Szekfű Balázs: magas.les

  • 2002. június 13.

Egotrip

magas.les

Bevezetés Technológiába

Automobil, állam, barométer, búvárharang, civilizáció, dinamó, eke, fúga, gőzgép, haditerv, Hamlet, istenségek, keresztnevek, kenyérpirító, könyvtár, kettős könyvelés, óra, pacemaker, ragozás, mozgókép, metafora, naptár, nyíl, nyelv, nonlineáris programozás, sztráda, térkép, törvénykönyv, tudomány, vegyi fegyverek, zongora, jönnek szépen sorban, ha végiggondoljuk, hányféle technológiát használunk a mindennapi életben.

Egy haditerv az ellenség legyőzésének technológiája, a térkép az odaérés technológiája, egy jó atlasz önmaga egy új világ, a könyvtár a tudás tárolásának és menedzselésének technológiája. A tudomány ugyanúgy technológia, mint az eke, a gőzmozdony vagy a római kori szennyvízvezeték. Mi nem az? Semmi, ami nem a fejünkből származik. Minden, ami imagináció és invenció. Technológia a gondolat, a gondolat kifejtve és kifejezve.

A technológia nem gép, nem anyag. A technológia: absztrakció. A technológia: modellezés, és minden modell az egész világot írja le. A törvények: technológia, melynek segítségével talán lassan javul a helyzet, és ahogy van rossz technológia, úgy vannak rossz törvények is. Ezeket kijavítani kell, nem pedig elhagyni. A rossz technológia helyett jobb technológiának kell jönnie, nem pedig a technológiának kell mennie; ahogy a rossz ötletek helyett is jó ötletek kellenek, nem a gondolkodással kell felhagyni.

A technológia tökéletes, és a tökéletesség ígéretét hordozza. A mechanizmusokat szeretjük, mert egyszerűbbé teszik és csökkentik a gondolkodást. A technológia segítségével a világot úgy rendezzük el, hogy ne kelljen megtapasztalni.

Minden forradalom a technológia forradalma. Persze a forradalom is technológia. Technológia minden média, minden hangszer, minden katalógus. A technológia mint eszköz egyaránt áll a zsenialitás és az őrület szolgálatában. Chaplin és a film technológiája, Mozart és a zongora technológiája - Hitler és az adatgyűjtés és -menedzsment technológiája.

A technológia amorális, ugyanúgy használható építésre, mint rombolásra. Ez máris sokakat megrémít; azokat, akik szerint a technológia morális passzivitásra ösztönöz. Ha a gépek "jók", akkor alkotásaik kikerülhetnek az ember erkölcsi ellenőrzése alól - a technológia tehát a reménységünk, ha el tudjuk fogadni mint ellenségünket, de barátunkként el fog pusztítani minket.

A számítógép mint a világ leírására szolgáló metafora nem új keletű. Régóta mondjuk, hogy a DNS humán szoftver, az evolúció algoritmus, és tulajdonképpen a gondolkodás is csak a számítási műveletek végrehajtása. Az anyagi világ és folyamatai tulajdonképpen komputáció a megakomputerben, és a tárgyak tulajdonképpen bitek a rendszerben. Atomok helyett bitek jönnek.

Az emberi faj kiemelkedését, túlélését, fejlődését, építkezését és rombolását a technológiák tették lehetővé, a tűzgyújtás, a tagolt beszéd, az egyszerű emelő, a puskapor. Minden újabb technológia lehetőségek ezreit nyitja meg a fejlődés előtt. Mindeközben minden technológiai megoldás egy újabb megoldandó problémát szül, melyet egy újabb technológiával kezelünk. A folyamat nem fordul értelmetlenül önmagába, a kör nem zárul össze: tágulva új és újabb lehetőséget teremt, hogy jobbak, mások, gazdagabbak, okosabbak lehessünk.

A technológiák megalkotásának és felhasználásának célja pedig egyre kevésbé a mindennapi élet tevékenységeinek támogatása, hanem egyre inkább az "élő", tanuló technológia megteremtése. Az Univerzum-számítógép már megérkezett, de egy rendes robotunk még nincs. Ehhez az kell, hogy a számítástechnika segítségével megértsük a biológiát, és számítógépes biológiai modellek segítségével biológiaivá tegyük a számítástechnikát. Jönnek az új technológiák és az új masinák, és önnek is fognak meglepetéseket okozni. A harmadik kultúra megteremti a negyedik összeköttetést, megszünteti a "Fourth Discontinuity"-t, a negyedik összekötetlenséget, kiderül majd, hogy a majmok leszármazottaiként gépek ősei vagyunk.

(Diszkusszió: @freemail.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.