Sajó László: Öt és feles (Edinahíd)

  • 2001. május 3.

Egotrip

Ez a mondat, ilyen, nincs. Nem létezik. De hát, csak ami nincs, ahogy a költő mondja, annak van mobiltelefonja, mielőtt széthull, darabokra. (A költő, a mobiltelefon, E. Kornél.)

Edinahíd

E. Kornélnak mobiltelefonja van.

Ez a mondat, ilyen, nincs. Nem létezik. De hát, csak ami nincs, ahogy a költő mondja, annak van mobiltelefonja, mielőtt széthull, darabokra. (A költő, a mobiltelefon, E. Kornél.)

Az úgy volt, hogy E. Kornél eltűnt. Nem küldött életjelet (még nem volt, s éppen ezért lett, mobilja) édesanyjának, húgának, de még K. Dezsőnek (sem). Elérhetetlen volt (mobil nélkül), telefonját (a vezetékest) réges-rég kikapcsolták, nem fizette, nem tudta hívni (nem is akarta tudni) a pontos időt, se segélykérés, semmi. Bár, amikor a fia nála volt, és, hogy ne kelljen pofon ütnie, E. Kornél inkább elájult, akkor például jó lett volna egy telefon. (De nem történt baj, a fiú mobilon fölhívta az anyját, E. Kornél volt feleségét, aki bevitette azonájultában a Szent János Kórház zárt osztályára, epilepszia, depresszió, önveszélyeztetés, vagy amit akartok, talán még ma is ott van, ha haza nem engedik.) Mondom, mindenki aggódott, anya bámult ki az ablakon, húg elindult mobiltelefont szerezni, K. Dezső önmarcangolt. Nem kellett volna otthagynia E. Kornélt, a Gildében, azzal a nővel. Talán megszöktette, és már hetedhét határon is túl vannak rajta. Valahol át kellett mennie a Dunán, "budára, taxira nincs pénze. Látott K. Dezső rémeket. Melyik hídról vetette bele magát. Erzsébet? Margit? A nők miatt vége(tt). Már Csepelnél járhat, vele a víz. Eddig megúszta. Egyszer a Vigadónál két nő leszólította, madám isz veri korekt, lesz leszbisó, ne vetkőzz, mondta aztán E. Kornél a Józsefváros mélyén, én kiviszlek e mocsárból, nézett rá dühösen a leány, nem mehetek, három gyerekem van, E. Kornél mosolygott, jönnek ők is, fogta kézen, mész te a kurvanyádba, lépett elő a három gyermek apja, köcsög, fröcskölte, azt te csak szeretnéd, buzi, E. Kornélnak szerencséje volt, döndült a kapu, lassított mellette, nem vette föl egy rendőrautó. A virágújságáruslány-kalandot is egyetlen karcolás és aids nélkül megúszta - igaz, a leány, lévén fogatlan, oralizált, ám E. Kornél e szolgáltatását sem kívánta, csupán virágot vett tőle, neki, mindennap, mert arra járt, az aluljáróban, s egyszer a virághoz könyvet mellékelt, A tökéletes lét (Misztika és aszketika). A lánytest őre, ki egész nap egy oszlopot támasztott, ezt már nem tűrhette, s meg akarván verni, szólott hozzá becsmérőleg. A diskurzus végén E. Kornél megígérte, legközelebb neki is hoz valamit, Jány János: A Szaszamida Birodalom magánjogának rendszere és továbbélése a Közel-Keleten című alapvetését. És úgy is tett.

Ez az eset azonban, a vörösesfekete nővel, véresen komolynak tűnt. Az anya egyre hosszabban bámul ki az ablakon, a húg lázasan válogat a mobiltelefonok között, K. Dezső már a harmadik kóserszilvánál tart, E. Kornél talán már Bajánál.

A valóság azonban újfent csak a képzelet halvány ég-imázsa. Égi mázsa. Történt, hogy E. Kornél, odaülvén a vörösesfeketéhez, ki azóta feketésvörösre váltott, elmesélte az életét. Voltam figuráns, antikvárius, archivátor, segédlevéltáros, ablaktisztító, éjjeliőr, gázanalizátor, tévében vizionárius, nyomdában vágó, most a tiéd vagyok. A(z immár lilásbarna) nő fölnézett a vodkásjaffából, mielőtt még elmondanád, hogy a Buddhista Misszió Teológia szakán is elvégeztél három évet, közlöm, én pénzért ülök itt, hát, pénze nem volt, elköszönt tehát a se nem szép vörösesszőkétől, elindult gyalog Budára (még csak meg se állt a híd, s ráadásul a Lánc-!, közepén, dühöngött K. Dezső, és kikérte a negyedik kósert). Ment, két és háromnegyed óra múlva hazaért, s azóta nem mozdult ki, csak Nemzeti Sportért. Csiszár sérüléssel bajlódik, lapozott, Vasesztergályosból futballista, belőlem mi lesz, nézett végig az üres polcokon. Könyveit elajándékozta különb s különb, de többnyire pincérnőknek, Adinának Julius Evola: A megvalósítás és a halál utáni akciók, a legkedvesebbet azonban Edinának, a szép patikáriuslánynak (Keresztes Szent János: A lélek sötét éjszakája). Nagyon hiányzott, Edina. Aztán arra a lányra gondolt, akit szerelmével és a Protestáns Szemlével üldözött a metrón, a lány egyiket se fogadta el. Már majdnem elaludt, amikor rátörték az ajtót. Szabályosan megtámadták, anyja a rántott csirkével, húga a mobiltelefonnal, K. Dezső meg azzal a gúnyos mosolyával. Sólet csípős kolbásszal?, mert persze átható tekintete a szemetest is átkutatta, én meg már azt hittem, a Vaskapunál jársz. Egyhetes, mentegetőzött E. Kornél, nem a vízihullám, a konzerv, gondolta, a konzerv tetejével kiválóan lehet eret nyiszálni, tette hozzá gondolatban K. Dezső, nem mondták az anya s a húg előtt, kik, miután kitakarítottak, -mostak, -szellőztettek, -oktattak, -mentek. K. Dezső felnyitott egy üveg baracklekvárt és belenyomta E. Kornél mobiltelefonját, ki se látszott, gondosan visszarakta a polcra. Odaadta E. Kornélnak a szöveget. Gyönyörű, mondta E. Kornél, ezt írtam a receptre Edinának, Ön gyönyörű. Írd bele. K. Dezső, csodálkozott ő is, nem őrjöngött, mert már tudta, E. Kornél azon az éjszakán az Edinahídon (nem ám kötőjellel, mint valaha, nem is külön, mint most - egybe, mint a halál után) kelt át a Dunán. Inkább azt mondd meg, mi volt a neve annak a boszorkánynak, tudod. ´ még hiányzik a végére.

Toronyai Ráhel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.