Pálya a magasban (Mezhatározó)

Egotrip

Mezhatározó Egy régi Chelsea-mezről jutott eszembe az egész. Középkorú férfi viselte, szemben ült velem a HÉV-en. Kicsit meglepődtem, mert nem igazán divat mifelénk a Chelsea-kék, a régi meg pláne nem. A ruha pár évvel ezelőtti lehetett, de újnak tűnt - nem láthattam a hátán a számot és a nevet, úgy könnyű lett volna belőni az évjáratot, így viszont maradt a találgatás, vajon miért pont ezt vette föl a különben ápolt külsejű ismeretlen. Tényleg lehet ennyire szeretni a Chelsea-t?

Mezhatározó

Egy régi Chelsea-mezről jutott eszembe az egész. Középkorú férfi viselte, szemben ült velem a HÉV-en. Kicsit meglepődtem, mert nem igazán divat mifelénk a Chelsea-kék, a régi meg pláne nem. A ruha pár évvel ezelőtti lehetett, de újnak tűnt - nem láthattam a hátán a számot és a nevet, úgy könnyű lett volna belőni az évjáratot, így viszont maradt a találgatás, vajon miért pont ezt vette föl a különben ápolt külsejű ismeretlen. Tényleg lehet ennyire szeretni a Chelsea-t? Régen volt egy csapattársam Berlinben, ő meg Bayern-trikóban mászkált az utcán, amihez persze porosz területen komoly bátorság is kellett. Az meg már provokatív, avantgárd gesztus, ahogy egy pesti ismerősöm telente még mindig nyakába kanyarintja a Borussia Dortmund 1997-es sárga-fekete sálját.

A mezen persze nem szerepelhet az évszám, de egy-két apró jelből minden trikó elárulja a korát. A német tévé legnépszerűbb műsorában, a Fogadjunk, hogy! című show-ban, amely jellegében leginkább a borzasztó emlékű Leg-leg-leg felépítésére emlékeztet - Rózsa Gyuri nélkül -, civilek ajánlják fel, hogy végrehajtanak valami marhaságot, prominens személyek pedig vagy elhiszik ezt, vagy nem. Szóval ebben a műsorban két különös német fiatalember arra vállalkozott, hogy egy fotóból, amelyen a szemben álló futballcsapatokból legalább egy-egy játékos félalakja látható, megmondja, melyik évben játszották a meccset, mennyi lett az eredmény, kik lőtték a gólokat. Mindezt a Bundesliga csaknem összes évfolyamából. Ráadásul nemcsak megígérték, de meg is csinálták. Aztán elárulták a trükkjüket, hogy legtöbb esetben a mezek évenkénti szín- és szabásminta-változásaiból tudták kitalálni a helyszínt és az időpontot, a többi meg már gyerekjáték volt.

Pedig a futballisták öt kötelező ruhadarabja - cipő, lábszárvédő, sportszár, nadrág, mez - közül a modern futball lassan 150 éves történetében tulajdonképpen a mez változott a legkevesebbet. Ha meggondoljuk, hogy az 1870-es években az angol és a skót válogatott még sapkában, valamint térd alá érő nadrágban lépett pályára, és az akkori bocskorok nem is hasonlítottak a mai, minimum űrkutatók által kifejlesztett, szinte önjáró csodákra, akkor ehhez képest a felsőruha apró változásai elhanyagolhatónak mondhatók. Ha a trikó formájának alakulását a rögbigallértól a gombolós, zsinóros változatokon át a V kivágású és testhez feszülő verziókig hely hiányában nem is követhetjük nyomon, röviden említsünk meg három fontos ismérvet, amely történeti kontextusba helyezi a mezt: a színt, a számot és a neveket.

A tradicionális klubok színválasztásának indokaira ma már gyakran a múlt homálya borul. Sőt, a történet gyakran egyre homályosabb. Régebben például általánosan elfogadott nézet volt, hogy az Athletic Bilbao azért választotta a piros-fehér csíkos mezt, mert a klubot a városban dolgozó sunderlandi kikötőmunkások alapították, akik az otthoni csapat színeit vitték át Baszkföldre. Egy másik, újabb vélemény szerint azonban az egyesület akkoriban igencsak szűkös keretből gazdálkodhatott, ezért azokból a színekből és anyagokból varratták a mezeket, amelyekből arrafelé a legolcsóbb matrachuzatok készültek.

