Vajda Gergely: Zene hetilapra

Mínusz John Williams

Egotrip

Amint Luke Skywalker, Han Solo és Chewbacca mögött bezáródik az automata ajtó, az ünnepélyes bevezető zene hirtelen elhallgat.

Néma csönd van, csak a külön sávra rögzített „természetes zajok” hallatszanak: a három alak lépései, a díszsorfalból egy halk köhögés, majd a szőrmók Chewbacca váratlan és groteszk, rekedt rikoltása. Leia hercegnő a hősök nyakába akasztja a medálokat. A teljes csendben minden mosoly, kacsintás, gesztus bugyu­tának tűnik.

Star Wars Minus Williams címen található a YouTube-on egy klip, amely John Williams Oscar-díjas zenéje nélkül mutatja A csillagok háborúja saga 4. részének (ez a sorozatból elsőként leforgatott 1977-es rész, de a hírhedt sorrendmizériába most ne menjünk bele), az Egy új remény címűnek a Trónterem-jelenetét. A valamivel több, mint 2 perces részlet végén az eredeti zene hirtelen visszatér, amitől az ember vállából kiáll a görcs, értetlen viszolygást jelző arckifejezése pedig kisimul. Visszaáll az univerzum rendje, legalább is George Lucas univerzumáé. Ebben a fantáziavilágban csak akkor van minden a helyén, ha Williams hangjai is a helyükön vannak. A klip végi felirat azt ígéri, még több ilyen, muzsika nélküli jelenet készül a 4. részből, és ha feliratkozunk a csatornára, akkor az 1., a 2. és a 3. epizód zenétlen részleteit is élvezhetjük majd. Nagyon valószínű, hogy ezek a Star Wars-mémek a hang teljes eltávolításával, majd a zajok újrafelvételével készülnek. A fenti jelenetet másodszor hallgatva feltűnik ugyanis, hogy annak a bizonyos köhögésnek egy hangosra sikeredett szellentés eltakarása lenne a célja, mely „poént” biztosan nem az eredeti filmkészítők rejtették el a zene takarásában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."