Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Menekültzenekar

A háború, pardon, a különleges katonai művelet megkezdése óta zakatol a művészetdiplomácia. Orosz énekesek, hangszeres szólisták és karmesterek koncertszerződéseinek visszamondásától az állásból való elbocsátásig sok minden, és nagyon gyorsan történik 2022 februárja óta. Világhírű színpadokon világhírű művészek öltöznek kékbe és sárgába, hogy ezzel is szolidaritásukat fejezzék ki Ukrajna népével. Volodimir Zelenszkij elnök nem csak a valódi, de a jelképes frontokon is teljes ellentámadást vezényel, és minden lehetséges alkalmat kihasznál arra, hogy az Oroszország elleni „információs, diplomáciai és kulturális nyomásgyakorlásra” bírja mindazokat, akiktől támogatást remélhet.

„Egyszerűen úgy éreztem, tennem kell valamit” – nyilatkozta az ukrán felmenőkkel is büszkélkedő, 55 éves Keri-Lynn Wilson kanadai karmester, aki a maga különleges művészeti művelete részeként életre hívta az Ukrán Szabadság Zenekarát (Ukrainian Freedom Orchestra), hogy azt ez év júliusában és augusztusában 13 állomásos turnén maga vezényelje. Minden rosszmájúság nélkül bizton állítható, hogy Wilson gyorsreagálású zenediplomáciai hadjáratának sikeréhez a politikai aktualitáson túl férje, Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera vezérigazgatójának kapcsolati tőkéje is hozzájárult. A nyári koncertsorozat állomásai között találhattuk a mindig populáris londoni Proms vagy a híres Edinburgh International fesztiválokat, az Egyesült Államok fővárosában a Kennedy Centert, a New York-i Lincoln Centerhez tartozó Damrosch Parkot, valamint Berlin, München és Amszterdam koncerttermeit. Az Ukrán Szabadság Zenekarának tagsága az anyaországból érkező, illetve az onnan elmenekült vagy menekülőben lévő, valamint Európa különböző zenei együtteseiben tevékenykedő, magukat ukrán származásúnak valló muzsikusokból állt össze. A műsor közkedvelt alapművek – Beethoven-koncertária, Brahms-szimfónia, Chopin-zongoraverseny – mellett a legismertebb élő ukrán zeneszerző, Valentin Szilvesztrov VII. szimfóniáját is felvonultatta. A nyugati világ sajtójának szalagcímei biztonsággal jelezték a kezdeményezésre irányuló általános figyelmet: „Az Ukrán Szabadság Zenekara: a zenénk a mi fegyverünk” (The New York Times), „Becsatornázni a dühünket: az Ukrán Szabadság Zenekara a Proms-ra megy” (The Guardian), Egy ellenszegülő ukrán zenekar művészei remélik, Putyin meghallja őket (The Washington Post). Végül ismét a The New York Times lapjairól, ezúttal már az egyik hangversenyről megjelent kritika alcíme: „Könnyek és örömujjongás az új nemzeti együttesnek”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."