A számozás eredetének kérdése sokkal egyértelműbb, hiszen bevezetése egyetlen ember nevéhez fűződik. A húszas-harmincas évekig tulajdonképpen egyáltalán nem volt szükség arra, hogy a játékosok számot viseljenek a hátukon; az újságokban is egyszerűen csak pozíció szerint sorolták fel a csapatok tagjait. Mivel pedig akkoriban a futballisták a meccs során még nem is igen mozdultak el posztjukról, könnyű volt megkülönböztetni őket. Először a legendás Arsenal-menedzser, Herbert Chapman agyából pattant ki az ötlet, hogy a mezek hátára számokat varrjanak, miáltal a játékosok majd jobban felismerik egymást a pályán (sic!). Csapata a számos mezben már 1928-ban lejátszotta első meccsét Sheffieldben, de az ötlet nem nyerte el a konzervatív futballbürokraták tetszését, így nem engedélyezték. Pedig a gondolat nagyszerű volt: az egyik csapat számozása 1-től 11-ig tartott, míg a másik viselte a 12-től 22-ig tartó számokat. Aztán rájöttek, hogy ez így teljesen értelmetlen. (Nem úgy, mint egykor egy magyar-kubai röplabdameccsen Vitár Róbert, aki előre figyelmeztette a nézőket, hogy a mezszínek miatt a fekete-fehér készülékeken nehezen fogják megkülönböztetni a játékosokat. A kubai csapat - szigorúan a háló túlsó oldalán - csupa színes bőrű játékosból állt.) A futballmezek ma is használatos számozásának általános angliai bevezetésére a rádiókommentátorok munkájának megkönnyítése érdekében csak közvetlenül a háború előtt került sor. Itt kell megjegyeznünk, hogy az ötletgazda, Herbert Chapman igazi vizionárius volt: ő találta ki a WM-rendszert, ő használt először taktikaismertetésre mágnestáblát, ő vetette fel a BEK ötletét és szorgalmazta a reflektorfényes meccsek rendezését, valamint ő formálta át az Arsenal mezét a mai alakjára - mindezt a harmincas évek közepén bekövetkezett haláláig.

A játékosok nevét a kilencvenes évek eleje óta írják rá a mezekre, ennek oka pedig nem elsősorban a tévénézők minél teljesebb körű kiszolgálása, hanem az eladhatóság növelése. A futballklubok ugyanis - elsőként közülük meglepő módon a Tottenham Hotspurs -, felfedezve az üzleti lehetőséget, saját mezboltokat nyitottak. Ma pedig már egész iparág állt rá a futballmezek tervezésére és gyártására: a Nike egy-egy új mezmodell kialakítását másfél-két évvel a piacra dobás előtt kezdi meg.

A legtöbben az apró átalakításokkal mennek évről évre biztosra, az igazán forradalmi ötleteket meg a nagy hatalmú FIFA fúrja meg. Szegény kameruniak így aztán az új évezredben már kétszer fürödtek be emlékezetes ruházatukkal. Először 2002-ben, amikor az Afrika Kupa nyerteseiként új típusú, ujjatlan trikóikban akartak duzzadni a vébén, de végül nem engedték őket. Még kellemetlenebb volt, hogy a Puma 2004-re kifejlesztett, a nadrágot a mezzel összekapcsoló, egyetlen darabból álló viselete miatt nemcsak a kameruni labdarúgó-szövetséget (Fecafoot) büntették meg, de a pontlevonással a "Szelídíthetetlen Oroszlánokat" gyakorlatilag megfosztották a vb-részvétel lehetőségétől is. Miközben tehát a női sportolók egy része a férfi funkcionáriusok és a macsó közönség elvárásai miatt több sportágban - többek között a röplabdában - kénytelen a lehető legrövidebb ruhákban fellépni, addig a futballban, úgy tűnik, marad a konzervatív vonalvezetés.

De ennek már tényleg semmi köze a Chelsea-mezhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.