A jobb lázadása

Tulajdon és egyenlőtlenség

  • Balázs Zoltán
  • 2010. június 3.

Egotrip

A klasszikus konzervatívok alighanem legnagyobb része osztotta Asbóth János ítéletét a szabadversenyelvű társadalommal kapcsolatban: a manchesteri liberálisok "panaceáj[a] egyoldalú vala, mint minden panacea, és megérzik rajta az osztályérdek, habár öntudatlan és jóhiszemű is. A mit ők a nép és a közjólét érdekében kezdtek, a 'laisser faire, laisser passer' követelése, iskolájuk kezében csakhamar az üzleti nagy vállalkozók rideg osztályérdekévé vált a középső és kis gazdasági existentiák depossedálására, a vagyontalan tömeg kizsákmányolására, a vagyonnak kevés kézben accumulálására és így végső analysisben, ha korlátlanúl érvényesül, a közjólét megsemmisülésére" (Akadémiai Székfoglaló, 1895). Ma, a válság tapasztaltán hasonló vádak és érzületek fogalmazódnak meg a jobboldalon is, amelyek mögé ezek szerint fölös számban sorakoztathatnak föl klasszikus konzervatív tekintélyeket is. Ezek persze nem szocializmust ajánlanak, hanem harmonikusan szervezett, kiegyensúlyozott, ezen belül az agráriumot kiemelten kezelő osztálytársadalmat. Az agrárium világa többnyire azért fontos, mert abban a hagyományos viszonyok és normák egyfajta lerakatát, mai szóval "génbankját" látták.

A klasszikus konzervatívok alighanem legnagyobb része osztotta Asbóth János ítéletét a szabadversenyelvű társadalommal kapcsolatban: a manchesteri liberálisok "panaceáj[a] egyoldalú vala, mint minden panacea, és megérzik rajta az osztályérdek, habár öntudatlan és jóhiszemű is. A mit ők a nép és a közjólét érdekében kezdtek, a 'laisser faire, laisser passer' követelése, iskolájuk kezében csakhamar az üzleti nagy vállalkozók rideg osztályérdekévé vált a középső és kis gazdasági existentiák depossedálására, a vagyontalan tömeg kizsákmányolására, a vagyonnak kevés kézben accumulálására és így végső analysisben, ha korlátlanúl érvényesül, a közjólét megsemmisülésére" (Akadémiai Székfoglaló, 1895). Ma, a válság tapasztaltán hasonló vádak és érzületek fogalmazódnak meg a jobboldalon is, amelyek mögé ezek szerint fölös számban sorakoztathatnak föl klasszikus konzervatív tekintélyeket is. Ezek persze nem szocializmust ajánlanak, hanem harmonikusan szervezett, kiegyensúlyozott, ezen belül az agráriumot kiemelten kezelő osztálytársadalmat. Az agrárium világa többnyire azért fontos, mert abban a hagyományos viszonyok és normák egyfajta lerakatát, mai szóval "génbankját" látták.

Ezek a klasszikus érzetek és gondolatok köszönnek vissza a modern gazdasági viszonyok jobboldali bírálatában is, amihez a mostani kormányprogram további adalék. Csak amit Asbóthék egykor manchesteri liberalizmusnak ismertek, azt ma neoliberalizmusnak nevezik. Nem kell tehát ezeket a bírálatokat a baloldali gondolkodás átszüremkedésének, a tovább élő szocializmusnak tulajdonítani. A neokonzervatív forradalom ezt a klasszikus konzervatív érzületet csak háttérbe szorította. Sokan a jobboldalon is fölszabadulásként élik meg a szabad verseny "bukásaként" értékelt válságot, azaz a szabadversenyelvű társadalmi viszonyrendezés gondolatát rájuk erőszakolt, csak politikai exigenciák által és csak átmenetileg igazolt ideológiának tekintik. Ez azonban nincs így. A klasszikus konzervatív felfogás mélyebben igenli a versenyelvűséget, mint azt akár önmagának is be merné vallani.

