Turcsányi Sándor: Láthatás

  • 1996. május 16.

Egotrip

Egyszer olyan volt a dörögdi kocsma, mint az amerikai filmekben. Mikor az elsô Rocky mérkôzik a szorítóban, és bevágják egy pillanatra a sok helyi érdekű arcot, hogy izgulnak nagyon, és ez az ô napjuk is. Máskor is. Megy a tévé a csehóban, és az ott maradottak, mert mindig azok vannak többen, nézik a nagy közülük valót, aki biztos gyôzni fog és kezel az elnök emberével, és olyankor ô az üstökös, de mi itt a kocsmában, mi vagyunk a csóvája, és a mi aggodalmunk röpíti a cél felé, és bár csak mi tudjuk, de ezekben a percekben mi is fôszereplôk vagyunk, és nekünk is vigyáznunk kell minden mozdulatunkra, egy rossz lépés, lélegzetvétel, és vége, elúszik a siker, elmarad a gyôzelem, jókor szabad csak felszisszenni, karon ragadni a mellettünk állót, hisz az életünk a tét, mi aztán tudjuk, miért küzd az a fiú. A Három kívánság ment az egyesen, amikor ilyen volt a hangulat a dörögdi kocsmában.
Egyszer volt olyan a dörögdi kocsma.

Csak egyszer.

Egyszer olyan volt a dörögdi kocsma, mint az amerikai filmekben. Mikor az elsô Rocky mérkôzik a szorítóban, és bevágják egy pillanatra a sok helyi érdekű arcot, hogy izgulnak nagyon, és ez az ô napjuk is. Máskor is. Megy a tévé a csehóban, és az ott maradottak, mert mindig azok vannak többen, nézik a nagy közülük valót, aki biztos gyôzni fog és kezel az elnök emberével, és olyankor ô az üstökös, de mi itt a kocsmában, mi vagyunk a csóvája, és a mi aggodalmunk röpíti a cél felé, és bár csak mi tudjuk, de ezekben a percekben mi is fôszereplôk vagyunk, és nekünk is vigyáznunk kell minden mozdulatunkra, egy rossz lépés, lélegzetvétel, és vége, elúszik a siker, elmarad a gyôzelem, jókor szabad csak felszisszenni, karon ragadni a mellettünk állót, hisz az életünk a tét, mi aztán tudjuk, miért küzd az a fiú. A Három kívánság ment az egyesen, amikor ilyen volt a hangulat a dörögdi kocsmában.

Baba épp itthon volt Amerikából, és csak úgy, nosztalgiából beugrott a Matild helyett, mert az fölment Pestre, a kis Hévízi vitte, az Ibollyal. Mert az Iboly, a Matild húga, tízéves volt akkor, de már fejlett, úgy értem, agyilag, azaz megtanult németül, lejöttek a Rigó utcából, felsôfokú nyelvvizsgát szerzett, azt mondta: teljesen egyedül, úgy, hogy nézte otthon, mert a Matild nem tudott vigyázni rá, dolgoznia kellett, a SAT 1-et, és lépésrôl lépésre elsajátított mindent, haladó korában már gyorsabb volt, mint a bajnok, aki a Glücksradban megnyerte a Daihatsut. Beírt a tévébe, hogy ô szeretne találkozni a Karl-Heinz Neuwirthtel és az Uwe Banmeisterrel, a Glücksrad két műsorvezetôjével, és játszana egyet a berlini stúdióban azok ellen, akik eddig gépkocsit nyertek, mert ô még csak tízéves, és így tanult meg perfektül beszélni, hogy nézte a SAT 1-et, és felsôfokú papírt szerzett, és igazán az élete legnagyobb vágya, és kéri szépen a Dévényi bácsit és az egész stábot, hogy teljesítsék.

A kis Hévízi mesélte késôbb, hogy azt azért elhallgatta az Iboly, a kis bestia, hogy az egész a bajor Alpokban játszódó erotikus vígjátékokkal kezdôdött, de jól is tette, kicsi még ô, mit szóltak volna.

A Dévényi Tibor azonnal válaszolt, hogy nagyon örül és szívbôl gratulál a szép sikerhez, és ô is büszke, de nagyon büszke lehet a falu is, és alig várja, hogy találkozzanak Ibollyal, ô maga személyesen fog lejönni érte, ha indulnak.

A szerencse is a kezükre játszott, mert a magyarországi Szerencsekerék épp ekkor ünnepelte 250. adását, és az ünnepélyes alkalomból hazánkba látogatott Karl-Heinz Neuwirth és Uwe Banmeister, és a Dévényi kurva rendes volt, mert azonnal lepacsizta velük az utazást, és az Iboly már mehetett is.

A Matild meg a kis Hévízi vitték Pestre, onnan a tévével ment tovább kocsin, mert a Dévényi állítólag nem szeret repülni. Matild meg a Hévízi a Gellértben laktak, míg Iboly oda volt. Nyert egy teli hűtôszekrényt, egy mountain bike-ot, barkácskészletet meg sok-sok apróságot, hozott sok ajándékot. Nem szurkoltunk hiába, jó volt akkor Négytüdejűnek lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.