Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 2002. október 10.

Egotrip

Egy pár mondatba´ szilánkosra töröm az agyam. Ahogy a száraz nokedli ropog a vaságy rugói között.

Gumikupidó

Magánéletről rosszat vagy semmit.

Jön a zombori kispasas a zöld opeljén, durr neki a kocsimnak, hátulról tolatva, ahogy az anyja se néz rá. Benn vagyok a boltban tövig, nézem ezt a zsebpénzt, mire lesz jó. Még be is mondja a hangos a rendszámot, Géza-József-Dénes, a háromkirályok, a fene se hallotta még így a rendszámát, fáradjon a biztonsági pulthoz; de talán ha a számokat is lebetűznék, vagy azt mondanák, ginszenggyökér-járókeret-diszkontkincstárjegy, akkor meglenne netán, és rohannék port verve körém, mint csökkent munkaképességű személy a gyantagyár udvarán.

Jól vagyok, csak a gyomromban rezeg a töpörtyűs pogácsa, két deli rendőr vár az ajtóban, kezet fogunk, én az övékét és viszont, rázzuk, megvan az opelrendszám, a határok lezárva, a tankok megindultak Zombor felé, nyugodt lehetek, csak még egy kis papírmunka, ismerem, mondom, a papírmunka a mindenem, a bugyiszínű épületben.

A kocsim seggén ütés nyoma, horzs-karc és testvérei, mindjárt mondom, százezer, mondja a karosszériás, lendül a homloka, a festék meg a gumi meg a fölirat meg a szentlélek tartja, hogy hozzácsapjak én magam a számlához egy lombikbébiprogramot, a génkezelt embriók majd magukban hordják a tolatás csínját-bínját, és sípol a tüdejük, ha öt centinél közelebb jönnek, ráadásul nem kell biztosítást fizetniük, csak ha ölnek.

Elment az én zombori opelem, egy szót hátra nem hagyva, csak művét, amit az őrszobán szövegszerkesztőbe elemeztünk, igen, és mondom, minden olyan barátságos volt a töréstől eltekintve, a rendőrök isten bizonyra rendesek, kedvesek, barátságosak, most isten bizony nem a gúny a cini; jaj, láttam a "cinit" kiszállni a kocsiból, az övéből, le volt csúszva a slicce, úgy kényelmesebb, és mindjárt mondta is, hogy az a kurva slicc nem jön föl, erre várt a tömeg.

Így megy az én koponyám szilánkosra, a jó élet se ragasztja össze velem, de már ott is vagyok, hogy a biztosítóm intézze tovább, vajmi nehéz szál, vagy tulajdonképpen minden-mindenki rendben, csak én vagyok a kakukktojás, de lemondok inkább mindenről és mindenkiről, ne legyen biztosítás, ahogy a sláger mondja, "védőháló nélkül", semmire ne legyen garancia, se nyúlra, se smacira.

És akkor jön a mély megoldás a szellemboltban. Belépek - csend, csak a koponyámban zizegnek a csontmorzsák, fönt belestül lóg a ventilátor, meghalt szegény idén tavaszon, tekercsét nem járja áram, kihűlt benne a lágyvas a magon. Minyonok állnak a bevezető polcon, lusta legyek lepik a felszínt, rászarnak azért erre-arra, nagyobb legyen a feszültség és törpébb a nyugalom. Csomag´lópapír leng a jött huzatban, a nejlon is összetapadva áll, olyan, tudod, mint az orosz laktanya, üres, szellemjárta, csak itt nincs elszórt brikett, Vologya nem hagyta száraz köpetét a szeletelőkéseken. A gyümölcs polcrohadt, ott áll már vagy egy élete, saját élete, konzervek opálos sora, cukrok színtelen, a nap kiszívta a belét. Zacskós majoránna, áthallik ide a kömény, só, bors és édesgyökér, fonnyadt mazsola és ízű szörpcsalád. Mit ehettek ezek, hogy így kihaltak? És mikor? Vagy parányi meteorit sörétezett itt? A tejeszacskón nincs dátum, elkopott, annyira használták. ", mondom, ide születni kell, ebbe a boltba, jöhettek, százszorszép donorok, csak ez a csend olyan furcsa, nem nyeltem be a dobhártyám véletlenül? Dunakavics huppan le a földre, hallom, megy a málészáj, és a kocsin tört veszteség most hirtelen megoldásra talál.

Olcsó szivarka a polcon, körben fóliás szalag rajta, és a címkén, nyerj velem húszezret, "amudarja"! A dobozban benne foglaltatik a pénz. Van-e ilyen? Nyerni nem vagyok kész, s ahogy ezt kimondom, az élet megindul a holdon, a boltba három vevő lép, tudod, Géza- József-Dénes, uccse neki fakereszt, megveszem a szivart; az utcán máris bontom, belseje, mint csábító kondom, de légy nyugodt, ha egyszer is gyógyírt nyernék veszteségemre, lőjön szájba az, a gumikupidó.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.