Vágvölgyi B. András: Elektrosokk

  • 1996. május 16.

Egotrip

Tán a dicsôséges 1989-es évben volt, hogy egyik utolsó párizsi utam végén néhány napra kölcsönkaptam egy lakást, diákos garzont, és értetlenül szemléltem egy kis képernyôs, billentyűzetes NDK-púderbarna, Commodore 64-dizájnos szerkezetet. Ez a Minitel, világosítottak fel, egy új szerkezet, amellyel üzeneteket lehet váltani, információt ad az idôjárásról, politikáról, börzehíreket közöl és a többi. Újmódi, villamosított pneumatique - gondoltam, a csôposta, amely selyempapírra írt könnyű üzeneteket szállított egy-két órán belül Párizs belsô kerületeiben, leginkább a harmincas évekbe képzelte az ember, egy Marcel Carné-filmbe. Sajátlagosan francia dolog, mint a narancssárga autóreflektorok, a SECAM-rendszer, a csak francia rock ´n´ rollt közvetítô rock ´n´ roll-csatorna et cetera. Jól kiókumlált technológiai autarkia - fűztem a szót tovább magamban. Aztán lett Internet, el is feledkeztem a Minitelrôl, míg a minap eszembe nem jutott, gondoltam, utánanézek.

Vágvölgyi B. András

Tán a dicsôséges 1989-es évben volt, hogy egyik utolsó párizsi utam végén néhány napra kölcsönkaptam egy lakást, diákos garzont, és értetlenül szemléltem egy kis képernyôs, billentyűzetes NDK-púderbarna, Commodore 64-dizájnos szerkezetet. Ez a Minitel, világosítottak fel, egy új szerkezet, amellyel üzeneteket lehet váltani, információt ad az idôjárásról, politikáról, börzehíreket közöl és a többi. Újmódi, villamosított pneumatique - gondoltam, a csôposta, amely selyempapírra írt könnyű üzeneteket szállított egy-két órán belül Párizs belsô kerületeiben, leginkább a harmincas évekbe képzelte az ember, egy Marcel Carné-filmbe. Sajátlagosan francia dolog, mint a narancssárga autóreflektorok, a SECAM-rendszer, a csak francia rock ´n´ rollt közvetítô rock ´n´ roll-csatorna et cetera. Jól kiókumlált technológiai autarkia - fűztem a szót tovább magamban. Aztán lett Internet, el is feledkeztem a Minitelrôl, míg a minap eszembe nem jutott, gondoltam, utánanézek.

A Minitel a teletext és a telefon kevercse, 1978-ban kezdtek el kísérletezni vele, és 1981-ben egy Vélizy nevű kisvárosban 2500 felhasználónak kísérleti hálózatot készítettek. 1984-ben az ille-et-villaine-i éves elektronikai vásáron mutatták be a nagyközönségnek, és egy évvel késôbb már több mint egymillió óra felhasználást regisztráltak. A Minitel akkor 1200 baudos modemeken (nagyon lassú másodpercenkénti bitátvitel, ma már minimum a 14 400-as, sôt, egyre inkább a 28 800-as modemek vannak használatban; de ma már a Minitel is 9600 baudon működik) kötötte össze a francia cyber-espace-t. 1988 végére több mint négymillió magán- és közületi felhasználója volt, egymilliárd információkérés Franciaországból, havi hat és fél millió óra felhasznált gépidô. Percdíj az egyéni felhasználónak, drágább óraidô a helyi szerverek részére. A nyolcvanas évek legvégére létrejött bizonyos kapcsolat a sokkal kevésbé elterjedt angol Prestel és a nyugatnémet Bildschirmtext nevű videótextekkel, így egy rövid pillanatig azt hihették Párizsban, hogy az online kommunikáció francia szabvány szerint terjed majd el a világban. Nem ez történt. Amerikában a cyberspace az öntevékenység anarchoid, majd a piaci verseny liberális-libertariánus szervezôdése nyomán szaporodott gombamód. Franciaországban a központi szervezô elme, az állami fejlesztés hozta fel a telématique-ot (a Minitelt működtetô rendszer), az dicséretesen elterjedt, az online service-ekhez (CompuServe stb.) köthetô, de a web kezdôdô elterjedésétôl bemattolt. A France Télécom szóvivôje szerint mai 14 millió felhasználójával a Minitel a legnagyobb interaktív online-rendszer a világon, míg az Internethez eddig csak 250 000-en kapcsolódnak Franciaországban. (Ez a szám Németországban és Angliában egymillió feletti.) De a Minitel az Internettel összehasonlítva túl drága, túl lassú, kizárólag szövegalapú, és sehol másutt nem használják. Ezzel együtt 2010-ig még lesz, bizakodnak a francia illetékesek, azt mondják, eddig a Minitel volt a legátfogóbb interaktív tapasztalás az online médiában, és amikor bejött a színes tévé, akkor is használtak még vagy tizenöt évig fekete-fehéret a népek. Ami szép, ám sovány vigasz, és a bürokratikus tervezô elme kudarca.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.