Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Zöld zenekarok

Egotrip

Maestro! A karmestermítosz: nagy karmesterek a hatalom bűvöletében. Amikor a zene véget ér: menedzserek, maestrók és a klasszikus zene vállalati meggyilkolása. Maestrók, remekművek és őrület: A klasszikus lemezipar titkos élete és szégyenteljes halála. Józan ésszel akarhatja-e bárki, hogy fenti című könyvek szerzője vegye a tolla hegyére? Az angliai zenekarok nem úszták meg.

Norman Lebrecht (sz. 1948), a klasszikus zenei bulvár brit fenegyereke 12 zenei tárgyú könyvet jegyez. A klasszikus zenei lemeziparról szólót éppen abban az évben adták ki – majd a benne található valótlan és rágalmazó állítások miatt vonták is vissza az európai piacról –, amikor a szerző elkezdte írni komolyzenei pletykablogját. A Slippedisc (a slipped disc gerincsérvet jelent, átvitt értelme szerint inkább „becsípődés”) 2007-es indulása óta állítólag havi több mint egymillió olvasót vonz. A klasszikus zenei bulvár zsurnalizmus szabályai persze ugyanazok, mint a bulvárújságírásé általában: sokat és bombasztikusan kell írni, a cikkeknek tartalmuktól függetlenül kattintásra sarkalló címeket kell adni, és releváns, az embereket éppen érdeklő témákat kell erőltetni. Utóbbi, valljuk be, a klasszikus zene területén nem is annyira egyszerű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”