Párnacsata

Egotrip

A Sátán dudája

Mielőtt még a fenti cím bárkit is megtévesztene, sietve jelzem, hogy ezúttal a táncról lesz szó köztünk. Ez a döntés, vagyis hogy a vízszintes testhelyzetet (illetve annak történeti megközelítéseit) átmenetileg a függőlegesre cserélem fel, döntően egy televíziós műsor hatásának tudható be. Az egyik kereskedelmi csatorna ugyanis, amint erről már bizonyára önök is értesültek, szombat esténként táncba indítja sztárjait, s a magukat eminens szorgalommal riszáló hírességek - retinámba égő - látványa valaminő vad képzettársítással eszembe juttatta, mily közvetlen kapcsolatot szokás évezredek óta föltételezni a tánc és a szexualitás, s egyszersmind a tánctudás és a szexuális kisugárzás között. A szoros korreláció tézise (mely mellékesen utóbbi megfogalmazásában - lévén menthetetlen kocatáncos - személyemben sért) komoly múltra tekint hát vissza, s ennek nemzetközi példái jól ismertek, legyen elég csak a tangó meg a kánkán romlottságát ostorozó tirádákra vagy a diszkóklubok elterjedését kísérő jajkiáltásokra utalni. Ám a tánc és a szexuális szabadosság Kállai-kettőse minálunk is közhelyszámba megy, s úgyszintén valahol a messzi-messzi múltban leli fel kezdeteit.

Az ártatlansággal össze nem férő táncolást, a lelket botormód megszálló táncdühöt régente egyenesen a sátán dudájának, az ördög malmának tekintették a jó magyar erkölcscsőszök, melytől nemcsak óvták, de lehetőség szerint, például középkori zsinati határozatokban, tiltották is az embereket. A tánc ugyanis maga a romlás útja, s ahogy Pázmány Péter intett: "Éritkán lehet a tánc halálos bűn nélkül. Okát adja Petrarca: mert senki a táncot csak szökdösésért nem szereti, hanem a kézfogások és szorítások, ölelések és tapogatások, a lassú beszélgetések tetszenek, melyekből olyat tanul az együgyű lány, hogy teljes életében megsiratja." Hasonlóképp ostorozta kor- és honfitársait az Ördögi kísértetek című traktátusában a protestáns Bornemissza Péter: "Ki barát táncot kezd, ki tapogatós táncot, és abba mind fület, szájat, orrot, mellyet, csecset, mind talpig eltapogatja, és úgy izgatja a sátán sokféle fertelmességre."

Persze korántsem minden tánc esett ily szigorú megítélés alá, sőt mi több, egyes esetek még a nemzeti mitológiában is helyet kaptak. Így legelsősorban is az, amelyet Kinizsi Pál lejtett, marconán, a fogai között egy nagydarab halott török katonával. A kenyérmezei csatát követő örömtáncot, amely - ha megmaradnánk a tánc és szexualitás egyesített értelmezési mezején - alighanem a nekrofília határesetének számítana, megannyi vers és krónika örökítette meg a kora újkorban. Mátyás hadvezérének herkulesi táncát a szolid rímtechnikájú Nikolsburgi névtelen például így beszélte el:

"Egy megholt törököt földről fölfalt vala,

Kéz neköl az földrűl felragadta vala,

Az vitézek előtt és úgy táncol vala,

Senki nem neveti, de csudálja vala."

Ám azok a táncok, amelyek megteremtették a két nem testi érintkezésének mégoly csekély lehetőségét, mindenkor veszedelmesnek számítottak, hiszen a férfiak és a nők rendszerint jócskán kihasználták a kínálkozó lehetőséget, hogy maguknak szabadságot véve fenékig kiélvezzék a tánctér területenkívüliségét. Ezért volt, hogy az illemtankönyvek meg illemtanórák oly erős felügyelet és aprólékos szabályozás alá helyezték a táncolást, amelynek így minden koronkint felbukkanó új, még nem ritualizált válfaja fertelmes kicsapongásnak tűnhetett az idősebb kortársak szemében. Vagyis amíg az etikett nem háziasított egy-egy táncnemet (az egeres táncot éppúgy, mint a polkát), addig az szükségképp szexuálisan értelmeződött, s ahogyan azt a csárdásról kereken le is írták: "a szerelmi egyesülés őrült eksztázisát" szabadítja a dalidózó honfiak és honleányok közé.

A történelmi magyar táncot idővel kellőképp megszelídítették, s így annak méltóságos lépései, a férfi szilaj feszelgése s a nő távolságtartó kellemkedése a XIX. századra nemzeti büszkeségünk tárgyaivá váltak. De ezzel a folyamattal párhuzamosan az újonnan divatozó táncok mind több és több erotikus feszültséggel töltődtek föl, s a leányok és asszonyok táncolási hajlandósága is mindinkább a megkaphatóság ismertetőjegyeként funkcionált. (Lásd ehhez: Könnyű a Katát táncba vinniÉ) Ráadásul a XX. századra hazánk gyors ütemű amerikanizálódásának jegyében fölbukkant a danszolásra és egyebekre is könnyen kapható férfi típusa, erősen kommerciális beütéssel: a parkett-táncos, a dzsigoló. A tánctér egyúttal a szexuális fölszabadulás harci terepévé is vált, hiszen a sok férfi számára oly vonzó és fölháborító szabad szellemű jukker-lányok a XIX. század utolsó évtizedeiben, ha partnereiket váltogatva, passzióval ropták a szupécsárdást, voltaképp szexuális szabadságjogaikat deklarálták. Ehhez hasonlóan a múlt század elejének mozgásművésznői egyszersmind a feminizmus és a női emancipáció élharcosai is voltak.

A XX. század második felének tánc elleni hajszái már és még elevenen élnek a köztudatban. A vadidegen nőket lekérő jasszok rémképe (a férfi obligát illemtankönyvi válasza e provokációra: Nincs lekérés!), a jampecok és Szving Tónik, a boogie-woogie-, tviszt- és rock and roll-orgiák résztvevői a nemi erkölcs megmételyezőinek bélyegeztettek. S persze egyúttal a társadalmi rend meg a szocialista együttélés megátalkodott szabályszegőinek. Mert a tánc - úgy fest - mindenkor felülértelmeződött, s talán még Szécsi Pál máig kedvelt szelíd-szolid örökbecsűjében sem "csak egy tánc volt".

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.