Csak semmi politika!

Társadalmi vita

Egotrip

Már az elnevezés is gyanús. "A minisztérium társadalmi vitára bocsátja a törvénytervezetet." Vajon hogyan csinálja ezt? Berongyol a kormány a kocsmába: "Hé, társadalom, szeretnél-e még egy blokkot Paksra?" Esetleg közvélemény-kutatást rendel meg? Szokott ilyet tenni, de attól se várjunk sok jót. A kérdezőbiztos fogalmazhat úgy is, hogy "támogatja-e Ön Magyarország légszennyezés nélküli energiabiztonságát?", meg úgy is, hogy "szeretne-e Ön egy főre eső adóforintok tízezreiből egy fél Magyarországot kiirtani képes ipari monstrumot bővíteni?" - és ugyanarra lenne kíváncsi. Vagy ne prejudikáljon a kérdező? Helyes. Akkor ezzel fog a Tárki szakembere állampolgárok ezreihez bekopogtatni: "Kérem, olvassa el figyelmesen ezt a 200 oldalas előterjesztést, majd jelölje meg a több tucat választási lehetőség közül azt, amelyiket támogatná."

Már az elnevezés is gyanús. "A minisztérium társadalmi vitára bocsátja a törvénytervezetet." Vajon hogyan csinálja ezt? Berongyol a kormány a kocsmába: "Hé, társadalom, szeretnél-e még egy blokkot Paksra?" Esetleg közvélemény-kutatást rendel meg? Szokott ilyet tenni, de attól se várjunk sok jót. A kérdezőbiztos fogalmazhat úgy is, hogy "támogatja-e Ön Magyarország légszennyezés nélküli energiabiztonságát?", meg úgy is, hogy "szeretne-e Ön egy főre eső adóforintok tízezreiből egy fél Magyarországot kiirtani képes ipari monstrumot bővíteni?" - és ugyanarra lenne kíváncsi. Vagy ne prejudikáljon a kérdező? Helyes. Akkor ezzel fog a Tárki szakembere állampolgárok ezreihez bekopogtatni: "Kérem, olvassa el figyelmesen ezt a 200 oldalas előterjesztést, majd jelölje meg a több tucat választási lehetőség közül azt, amelyiket támogatná."

Egyáltalán, minek más szereplőket is bevonni a politikai döntések előkészítésébe, mint az erre hivatott köztisztviselőket (akik persze kérhetik szakértők segítségét is) és a felelősséget viselő politikusokat: a kormányt és képviselőket? Az előbbieket megítélik az utóbbiak, az utóbbiak teljesítményét pedig majd a társadalom - erre való a választás. Kóka János örökbecsűjét idézve minek hallgassuk a békák brekegését, amikor mocsarat készülünk csapolni? Miért tárgyalna a gyógyszerkasszán spórolni akaró miniszter a gyógyszerkereskedőkkel, az országot bénító sztrájkokat nehezíteni akaró kormány a szakszervezetekkel, a gyermeki lélek ártatlanságáért aggódó médiaszabályozó a pornólapkiadóval? Nem ostoroztam-e én magam is e hasábokon a befolyásos érdekcsoportokat azért, mert a törvényeket szívesen csavarják el a közérdektől magánhasznuk felé? Sok politikus meg minisztériumi kodifikátor így is tekint a társadalmi vita műfajára: értelmetlen bohóckodás, amit ki kell pipálni, majd elfelejteni.

Van azonban két ok, ami miatt igenis érdemes lehet a jogalkotás során szélesre tárni az ajtót.

Az első az információ. Néhány év a minisztériumi íróasztal mögött, esetleg néhány nap a bársonyszékben könnyen a mindentudás magabízó hitével ruházza fel a törvény íróját. Pedig az illetőnek nap mint nap rá illene ébrednie, hogy a világ sokszínűbb és kiszámíthatatlanabb, mint amit ő a szövegezéskor sejtett. Egy mezei iskolaigazgató többet tudhat arról, hogy a tagozatos osztályokról szóló jószándékú szabályokat hogyan lehet majd a szülők nyomására a roma gyerekek diszkriminációjára használni, és egy gumicsizmás gátőr is jobban ismerheti az árvízvédelmi pénzek elsíbolására alkalmas kiskapukat, mint száz helyettes államtitkár száz jogi doktorátussal.

