Turcsányi Sándor: Láthatás

  • 1996. május 16.

Egotrip

Egyszer olyan volt a dörögdi kocsma, mint az amerikai filmekben. Mikor az elsô Rocky mérkôzik a szorítóban, és bevágják egy pillanatra a sok helyi érdekű arcot, hogy izgulnak nagyon, és ez az ô napjuk is. Máskor is. Megy a tévé a csehóban, és az ott maradottak, mert mindig azok vannak többen, nézik a nagy közülük valót, aki biztos gyôzni fog és kezel az elnök emberével, és olyankor ô az üstökös, de mi itt a kocsmában, mi vagyunk a csóvája, és a mi aggodalmunk röpíti a cél felé, és bár csak mi tudjuk, de ezekben a percekben mi is fôszereplôk vagyunk, és nekünk is vigyáznunk kell minden mozdulatunkra, egy rossz lépés, lélegzetvétel, és vége, elúszik a siker, elmarad a gyôzelem, jókor szabad csak felszisszenni, karon ragadni a mellettünk állót, hisz az életünk a tét, mi aztán tudjuk, miért küzd az a fiú. A Három kívánság ment az egyesen, amikor ilyen volt a hangulat a dörögdi kocsmában.
Egyszer volt olyan a dörögdi kocsma.

Csak egyszer.

Egyszer olyan volt a dörögdi kocsma, mint az amerikai filmekben. Mikor az elsô Rocky mérkôzik a szorítóban, és bevágják egy pillanatra a sok helyi érdekű arcot, hogy izgulnak nagyon, és ez az ô napjuk is. Máskor is. Megy a tévé a csehóban, és az ott maradottak, mert mindig azok vannak többen, nézik a nagy közülük valót, aki biztos gyôzni fog és kezel az elnök emberével, és olyankor ô az üstökös, de mi itt a kocsmában, mi vagyunk a csóvája, és a mi aggodalmunk röpíti a cél felé, és bár csak mi tudjuk, de ezekben a percekben mi is fôszereplôk vagyunk, és nekünk is vigyáznunk kell minden mozdulatunkra, egy rossz lépés, lélegzetvétel, és vége, elúszik a siker, elmarad a gyôzelem, jókor szabad csak felszisszenni, karon ragadni a mellettünk állót, hisz az életünk a tét, mi aztán tudjuk, miért küzd az a fiú. A Három kívánság ment az egyesen, amikor ilyen volt a hangulat a dörögdi kocsmában.

Baba épp itthon volt Amerikából, és csak úgy, nosztalgiából beugrott a Matild helyett, mert az fölment Pestre, a kis Hévízi vitte, az Ibollyal. Mert az Iboly, a Matild húga, tízéves volt akkor, de már fejlett, úgy értem, agyilag, azaz megtanult németül, lejöttek a Rigó utcából, felsôfokú nyelvvizsgát szerzett, azt mondta: teljesen egyedül, úgy, hogy nézte otthon, mert a Matild nem tudott vigyázni rá, dolgoznia kellett, a SAT 1-et, és lépésrôl lépésre elsajátított mindent, haladó korában már gyorsabb volt, mint a bajnok, aki a Glücksradban megnyerte a Daihatsut. Beírt a tévébe, hogy ô szeretne találkozni a Karl-Heinz Neuwirthtel és az Uwe Banmeisterrel, a Glücksrad két műsorvezetôjével, és játszana egyet a berlini stúdióban azok ellen, akik eddig gépkocsit nyertek, mert ô még csak tízéves, és így tanult meg perfektül beszélni, hogy nézte a SAT 1-et, és felsôfokú papírt szerzett, és igazán az élete legnagyobb vágya, és kéri szépen a Dévényi bácsit és az egész stábot, hogy teljesítsék.

A kis Hévízi mesélte késôbb, hogy azt azért elhallgatta az Iboly, a kis bestia, hogy az egész a bajor Alpokban játszódó erotikus vígjátékokkal kezdôdött, de jól is tette, kicsi még ô, mit szóltak volna.

A Dévényi Tibor azonnal válaszolt, hogy nagyon örül és szívbôl gratulál a szép sikerhez, és ô is büszke, de nagyon büszke lehet a falu is, és alig várja, hogy találkozzanak Ibollyal, ô maga személyesen fog lejönni érte, ha indulnak.

A szerencse is a kezükre játszott, mert a magyarországi Szerencsekerék épp ekkor ünnepelte 250. adását, és az ünnepélyes alkalomból hazánkba látogatott Karl-Heinz Neuwirth és Uwe Banmeister, és a Dévényi kurva rendes volt, mert azonnal lepacsizta velük az utazást, és az Iboly már mehetett is.

A Matild meg a kis Hévízi vitték Pestre, onnan a tévével ment tovább kocsin, mert a Dévényi állítólag nem szeret repülni. Matild meg a Hévízi a Gellértben laktak, míg Iboly oda volt. Nyert egy teli hűtôszekrényt, egy mountain bike-ot, barkácskészletet meg sok-sok apróságot, hozott sok ajándékot. Nem szurkoltunk hiába, jó volt akkor Négytüdejűnek lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.