Pálya a magasban (Mezhatározó)

Egotrip

Mezhatározó Egy régi Chelsea-mezről jutott eszembe az egész. Középkorú férfi viselte, szemben ült velem a HÉV-en. Kicsit meglepődtem, mert nem igazán divat mifelénk a Chelsea-kék, a régi meg pláne nem. A ruha pár évvel ezelőtti lehetett, de újnak tűnt - nem láthattam a hátán a számot és a nevet, úgy könnyű lett volna belőni az évjáratot, így viszont maradt a találgatás, vajon miért pont ezt vette föl a különben ápolt külsejű ismeretlen. Tényleg lehet ennyire szeretni a Chelsea-t?

Mezhatározó

Egy régi Chelsea-mezről jutott eszembe az egész. Középkorú férfi viselte, szemben ült velem a HÉV-en. Kicsit meglepődtem, mert nem igazán divat mifelénk a Chelsea-kék, a régi meg pláne nem. A ruha pár évvel ezelőtti lehetett, de újnak tűnt - nem láthattam a hátán a számot és a nevet, úgy könnyű lett volna belőni az évjáratot, így viszont maradt a találgatás, vajon miért pont ezt vette föl a különben ápolt külsejű ismeretlen. Tényleg lehet ennyire szeretni a Chelsea-t? Régen volt egy csapattársam Berlinben, ő meg Bayern-trikóban mászkált az utcán, amihez persze porosz területen komoly bátorság is kellett. Az meg már provokatív, avantgárd gesztus, ahogy egy pesti ismerősöm telente még mindig nyakába kanyarintja a Borussia Dortmund 1997-es sárga-fekete sálját.

A mezen persze nem szerepelhet az évszám, de egy-két apró jelből minden trikó elárulja a korát. A német tévé legnépszerűbb műsorában, a Fogadjunk, hogy! című show-ban, amely jellegében leginkább a borzasztó emlékű Leg-leg-leg felépítésére emlékeztet - Rózsa Gyuri nélkül -, civilek ajánlják fel, hogy végrehajtanak valami marhaságot, prominens személyek pedig vagy elhiszik ezt, vagy nem. Szóval ebben a műsorban két különös német fiatalember arra vállalkozott, hogy egy fotóból, amelyen a szemben álló futballcsapatokból legalább egy-egy játékos félalakja látható, megmondja, melyik évben játszották a meccset, mennyi lett az eredmény, kik lőtték a gólokat. Mindezt a Bundesliga csaknem összes évfolyamából. Ráadásul nemcsak megígérték, de meg is csinálták. Aztán elárulták a trükkjüket, hogy legtöbb esetben a mezek évenkénti szín- és szabásminta-változásaiból tudták kitalálni a helyszínt és az időpontot, a többi meg már gyerekjáték volt.

Pedig a futballisták öt kötelező ruhadarabja - cipő, lábszárvédő, sportszár, nadrág, mez - közül a modern futball lassan 150 éves történetében tulajdonképpen a mez változott a legkevesebbet. Ha meggondoljuk, hogy az 1870-es években az angol és a skót válogatott még sapkában, valamint térd alá érő nadrágban lépett pályára, és az akkori bocskorok nem is hasonlítottak a mai, minimum űrkutatók által kifejlesztett, szinte önjáró csodákra, akkor ehhez képest a felsőruha apró változásai elhanyagolhatónak mondhatók. Ha a trikó formájának alakulását a rögbigallértól a gombolós, zsinóros változatokon át a V kivágású és testhez feszülő verziókig hely hiányában nem is követhetjük nyomon, röviden említsünk meg három fontos ismérvet, amely történeti kontextusba helyezi a mezt: a színt, a számot és a neveket.

A tradicionális klubok színválasztásának indokaira ma már gyakran a múlt homálya borul. Sőt, a történet gyakran egyre homályosabb. Régebben például általánosan elfogadott nézet volt, hogy az Athletic Bilbao azért választotta a piros-fehér csíkos mezt, mert a klubot a városban dolgozó sunderlandi kikötőmunkások alapították, akik az otthoni csapat színeit vitték át Baszkföldre. Egy másik, újabb vélemény szerint azonban az egyesület akkoriban igencsak szűkös keretből gazdálkodhatott, ezért azokból a színekből és anyagokból varratták a mezeket, amelyekből arrafelé a legolcsóbb matrachuzatok készültek.

