Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Zöld zenekarok

Egotrip

Maestro! A karmestermítosz: nagy karmesterek a hatalom bűvöletében. Amikor a zene véget ér: menedzserek, maestrók és a klasszikus zene vállalati meggyilkolása. Maestrók, remekművek és őrület: A klasszikus lemezipar titkos élete és szégyenteljes halála. Józan ésszel akarhatja-e bárki, hogy fenti című könyvek szerzője vegye a tolla hegyére? Az angliai zenekarok nem úszták meg.

Norman Lebrecht (sz. 1948), a klasszikus zenei bulvár brit fenegyereke 12 zenei tárgyú könyvet jegyez. A klasszikus zenei lemeziparról szólót éppen abban az évben adták ki – majd a benne található valótlan és rágalmazó állítások miatt vonták is vissza az európai piacról –, amikor a szerző elkezdte írni komolyzenei pletykablogját. A Slippedisc (a slipped disc gerincsérvet jelent, átvitt értelme szerint inkább „becsípődés”) 2007-es indulása óta állítólag havi több mint egymillió olvasót vonz. A klasszikus zenei bulvár zsurnalizmus szabályai persze ugyanazok, mint a bulvárújságírásé általában: sokat és bombasztikusan kell írni, a cikkeknek tartalmuktól függetlenül kattintásra sarkalló címeket kell adni, és releváns, az embereket éppen érdeklő témákat kell erőltetni. Utóbbi, valljuk be, a klasszikus zene területén nem is annyira egyszerű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.