De nem csak azért üdvös minél több szereplőt bevonni a törvény-előkészítésbe, mert a politikus meg a bürokrata látóköre nem is lehet elég tág. Pontosan azért lehet e partnerekre szükség, mert érdekeik fűződnek az új törvényhez, rendelethez. Persze vannak veszélyei annak, ha közel engedjük az érintetteket a zsebükre menő törvények megírásához - de haszon is származhat belőle. Ha a törvény megalkotója legalább ama szereplők néhány megfontolását figyelembe veszi, akik képesek keresztbe tenni a kormányzati terveknek vagy elakasztani a bevezetésüket, nagyobb eséllyel sikerül elfogadtatni és a valóságba átültetni őket. Az orvosok egyöntetű ellenállása megcsáklyázta az egészségügyi reformot; és ha a fenntartó önkormányzatok azt hiszik, az ő zsebükre lesz nagyvonalú az oktatási kormányzat, képesek lesznek megakadályozni az új közoktatási törvény elfogadását is.

Számos módja és komoly nemzetközi gyakorlata van annak, hogyan lehet a jogszabályalkotásba mindazokat bevonni és megnyerni, akiket muszáj vagy érdemes - úgy, hogy közben a törvény célja ne bicsakoljon meg. A repertoár az internetes felületek használatától a sokkörös, nyitott, türelmes egyeztetéseken át a kamu falugyűlésig terjed. A dolog elmélete is érdekfeszítő, de most talán fontosabb az, hogy mit gondol erről a Fidesz?

Az elmúlt háromnegyed év során a törvényjavaslatok képviselői beterjesztésével elkerülték a formális egyeztetési kötelezettséget. Nyilván nem akarták, hogy a fülkeforradalmi motorcsónak propellerére holmi egyeztetések hínárja csavarodjon. Némelyik műremekről aztán néhány hónap múlva kiderült, hogy hibás - ezeket csendben módosították is. És bár a békákra és a spontán véleményekre jellemzően nem voltak kíváncsiak, azokkal időnként igenis leültek beszélgetni, akikről azt feltételezték, hogy komoly akadályokat bírnak támasztani, viszont néhány kisebb engedménnyel talán az ő oldalukra állíthatók. Tudjuk például, hogy még a médiatörvényről is tárgyaltak a kereskedelmi tévéket meg az Indexet és az Origót képviselő csoportokkal. Az utóbbi képviselője, Gerényi Gábor blogjában ezt írja: "A tervezők nem igyekeztek túl szélesre vonni a konzultációba bevont szervezetek és szakértők körét, minden területről a legjelentősebb, legnagyobb lefedettségű partnereket vonták be a munkába."

Időközben a Fidesz a társadalmi egyeztetésről egy törvényt is elfogadott. Ez azért érdekes, mert megtudhatjuk belőle, hogyan képzeli a parlamenti többség a társadalmi részvételt a következő három év törvényalkotása során. A 2010. évi CXXXI., a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvény nem kötelezi a kormányt társadalmi vitára olyan apróságokkal kapcsolatban, mint az uniós vagy az állami támogatásokról szóló jogszabályok, vagy bármely sürgősnek kikiáltott törvény. Nem kényezteti el a törvénycsinálásba belekotyogni kívánókat azzal sem, hogy határidőket szabna a kormánynak. Nem kényszeríti az egész egyeztetést egyetlen, átlátható honlapra sem; bár leírja a ma már mindenütt, formálisan nálunk is érvényes internetes hozzászólási lehetőségeken alapuló folyamatot.

Cselesen viszont, és ez újdonság, egy új csatornát is létrehoz, amit "közvetlen egyeztetés"nek hív. Ez nagyjából az, amit a médiatörvénynél láttunk: a kormányzat önkezével kiválasztja az úgynevezett "stratégiai (társadalmi) partnert", legyen az kamara, civil szervezet vagy egyház: vele fog tárgyalni és megállapodni, s ennek a kiválasztottnak lesz a dolga minden további érintettet a folyamatba bevonni, az ő "véleményüket megjeleníteni". Márpedig az, hogy a kormány választja ki a stratégiai partnert, nem technikai apróság: a stratégiai partner kiválasztása nagyon is stratégiai döntés lesz. A kormány, ha például új munkaügyi szabályozásra vágyik, stratégiai partnerré teheti a munkaadókat, de a szakszervezeteket is. Paks ügyében egyeztethet a zöldekkel vagy az energiacégekkel, és rájuk bízhatja, hogy jelenítsék meg az ellenérdekelt fél véleményét is.

A megoldás nem elegáns, de következetes. A kormány, ahogy az első néhány hónap hevében, a későbbiekben is az általa kiválasztott néhány kulcsszereplő érdekeinek részleges beépítésére gondol, amikor társadalmi egyeztetést mond.

Aki pedig kimarad a jóból, vagy többre vágyik, szervezhet társadalmi vitát maga.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.