Vágvölgyi B. András: Elektrosokk

  • 1996. május 16.

Egotrip

Tán a dicsôséges 1989-es évben volt, hogy egyik utolsó párizsi utam végén néhány napra kölcsönkaptam egy lakást, diákos garzont, és értetlenül szemléltem egy kis képernyôs, billentyűzetes NDK-púderbarna, Commodore 64-dizájnos szerkezetet. Ez a Minitel, világosítottak fel, egy új szerkezet, amellyel üzeneteket lehet váltani, információt ad az idôjárásról, politikáról, börzehíreket közöl és a többi. Újmódi, villamosított pneumatique - gondoltam, a csôposta, amely selyempapírra írt könnyű üzeneteket szállított egy-két órán belül Párizs belsô kerületeiben, leginkább a harmincas évekbe képzelte az ember, egy Marcel Carné-filmbe. Sajátlagosan francia dolog, mint a narancssárga autóreflektorok, a SECAM-rendszer, a csak francia rock ´n´ rollt közvetítô rock ´n´ roll-csatorna et cetera. Jól kiókumlált technológiai autarkia - fűztem a szót tovább magamban. Aztán lett Internet, el is feledkeztem a Minitelrôl, míg a minap eszembe nem jutott, gondoltam, utánanézek.

Vágvölgyi B. András

Tán a dicsôséges 1989-es évben volt, hogy egyik utolsó párizsi utam végén néhány napra kölcsönkaptam egy lakást, diákos garzont, és értetlenül szemléltem egy kis képernyôs, billentyűzetes NDK-púderbarna, Commodore 64-dizájnos szerkezetet. Ez a Minitel, világosítottak fel, egy új szerkezet, amellyel üzeneteket lehet váltani, információt ad az idôjárásról, politikáról, börzehíreket közöl és a többi. Újmódi, villamosított pneumatique - gondoltam, a csôposta, amely selyempapírra írt könnyű üzeneteket szállított egy-két órán belül Párizs belsô kerületeiben, leginkább a harmincas évekbe képzelte az ember, egy Marcel Carné-filmbe. Sajátlagosan francia dolog, mint a narancssárga autóreflektorok, a SECAM-rendszer, a csak francia rock ´n´ rollt közvetítô rock ´n´ roll-csatorna et cetera. Jól kiókumlált technológiai autarkia - fűztem a szót tovább magamban. Aztán lett Internet, el is feledkeztem a Minitelrôl, míg a minap eszembe nem jutott, gondoltam, utánanézek.

A Minitel a teletext és a telefon kevercse, 1978-ban kezdtek el kísérletezni vele, és 1981-ben egy Vélizy nevű kisvárosban 2500 felhasználónak kísérleti hálózatot készítettek. 1984-ben az ille-et-villaine-i éves elektronikai vásáron mutatták be a nagyközönségnek, és egy évvel késôbb már több mint egymillió óra felhasználást regisztráltak. A Minitel akkor 1200 baudos modemeken (nagyon lassú másodpercenkénti bitátvitel, ma már minimum a 14 400-as, sôt, egyre inkább a 28 800-as modemek vannak használatban; de ma már a Minitel is 9600 baudon működik) kötötte össze a francia cyber-espace-t. 1988 végére több mint négymillió magán- és közületi felhasználója volt, egymilliárd információkérés Franciaországból, havi hat és fél millió óra felhasznált gépidô. Percdíj az egyéni felhasználónak, drágább óraidô a helyi szerverek részére. A nyolcvanas évek legvégére létrejött bizonyos kapcsolat a sokkal kevésbé elterjedt angol Prestel és a nyugatnémet Bildschirmtext nevű videótextekkel, így egy rövid pillanatig azt hihették Párizsban, hogy az online kommunikáció francia szabvány szerint terjed majd el a világban. Nem ez történt. Amerikában a cyberspace az öntevékenység anarchoid, majd a piaci verseny liberális-libertariánus szervezôdése nyomán szaporodott gombamód. Franciaországban a központi szervezô elme, az állami fejlesztés hozta fel a telématique-ot (a Minitelt működtetô rendszer), az dicséretesen elterjedt, az online service-ekhez (CompuServe stb.) köthetô, de a web kezdôdô elterjedésétôl bemattolt. A France Télécom szóvivôje szerint mai 14 millió felhasználójával a Minitel a legnagyobb interaktív online-rendszer a világon, míg az Internethez eddig csak 250 000-en kapcsolódnak Franciaországban. (Ez a szám Németországban és Angliában egymillió feletti.) De a Minitel az Internettel összehasonlítva túl drága, túl lassú, kizárólag szövegalapú, és sehol másutt nem használják. Ezzel együtt 2010-ig még lesz, bizakodnak a francia illetékesek, azt mondják, eddig a Minitel volt a legátfogóbb interaktív tapasztalás az online médiában, és amikor bejött a színes tévé, akkor is használtak még vagy tizenöt évig fekete-fehéret a népek. Ami szép, ám sovány vigasz, és a bürokratikus tervezô elme kudarca.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.