Párnacsata

Egotrip

A Sátán dudája

Mielőtt még a fenti cím bárkit is megtévesztene, sietve jelzem, hogy ezúttal a táncról lesz szó köztünk. Ez a döntés, vagyis hogy a vízszintes testhelyzetet (illetve annak történeti megközelítéseit) átmenetileg a függőlegesre cserélem fel, döntően egy televíziós műsor hatásának tudható be. Az egyik kereskedelmi csatorna ugyanis, amint erről már bizonyára önök is értesültek, szombat esténként táncba indítja sztárjait, s a magukat eminens szorgalommal riszáló hírességek - retinámba égő - látványa valaminő vad képzettársítással eszembe juttatta, mily közvetlen kapcsolatot szokás évezredek óta föltételezni a tánc és a szexualitás, s egyszersmind a tánctudás és a szexuális kisugárzás között. A szoros korreláció tézise (mely mellékesen utóbbi megfogalmazásában - lévén menthetetlen kocatáncos - személyemben sért) komoly múltra tekint hát vissza, s ennek nemzetközi példái jól ismertek, legyen elég csak a tangó meg a kánkán romlottságát ostorozó tirádákra vagy a diszkóklubok elterjedését kísérő jajkiáltásokra utalni. Ám a tánc és a szexuális szabadosság Kállai-kettőse minálunk is közhelyszámba megy, s úgyszintén valahol a messzi-messzi múltban leli fel kezdeteit.

Az ártatlansággal össze nem férő táncolást, a lelket botormód megszálló táncdühöt régente egyenesen a sátán dudájának, az ördög malmának tekintették a jó magyar erkölcscsőszök, melytől nemcsak óvták, de lehetőség szerint, például középkori zsinati határozatokban, tiltották is az embereket. A tánc ugyanis maga a romlás útja, s ahogy Pázmány Péter intett: "Éritkán lehet a tánc halálos bűn nélkül. Okát adja Petrarca: mert senki a táncot csak szökdösésért nem szereti, hanem a kézfogások és szorítások, ölelések és tapogatások, a lassú beszélgetések tetszenek, melyekből olyat tanul az együgyű lány, hogy teljes életében megsiratja." Hasonlóképp ostorozta kor- és honfitársait az Ördögi kísértetek című traktátusában a protestáns Bornemissza Péter: "Ki barát táncot kezd, ki tapogatós táncot, és abba mind fület, szájat, orrot, mellyet, csecset, mind talpig eltapogatja, és úgy izgatja a sátán sokféle fertelmességre."

Persze korántsem minden tánc esett ily szigorú megítélés alá, sőt mi több, egyes esetek még a nemzeti mitológiában is helyet kaptak. Így legelsősorban is az, amelyet Kinizsi Pál lejtett, marconán, a fogai között egy nagydarab halott török katonával. A kenyérmezei csatát követő örömtáncot, amely - ha megmaradnánk a tánc és szexualitás egyesített értelmezési mezején - alighanem a nekrofília határesetének számítana, megannyi vers és krónika örökítette meg a kora újkorban. Mátyás hadvezérének herkulesi táncát a szolid rímtechnikájú Nikolsburgi névtelen például így beszélte el:

"Egy megholt törököt földről fölfalt vala,

Kéz neköl az földrűl felragadta vala,

Az vitézek előtt és úgy táncol vala,

Senki nem neveti, de csudálja vala."

Ám azok a táncok, amelyek megteremtették a két nem testi érintkezésének mégoly csekély lehetőségét, mindenkor veszedelmesnek számítottak, hiszen a férfiak és a nők rendszerint jócskán kihasználták a kínálkozó lehetőséget, hogy maguknak szabadságot véve fenékig kiélvezzék a tánctér területenkívüliségét. Ezért volt, hogy az illemtankönyvek meg illemtanórák oly erős felügyelet és aprólékos szabályozás alá helyezték a táncolást, amelynek így minden koronkint felbukkanó új, még nem ritualizált válfaja fertelmes kicsapongásnak tűnhetett az idősebb kortársak szemében. Vagyis amíg az etikett nem háziasított egy-egy táncnemet (az egeres táncot éppúgy, mint a polkát), addig az szükségképp szexuálisan értelmeződött, s ahogyan azt a csárdásról kereken le is írták: "a szerelmi egyesülés őrült eksztázisát" szabadítja a dalidózó honfiak és honleányok közé.

A történelmi magyar táncot idővel kellőképp megszelídítették, s így annak méltóságos lépései, a férfi szilaj feszelgése s a nő távolságtartó kellemkedése a XIX. századra nemzeti büszkeségünk tárgyaivá váltak. De ezzel a folyamattal párhuzamosan az újonnan divatozó táncok mind több és több erotikus feszültséggel töltődtek föl, s a leányok és asszonyok táncolási hajlandósága is mindinkább a megkaphatóság ismertetőjegyeként funkcionált. (Lásd ehhez: Könnyű a Katát táncba vinniÉ) Ráadásul a XX. századra hazánk gyors ütemű amerikanizálódásának jegyében fölbukkant a danszolásra és egyebekre is könnyen kapható férfi típusa, erősen kommerciális beütéssel: a parkett-táncos, a dzsigoló. A tánctér egyúttal a szexuális fölszabadulás harci terepévé is vált, hiszen a sok férfi számára oly vonzó és fölháborító szabad szellemű jukker-lányok a XIX. század utolsó évtizedeiben, ha partnereiket váltogatva, passzióval ropták a szupécsárdást, voltaképp szexuális szabadságjogaikat deklarálták. Ehhez hasonlóan a múlt század elejének mozgásművésznői egyszersmind a feminizmus és a női emancipáció élharcosai is voltak.

A XX. század második felének tánc elleni hajszái már és még elevenen élnek a köztudatban. A vadidegen nőket lekérő jasszok rémképe (a férfi obligát illemtankönyvi válasza e provokációra: Nincs lekérés!), a jampecok és Szving Tónik, a boogie-woogie-, tviszt- és rock and roll-orgiák résztvevői a nemi erkölcs megmételyezőinek bélyegeztettek. S persze egyúttal a társadalmi rend meg a szocialista együttélés megátalkodott szabályszegőinek. Mert a tánc - úgy fest - mindenkor felülértelmeződött, s talán még Szécsi Pál máig kedvelt szelíd-szolid örökbecsűjében sem "csak egy tánc volt".

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.