Vajda Gergely: Zene hetilapra

Mínusz John Williams

Egotrip

Amint Luke Skywalker, Han Solo és Chewbacca mögött bezáródik az automata ajtó, az ünnepélyes bevezető zene hirtelen elhallgat.

Néma csönd van, csak a külön sávra rögzített „természetes zajok” hallatszanak: a három alak lépései, a díszsorfalból egy halk köhögés, majd a szőrmók Chewbacca váratlan és groteszk, rekedt rikoltása. Leia hercegnő a hősök nyakába akasztja a medálokat. A teljes csendben minden mosoly, kacsintás, gesztus bugyu­tának tűnik.

Star Wars Minus Williams címen található a YouTube-on egy klip, amely John Williams Oscar-díjas zenéje nélkül mutatja A csillagok háborúja saga 4. részének (ez a sorozatból elsőként leforgatott 1977-es rész, de a hírhedt sorrendmizériába most ne menjünk bele), az Egy új remény címűnek a Trónterem-jelenetét. A valamivel több, mint 2 perces részlet végén az eredeti zene hirtelen visszatér, amitől az ember vállából kiáll a görcs, értetlen viszolygást jelző arckifejezése pedig kisimul. Visszaáll az univerzum rendje, legalább is George Lucas univerzumáé. Ebben a fantáziavilágban csak akkor van minden a helyén, ha Williams hangjai is a helyükön vannak. A klip végi felirat azt ígéri, még több ilyen, muzsika nélküli jelenet készül a 4. részből, és ha feliratkozunk a csatornára, akkor az 1., a 2. és a 3. epizód zenétlen részleteit is élvezhetjük majd. Nagyon valószínű, hogy ezek a Star Wars-mémek a hang teljes eltávolításával, majd a zajok újrafelvételével készülnek. A fenti jelenetet másodszor hallgatva feltűnik ugyanis, hogy annak a bizonyos köhögésnek egy hangosra sikeredett szellentés eltakarása lenne a célja, mely „poént” biztosan nem az eredeti filmkészítők rejtették el a zene takarásában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.