Pálya a magasban

  • Zeidler Miklós
  • 2005. augusztus 18.

Egotrip

A palicsi Achilles - Vermes Lajos ébresztése

Minden új mozgalom a hőskorszakkal indul, s mindegyiknek jövője jórészt attól függ, megvan-e a kellő elszántság az alapító atyákban, a nélkülözhetetlen megszállottság a kezdetek hőseiben. Magyarországon a modern sport kezdetei a 19. század elejére nyúlnak vissza, tömeges elterjedése és intézményesülése a század második felére tehető. Ennek az időszaknak volt senki máshoz sem hasonlítható szent őrültje Vermes Lajos, a palicsi Achilles, a fáradhatatlan bajnok, szervező, krónikás, mecénás és agitátor - a fékezhetetlen agyvelejű feltaláló.

Képzeletét már egészen fiatalon hatalmába kerítette a versengés, a viadal eszméje. Maga is ápolta a családi hagyományt, miszerint az elődök (Budafalviak és Vermesek) a 13. századtól kezdve mint királyi viadorok - az uralkodó jogaiért és dicsőségéért kiálló "professzionális" harcosok - keresték kenyerüket és halmozták érdemeiket. Mivel azonban a klasszikus lovagi tornák harcformáinak - kopjatörés, pallosvívás, buzogányharc - művelésére nem nyílt módja, be kellett érnie azzal, amit hanyatló kora elébe hozott: ugrott, futott, dobott, kerékpározott, korcsolyázott, evezett, úszott, vívott, birkózott, bokszolt, súlyt emelt - és általában minden sportágban gyakorolta magát.

Erre leginkább Palicson, Szabadka kertvárosában, a régi századvég kedvelt fürdő- és kirándulóhelyén talált módot. Itt feküdt birtoka, szőlejében a gazdagon fölszerelt magánedzőpálya, s itt állt a Vermes-villa is - a "Bagolyvár", ahogy a gazda nevezni szerette -, amely az 1880-as évek közepétől több-kevesebb rendszerességgel megtartott "palicsi olimpiák" idején indítótoronyként szolgált. Itt épült meg 1892-ben - Vermes új vállalkozásaként - az ország első modern versenypályája, az "Achilleion", amelynek 500 méteres, kanyarokban magasított aszfaltkörét kerékpárosok és atléták is használ-hatták. (Budapesten csak 1896-ban épül majd meg az ideiglenesnek szánt, salakos-homokos Millenáris versenypálya.) A versenyek műsorán a meleg hónapokban futás, kerékpározás és úszás (mindháromból akadályverseny is), valamint evezés, súlylökés, kardvívás, gyaloglás (súllyal vagy a nélkül), torna, birkózás, súlyemelés, triciklizés, magasugrás, rúdugrás és diszkoszvetés szerepelt, telente pedig korcsolyán vagy a Vermes által szerkesztett valamely jégjáró alkalmatosságon mérték össze gyorsaságukat a küzdők.

Vermes ekkor már egy igen ritka kór, a sportdüh szimptómáit produkálta. Szinte minden életmegnyilvánulásában a fizikai teljesítményt hajszolta: másokkal, magával, a távolsággal, az idővel és az elemekkel versengett. Jószerével nem volt olyan honi sportág, amiben ne tette volna próbára tehetségét. Sőt, állandóan bravúrt és szenzációt hajszoló lénye nem is érte be a fokozatosan egységesülő szabályok közé szorított sportokkal, s egyre szokatlanabb produkciókban kereste az élvezetet. Ha korábban Sándor Móric grófnak, az Ördöglovasnak eszébe juthatott, hogy lóhátról biliárdozzék, Vermes sem adhatta alább, s 1883-ban kerékpárról mérte össze kardját Adler Albert kolozsvári vívómesterrel.

