Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Menekültzenekar

A háború, pardon, a különleges katonai művelet megkezdése óta zakatol a művészetdiplomácia. Orosz énekesek, hangszeres szólisták és karmesterek koncertszerződéseinek visszamondásától az állásból való elbocsátásig sok minden, és nagyon gyorsan történik 2022 februárja óta. Világhírű színpadokon világhírű művészek öltöznek kékbe és sárgába, hogy ezzel is szolidaritásukat fejezzék ki Ukrajna népével. Volodimir Zelenszkij elnök nem csak a valódi, de a jelképes frontokon is teljes ellentámadást vezényel, és minden lehetséges alkalmat kihasznál arra, hogy az Oroszország elleni „információs, diplomáciai és kulturális nyomásgyakorlásra” bírja mindazokat, akiktől támogatást remélhet.

„Egyszerűen úgy éreztem, tennem kell valamit” – nyilatkozta az ukrán felmenőkkel is büszkélkedő, 55 éves Keri-Lynn Wilson kanadai karmester, aki a maga különleges művészeti művelete részeként életre hívta az Ukrán Szabadság Zenekarát (Ukrainian Freedom Orchestra), hogy azt ez év júliusában és augusztusában 13 állomásos turnén maga vezényelje. Minden rosszmájúság nélkül bizton állítható, hogy Wilson gyorsreagálású zenediplomáciai hadjáratának sikeréhez a politikai aktualitáson túl férje, Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera vezérigazgatójának kapcsolati tőkéje is hozzájárult. A nyári koncertsorozat állomásai között találhattuk a mindig populáris londoni Proms vagy a híres Edinburgh International fesztiválokat, az Egyesült Államok fővárosában a Kennedy Centert, a New York-i Lincoln Centerhez tartozó Damrosch Parkot, valamint Berlin, München és Amszterdam koncerttermeit. Az Ukrán Szabadság Zenekarának tagsága az anyaországból érkező, illetve az onnan elmenekült vagy menekülőben lévő, valamint Európa különböző zenei együtteseiben tevékenykedő, magukat ukrán származásúnak valló muzsikusokból állt össze. A műsor közkedvelt alapművek – Beethoven-koncertária, Brahms-szimfónia, Chopin-zongoraverseny – mellett a legismertebb élő ukrán zeneszerző, Valentin Szilvesztrov VII. szimfóniáját is felvonultatta. A nyugati világ sajtójának szalagcímei biztonsággal jelezték a kezdeményezésre irányuló általános figyelmet: „Az Ukrán Szabadság Zenekara: a zenénk a mi fegyverünk” (The New York Times), „Becsatornázni a dühünket: az Ukrán Szabadság Zenekara a Proms-ra megy” (The Guardian), Egy ellenszegülő ukrán zenekar művészei remélik, Putyin meghallja őket (The Washington Post). Végül ismét a The New York Times lapjairól, ezúttal már az egyik hangversenyről megjelent kritika alcíme: „Könnyek és örömujjongás az új nemzeti együttesnek”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.