de most lejtmenet, pincékbe, első menedékhely a Báthory utca. Barátai sehol, K. Dezső unicumsör mellett memorizálja a kötelezőt. Értünk Kúnság mezein / Ért kalászt lengettél, / Tokaj szőlővesszein / Nektárt csepegtettél. Bort majd Árpi iszik (két olaszrizling kisfröccs). A kármentő mögött tányérok, népi hímzés. A nép épp a jelent bűnhődi, de talponáll. Mikor nincs pénze, kuss van és veri a nyálát. Két bézbólsapkás összehajol. Három játékgép kattog, ősz férfiak könyökölnek. A plafonon freskó: Pincesor alkonyatkor lehet a címe, csak nem látni a füsttől. Megjön a koma is, a kedvükért iszik egy sört, aztán csak sóherfröccs (ásványvíz). A kóma nem sóher, sőt, ám nehéz élete van, a kamrában jobb időkre eltéve húsz liter szatmári szilva. Egészségünk sose legyen - megtámadva! Essünk túl a kötelezőn, Árpi el is kezdi. Isten áldd meg a magyart... Ez még megy, de mondja csak mindenki szépen utánam: Bércre hág és völgybe száll / Bú s kétség mellette, / Vérözön lábainál, / S lángtenger felette. Ezt még gyakorolni kell, véreim. S Árpád Szózatot intéz népéhez: Az nem lehet, hogy ész, erő, / És oly szent akarat / Hiába sorvadozzanak / Egy átoksúly alatt. A nép pohár fröccsök mellett sorv- és darvadoz, merőn néz a jövőbe s a játékgépre. Most se nyert. Mielőtt tovább talponállnak, K. Dezső hugyozik egy vályúba, mosná kezeit, de a csap leszerelve. K. Dezső köp egyet, a kezébe, ujjai közt morzsolá, s önnedvét törlé nadrágszárba. Így szokta az utcasivatagban is, ha ebédjébe fog (négy csupasz zsömle), s nincs víz a közelben. Otthagyják a Bátorit, a törzsvendégeket. A nagy világon e kivűl / Nincsen számukra hely.

Domoszlói

Át a sötét banknegyeden, Szemere utca. Árpi itt is rizling, de immár három és (nagy)fröccsöt kér, és dalba kezd, csillagfakadáskor. Éhol van az éj, amikor még vígan szürkebarátot / ittak a fürge barátok a szépszemü karcsu pohárból? Szabadon választott, A la recherce, Radnóti, ki más. Szürkebarát nincs, de van cibere (vörösboroskóla, vébéká, döntetlen, vadász). Borba kólát? K. Dezső egyszer régen, mikor a gyereket egészségügyi sétáltatta a Tokaji borozó (hol van már a tavalyi Tokaji?) teraszán, tapasztalta, hogy kedves német vendégek aszúfröccsöt isznak, aszúspriccen, já?! Mint szőlőgyökeres hegyaljai, szólt a pincérnek, ki mosolygott. Ezek becálen, bitte, tégedet meg ne érdekeljen. K. Dezső lenyelte, a tolcsvai ófurmintot, azóta sört iszik felesbe. Most a koma következik a szabadon választott kűrrel, körrel. Kocints, igyunk! - kire? - kocints a régi, holt / Leányra, akit itt a langyos, régi fürdőn / Szelíd hullám ölelt, s a fénylő, sárga fürtön / Hanyatló Róma bús napfénye haldokolt. Ó, hanyatlásvégi Róma, a barbárok már a vizesárokban, gondolta K. Dezső, s böngészte a feliratot: Nagy Ignác utcai borozó-Szemere utcai borozó mérkőzés a Honvéd téren, 4:3, góllövők: A góllövőket már nem tudta elolvasni, mert ő következett a verssel, persze J. Attila, ki más. Ime, hát megleltem hazámat, / a földet, ahol nevemet / hibátlanul írják fölébem, / ha eltemet, ki eltemet. Egy szőrmegallérost fölsegí-tenek a lépcsőn, kezében SPAR-szatyor. Fél kilenckor kiürül a kocsma. Hova mennek a zünnepeken a részegesek? Kérdés, költői. Indulnak ők is, végig a Bajcsy-Zsilinszkyn.

Egri borozó

Mindig az utolsó kocsma az elit (amely kocsma tízig, tizenegyig nyitva, nem kocsma), le se mennének, ha. Itt pincér (!), kalocsai hímzés (!!), nők (!!!). A rövid négycentes, a sör négy deci. Nyitunk egy kocsmát, neve is van, Lither Márton, nálunk hat deci lesz a korsó. Mondja a koma. Vagy legalább öt és feles. Fa falikarok vagy amit akartok, faragott székek, bokszok, a bokszokban fiatalok, lányok. Bacchus-relief. A szőke copfosnak mindenét, csak a bugyiját nem látja K. Dezső, hiába képzeli. Árpi, mi mást, egri leánykát kér, a koma marad az appentánál. K. Dezső nézi a sportkettőt, Blackburn-Bolton, ezek az angolok még a magyar kultúra napján is játszanak. Ide nővel is lehet jönni. K. Dezsőre néz a két vitéz, ki bánja már. Hiszen itt vannak. A nők, s barátai. Isznak gyorsan, mennének már e helyről. De elébb ki-ki befejezi versét. K. Dezső. Szép a tavasz és szép a nyár is, / de szebb az ősz s legszebb a tél, / annak, ki tűzhelyet, családot, / már végképp másoknak remél. Árpi. Ülnek az asztalnál, megbújnak a nők mosolyában / és beleisznak majd poharunkba, kik eltemetetlen, / távoli erdőkben s idegen legelőkön alusznak. Koma. Kocints, vén sváb! - ragyog az aquincumi este, / Hanyatló napba néz hanyatló nép fia, / Igyunk, örök sor ez, örök komédia, / Új hajnal víg tüzét frissebb fajzat keresse...

K. Dezső még visszanéz.

Vége, Blackburn-Bolton 0:1.

A góllövőt nem tudja, ahogy a Nagy Ignác utcai borozó-Szemere utcai borozó meccs góllövőit sem, és a Himnusz sorait is felejti már, betépve tudja, régen tép, vackára visszatérve.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.