Annak idején a neokonzervatívnak, forradalmárnak tekintett Margaret Thatcher kormányzásának egyik elvi középpontja a polgárok tulajdonosítása, részvényesítése volt. ' azonban a privatizációt elsősorban nem hatékonysági, hanem morális kérdésnek tekintette, ellentétben azzal, ahogyan azt számos közgazdasági publicisztika, főleg a nyolcvanas évek végének Magyarországán a maga technokrata-racionalista módján kezelte (s ahogy a thatcheri "gazdaságpolitika" sikerét vagy kudarcát ma is értékelni szokás). A tulajdon mint a társas viszonyok meghatározó eleme közismerten kulcsfontosságú mondanivalója a marxizmusnak, de a Marx által oly hevesen utált Proudhonnak is, s utánuk a XIX. század számos konzervatív teoretikusának, akik pontosan ugyanazért tekintették a tulajdont kardinális kérdésnek, amiért Marx - csak éppen fordított előjellel. Marx a magántulajdonból az ember önmagától, társaitól és nembeli lényegétől való elidegenedését vezette le; a konzervatívok viszont civilizálódását, felelősségtudatát és szabadságát. Az kétségtelen, hogy a tőkekoncentráció, a monopóliumnak nevezett vagy vélt gazdasági cselekvők, általában a "nagyok" mindkét tábor célpontjai voltak, ahogy Asbóth értékeléséből is kiderül, de a Thatcher-féle privatizáció sem a "nagyok", hanem a "sok kicsi" megteremtésére irányult (és első körben a bérlakások magántulajdonba adását jelentette - pontosan úgy, ahogy Magyarországon is). A cél nem a gazdaság "talpraállítása", hanem a politikai közösség megreformálása volt, nagyon is klasszikus konzervatív érvek alapján.

A tulajdon összekapcsolása a szabadsággal, felelősséggel, sőt az emberi méltósággal igen teherbíró morális megalapozást tesz lehetővé. Ezen az alapon viszont más, mint valamiféle egymással versengő, de legalábbis állandóan heterogenitást előállító társas viszonyrendszer (ami valójában éppen nem rendszer) aligha jöhet létre. Ez valószínűleg úgy hangzik, mint a manapság oly divatos sokféleség-sokszínűség kultusz alátámasztása, amit megint nem kimondottan konzervatív témának szokás tartani. Mégis az, de csak akkor, ha észrevesszük, hogy a másság vagy különbözőség mögött gyakran fundamentális egyenlőtlenség van, amely arra szólít föl, hogy önmagáért tiszteljék. Számos egyenlőtlenségben ugyanis van egy kiküszöbölhetetlen vertikális elem: a teljesítménybeli, tudásbeli, érdembeli többlet elismerésének igénye. Értelemszerűen nem a többnek kell a kevesebbet tisztelnie azért, mert az kevesebb, hanem a kevesebbnek kell a többet tisztelnie azért, mert az több. Ez az igény ugyanolyan fundamentális, mint az egyenlőség tényének elismerése - más összefüggésben (például a törvény előtt). Mind az egyenlőség, mind az egyenlőtlenség érvényessége korlátozott, és semmi nem indokolja, hogy a kantiánus kiindulópontot fogadjuk el, amely az egyenlőséget mélyebb, fontosabb elvnek tekinti, mint az egyenlőtlenséget. Ha tehát olyan társas viszonyok között élünk, amelyek jelentős mértékben elősegítik az emberek közötti minőségi különbségek létrejöttét, akkor okunk van arra számítani, hogy robusztus egyenlőtlenségek is létre fognak jönni, amelyek a konzervatívok számára fontos tekintélyelvűséget és -tiszteletet is megerősítik. A magántulajdon tehát - többek között a versenyen keresztül - különbségeket teremt; a különbségek világában megjelennek a vertikális, egyenlőtlenséget hordozó viszonyok is, amelyek a tisztelet "klasszikus", tehát tekintélyelvű formáját kényszerítik ki. Ennyiben a konzervatív felfogás számára teljesen természetes, sőt üdvözlendő az olyan társadalmi-gazdasági elrendezés, amely a magántulajdonnak kiemelt fontosságot ad. A neokonzervatív "fordulat" jól értelmezhető tehát bizonyos klasszikus konzervatív elvek mentén is. Más kérdés, hogy - más, szintén tiszteletre méltó elvek miatt - ezt sok konzervatív nem meri bevallani. Magának sem.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.