Vermes egyébként is bizonyos okkult vonzalmat táplált a különböző kerékpárok iránt. Ott volt az első velocipédezők között, párosban hajtotta a magas kerekű tandemet, fiatal éveiben pedig egyenesen őt tekintették az ország első számú műkerékpárosának. Amikor mások még csak ismerkedtek a biciklivel, s legfeljebb rövid kirándulásokra vállalkoztak, Vermes már a vitorlás tricikli prototípusán dolgozott, amelyet aztán 1884-ben rafinált akadályokkal nehezített versenyterepen ki is próbált. Két évvel később elkészült komplikált vitorlarendszerrel ellátott jégvitorlása, és az ugyancsak általa épített "jégiramgép", a jégen futó (vitorlás?) kerékpár is, melyekkel aztán ő és társai zabolátlanul száguldozhattak a befagyott tavakon.

Vermes újító kedve az 1900-as évek elején sem csillapodott, ám ekkor már - talán ősei emlékéhez visszakanyarodván - a praktikum és a nemes küzdelem jegyeit egyesítő "pajzsvívás" megalkotásán fáradozott, ami sajátságos kísérlet volt a nomád és a viadori életforma megidézésére és az újkorba való átültetésére. Ha hihetünk Pósta Sándornak - ez idő tájt Vermes tanítványa a kolozsvári egyetemen, 1924-ben a kardvívás egyéni olimpiai bajnoka -, az új találmány még a korábbiakhoz képest is bizarr látványt nyújtott: Vermes bal kezére közönséges bográcsot szíjazott, amellyel a támadó vágásait könnyűszerrel felfogta, majd a jobbjában tartott karddal ellentámadásba lendült. Indoklásként azt hozta fel, hogy a bogrács ideális védőeszköz, könnyen szállítható, s benne a viador gulyását is hamar elkészítheti.

Már ennyiből is látható, hogy Vermest nem hétköznapi fantáziával áldotta meg a természet, az igazság azonban az, hogy teremtő képzelete igazán csak tulajdon sportolói nagyságának bemutatásakor kapott szárnyra. Kolozsvári torna- és vívómestersége idején - mintegy előkelő állásához igazítván megjelenését - az általa elkészített biciklin járt, két széles ezüstlapból összeállított nyakkendőt viselt, bokáján, csuklóján bőrpántokat hordott, mint valami cirkuszi erőművész. Szertárában fantasztikus bizonyító anyagot gyűjtött össze, amelyből a látogató megtudhatta, "miként utazta át a nagyfőnök velocipéden a Szaharát, hogy ugrott puskával, borjúval (ti. málhával), kétszáz éles tölténnyel két méter magosba, miképp lehet egy egyszerű, kicsiny halászcsónakkal ár ellenében nyolc-tíz méteres ugrásokat csinálni - nekifutás nélkül! Ott lehetett látni a kiterjesztett szárnyú, kitömött, óriási királysast, amelyet a mester egyetlen gerelyhajítással ejtett el száz méter magosból - pont abban a pillanatban, mikor a szerb király legkedvesebb unokáját ragadta a felhők közé. És a vívódicsőség számtalan emléke, serlegek, érmek, diplomák, dedikált fényképek, kardok, puskák, valamennyi >>hiteles>csalhatatlan torokvágásnakVermes már 1897-ben díszes oklevelet állított ki addigi kiemelkedő - s persze egyedül az ő képzeletében létező - eredményeiről, melyek közül a futó- és ugróeredmények legalábbis a korabeli világrekordokkal voltak egyenértékűek, de némelyik 20-30 évvel megelőzte korát. 1915-ben, amikor egyszer csak bejelentette 30 éves nemzetközi bajnoki jubileumát, egyszersmind vadonatúj hajdanvolt diadalokkal is meglepte önmagát. Felfrissített önéletrajzából kitűnik, hogy már 1885-ben nemzetközi bajnoki címet szerzett Konstantinápolyban a futásból, ugrásból és kerékpározásból álló hármas versenyben, majd megnyerte a Szentpétervár-Moszkva és a Torino-Róma között rendezett távgyalogló-viadalt, nemkülönben a Bécs-Graz kerékpárversenytÉ

Vermes emlékezete a közelmúltig leginkább e fantasztikus történetekben élt tovább. A palicsi pályából már csak a roskatag Bagolyvár és néhány méternyi aszfaltcsík maradt. Tavaly nyáron azonban a szabadkaiak jóvoltából ismét feltűnt mokány, bronzbarna alakja az egykori Vermes-villa közelében, a tó melletti Vermes Lajos-parton. Vajon min törheti a fejét?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.