Párnacsata

Egotrip

A Sátán dudája

Mielőtt még a fenti cím bárkit is megtévesztene, sietve jelzem, hogy ezúttal a táncról lesz szó köztünk. Ez a döntés, vagyis hogy a vízszintes testhelyzetet (illetve annak történeti megközelítéseit) átmenetileg a függőlegesre cserélem fel, döntően egy televíziós műsor hatásának tudható be. Az egyik kereskedelmi csatorna ugyanis, amint erről már bizonyára önök is értesültek, szombat esténként táncba indítja sztárjait, s a magukat eminens szorgalommal riszáló hírességek - retinámba égő - látványa valaminő vad képzettársítással eszembe juttatta, mily közvetlen kapcsolatot szokás évezredek óta föltételezni a tánc és a szexualitás, s egyszersmind a tánctudás és a szexuális kisugárzás között. A szoros korreláció tézise (mely mellékesen utóbbi megfogalmazásában - lévén menthetetlen kocatáncos - személyemben sért) komoly múltra tekint hát vissza, s ennek nemzetközi példái jól ismertek, legyen elég csak a tangó meg a kánkán romlottságát ostorozó tirádákra vagy a diszkóklubok elterjedését kísérő jajkiáltásokra utalni. Ám a tánc és a szexuális szabadosság Kállai-kettőse minálunk is közhelyszámba megy, s úgyszintén valahol a messzi-messzi múltban leli fel kezdeteit.

Az ártatlansággal össze nem férő táncolást, a lelket botormód megszálló táncdühöt régente egyenesen a sátán dudájának, az ördög malmának tekintették a jó magyar erkölcscsőszök, melytől nemcsak óvták, de lehetőség szerint, például középkori zsinati határozatokban, tiltották is az embereket. A tánc ugyanis maga a romlás útja, s ahogy Pázmány Péter intett: "Éritkán lehet a tánc halálos bűn nélkül. Okát adja Petrarca: mert senki a táncot csak szökdösésért nem szereti, hanem a kézfogások és szorítások, ölelések és tapogatások, a lassú beszélgetések tetszenek, melyekből olyat tanul az együgyű lány, hogy teljes életében megsiratja." Hasonlóképp ostorozta kor- és honfitársait az Ördögi kísértetek című traktátusában a protestáns Bornemissza Péter: "Ki barát táncot kezd, ki tapogatós táncot, és abba mind fület, szájat, orrot, mellyet, csecset, mind talpig eltapogatja, és úgy izgatja a sátán sokféle fertelmességre."

Persze korántsem minden tánc esett ily szigorú megítélés alá, sőt mi több, egyes esetek még a nemzeti mitológiában is helyet kaptak. Így legelsősorban is az, amelyet Kinizsi Pál lejtett, marconán, a fogai között egy nagydarab halott török katonával. A kenyérmezei csatát követő örömtáncot, amely - ha megmaradnánk a tánc és szexualitás egyesített értelmezési mezején - alighanem a nekrofília határesetének számítana, megannyi vers és krónika örökítette meg a kora újkorban. Mátyás hadvezérének herkulesi táncát a szolid rímtechnikájú Nikolsburgi névtelen például így beszélte el:

"Egy megholt törököt földről fölfalt vala,

Kéz neköl az földrűl felragadta vala,

Az vitézek előtt és úgy táncol vala,

Senki nem neveti, de csudálja vala."

Ám azok a táncok, amelyek megteremtették a két nem testi érintkezésének mégoly csekély lehetőségét, mindenkor veszedelmesnek számítottak, hiszen a férfiak és a nők rendszerint jócskán kihasználták a kínálkozó lehetőséget, hogy maguknak szabadságot véve fenékig kiélvezzék a tánctér területenkívüliségét. Ezért volt, hogy az illemtankönyvek meg illemtanórák oly erős felügyelet és aprólékos szabályozás alá helyezték a táncolást, amelynek így minden koronkint felbukkanó új, még nem ritualizált válfaja fertelmes kicsapongásnak tűnhetett az idősebb kortársak szemében. Vagyis amíg az etikett nem háziasított egy-egy táncnemet (az egeres táncot éppúgy, mint a polkát), addig az szükségképp szexuálisan értelmeződött, s ahogyan azt a csárdásról kereken le is írták: "a szerelmi egyesülés őrült eksztázisát" szabadítja a dalidózó honfiak és honleányok közé.

A történelmi magyar táncot idővel kellőképp megszelídítették, s így annak méltóságos lépései, a férfi szilaj feszelgése s a nő távolságtartó kellemkedése a XIX. századra nemzeti büszkeségünk tárgyaivá váltak. De ezzel a folyamattal párhuzamosan az újonnan divatozó táncok mind több és több erotikus feszültséggel töltődtek föl, s a leányok és asszonyok táncolási hajlandósága is mindinkább a megkaphatóság ismertetőjegyeként funkcionált. (Lásd ehhez: Könnyű a Katát táncba vinniÉ) Ráadásul a XX. századra hazánk gyors ütemű amerikanizálódásának jegyében fölbukkant a danszolásra és egyebekre is könnyen kapható férfi típusa, erősen kommerciális beütéssel: a parkett-táncos, a dzsigoló. A tánctér egyúttal a szexuális fölszabadulás harci terepévé is vált, hiszen a sok férfi számára oly vonzó és fölháborító szabad szellemű jukker-lányok a XIX. század utolsó évtizedeiben, ha partnereiket váltogatva, passzióval ropták a szupécsárdást, voltaképp szexuális szabadságjogaikat deklarálták. Ehhez hasonlóan a múlt század elejének mozgásművésznői egyszersmind a feminizmus és a női emancipáció élharcosai is voltak.

A XX. század második felének tánc elleni hajszái már és még elevenen élnek a köztudatban. A vadidegen nőket lekérő jasszok rémképe (a férfi obligát illemtankönyvi válasza e provokációra: Nincs lekérés!), a jampecok és Szving Tónik, a boogie-woogie-, tviszt- és rock and roll-orgiák résztvevői a nemi erkölcs megmételyezőinek bélyegeztettek. S persze egyúttal a társadalmi rend meg a szocialista együttélés megátalkodott szabályszegőinek. Mert a tánc - úgy fest - mindenkor felülértelmeződött, s talán még Szécsi Pál máig kedvelt szelíd-szolid örökbecsűjében sem "csak egy tánc volt".

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.