A számozás eredetének kérdése sokkal egyértelműbb, hiszen bevezetése egyetlen ember nevéhez fűződik. A húszas-harmincas évekig tulajdonképpen egyáltalán nem volt szükség arra, hogy a játékosok számot viseljenek a hátukon; az újságokban is egyszerűen csak pozíció szerint sorolták fel a csapatok tagjait. Mivel pedig akkoriban a futballisták a meccs során még nem is igen mozdultak el posztjukról, könnyű volt megkülönböztetni őket. Először a legendás Arsenal-menedzser, Herbert Chapman agyából pattant ki az ötlet, hogy a mezek hátára számokat varrjanak, miáltal a játékosok majd jobban felismerik egymást a pályán (sic!). Csapata a számos mezben már 1928-ban lejátszotta első meccsét Sheffieldben, de az ötlet nem nyerte el a konzervatív futballbürokraták tetszését, így nem engedélyezték. Pedig a gondolat nagyszerű volt: az egyik csapat számozása 1-től 11-ig tartott, míg a másik viselte a 12-től 22-ig tartó számokat. Aztán rájöttek, hogy ez így teljesen értelmetlen. (Nem úgy, mint egykor egy magyar-kubai röplabdameccsen Vitár Róbert, aki előre figyelmeztette a nézőket, hogy a mezszínek miatt a fekete-fehér készülékeken nehezen fogják megkülönböztetni a játékosokat. A kubai csapat - szigorúan a háló túlsó oldalán - csupa színes bőrű játékosból állt.) A futballmezek ma is használatos számozásának általános angliai bevezetésére a rádiókommentátorok munkájának megkönnyítése érdekében csak közvetlenül a háború előtt került sor. Itt kell megjegyeznünk, hogy az ötletgazda, Herbert Chapman igazi vizionárius volt: ő találta ki a WM-rendszert, ő használt először taktikaismertetésre mágnestáblát, ő vetette fel a BEK ötletét és szorgalmazta a reflektorfényes meccsek rendezését, valamint ő formálta át az Arsenal mezét a mai alakjára - mindezt a harmincas évek közepén bekövetkezett haláláig.

A játékosok nevét a kilencvenes évek eleje óta írják rá a mezekre, ennek oka pedig nem elsősorban a tévénézők minél teljesebb körű kiszolgálása, hanem az eladhatóság növelése. A futballklubok ugyanis - elsőként közülük meglepő módon a Tottenham Hotspurs -, felfedezve az üzleti lehetőséget, saját mezboltokat nyitottak. Ma pedig már egész iparág állt rá a futballmezek tervezésére és gyártására: a Nike egy-egy új mezmodell kialakítását másfél-két évvel a piacra dobás előtt kezdi meg.

A legtöbben az apró átalakításokkal mennek évről évre biztosra, az igazán forradalmi ötleteket meg a nagy hatalmú FIFA fúrja meg. Szegény kameruniak így aztán az új évezredben már kétszer fürödtek be emlékezetes ruházatukkal. Először 2002-ben, amikor az Afrika Kupa nyerteseiként új típusú, ujjatlan trikóikban akartak duzzadni a vébén, de végül nem engedték őket. Még kellemetlenebb volt, hogy a Puma 2004-re kifejlesztett, a nadrágot a mezzel összekapcsoló, egyetlen darabból álló viselete miatt nemcsak a kameruni labdarúgó-szövetséget (Fecafoot) büntették meg, de a pontlevonással a "Szelídíthetetlen Oroszlánokat" gyakorlatilag megfosztották a vb-részvétel lehetőségétől is. Miközben tehát a női sportolók egy része a férfi funkcionáriusok és a macsó közönség elvárásai miatt több sportágban - többek között a röplabdában - kénytelen a lehető legrövidebb ruhákban fellépni, addig a futballban, úgy tűnik, marad a konzervatív vonalvezetés.

De ennek már tényleg semmi köze a Chelsea-mezhez.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.