Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Zöld zenekarok

Egotrip

Maestro! A karmestermítosz: nagy karmesterek a hatalom bűvöletében. Amikor a zene véget ér: menedzserek, maestrók és a klasszikus zene vállalati meggyilkolása. Maestrók, remekművek és őrület: A klasszikus lemezipar titkos élete és szégyenteljes halála. Józan ésszel akarhatja-e bárki, hogy fenti című könyvek szerzője vegye a tolla hegyére? Az angliai zenekarok nem úszták meg.

Norman Lebrecht (sz. 1948), a klasszikus zenei bulvár brit fenegyereke 12 zenei tárgyú könyvet jegyez. A klasszikus zenei lemeziparról szólót éppen abban az évben adták ki – majd a benne található valótlan és rágalmazó állítások miatt vonták is vissza az európai piacról –, amikor a szerző elkezdte írni komolyzenei pletykablogját. A Slippedisc (a slipped disc gerincsérvet jelent, átvitt értelme szerint inkább „becsípődés”) 2007-es indulása óta állítólag havi több mint egymillió olvasót vonz. A klasszikus zenei bulvár zsurnalizmus szabályai persze ugyanazok, mint a bulvárújságírásé általában: sokat és bombasztikusan kell írni, a cikkeknek tartalmuktól függetlenül kattintásra sarkalló címeket kell adni, és releváns, az embereket éppen érdeklő témákat kell erőltetni. Utóbbi, valljuk be, a klasszikus zene területén nem is annyira egyszerű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”