egotrip

Sajó László: Öt és feles

Viszonylatok (2B, Jászai Mari tér – Pesterzsébet, Pacsirtatelep)

Egotrip

Megindulása (augusztus 13.) óta Pest leghosszabb villamosvonala, menetrend szerinti ideje 48 perc. Ideje, hogy K. Dezső is felszálljon rá.

Jászai Mari tér, ide járt Réz Pál lakásába Holmi-honoráriumért, a nagy ablakban a Duna. Erre lakott a folyami költő, Kántor Péter („A kikötőben az a jó: / Jön egy hajó, megy egy hajó.”), a kikötőből indult a Halászbástya gyászhajó, a Duna-parti bérlőtárs, Attila hamvaival; K. Dezső nem vitt virágot, szégyellte, talált a hajón művirágot, azóta is ott lebeg az Északi összekötő vasúti hídnál, szégyelli. És az örömhajó (Ez a Titanic?, K. Dezső oly szellemes), a Dunaföldvár is innen csapattársa, Béla 65. születésnapján. Itt rejtették el, ne is lássák Nagy Imre szobrát a Vértanúk teréről, az Országház mellől („Csapataink harcban állnak!”). De haladjunk, sose érünk Pacsirtatelepre.

Országház, látogatóközpont, körbe a Kossuth téren, mindenki járt itt, (nem) tüntetni. A kanyar után kezdődik Európa legszebb villamosútja – a magyar túlzások e hazájában bízvást mondhatja K. Dezső (aki persze legfeljebb Prágában villamosozott). Egy ismerőse depresszió ellen utazik, a Boráros térig (az már rosszkedvünk tere, onnan…). Széchenyi István tér, most lezárva, gyászlobogó az Akadémián (vagy mindig kint van?). Eötvös tér, de K. Dezső a budai partot nézi, pesti (vidéki) gyerek. Vigadó tér, innen nézte a tűzijátékokat, gyerekeivel a nyakában. A könyvhetek immár idáig érnek, s végig a korzón, Március 15. tér, gyerekek itt is nyakában, kokárda a (gyerekeire) büszke mellen, Petőfi-szobor („Megyünk az Agyrém-térre / Tün- / Tet- / Ni! […] Az Agyrém-téren / Nincs / Sem- / Mi.”). A Gödör (ez egy másik, sok van) helye, az egyetemről ide ültek ki napozni. Fővám tér, vagyis Dimitrov, Nagycsarnok (ide még visszajövünk). A Corvinus (Marx Károly Közgazdasági) Egyetem, itt nem találta fia diplomakiosztóját, „új épület”; azt hitte, korán jött, ment a Grinzingibe vízipólómeccset nézni (olimpia, tavaly), amikor telefon, hol vagy? most volt vége, kiitta a sört, maradt. Zsil utca, közel a Bakáts tér, lánya itt született a Schöpf-Mereiben (megszűnt), vitte a kismamának az önkiszolgáló étteremből (megszűnt) a csontlevest, azt kívánt, azóta kapcsolatuk (megszűnt). A Kinizsi utcában a róla elnevezett mozi (későbbi Blue Box & Kultiplex, lebontották), a Castróban (már máshol) Fürjes Péter (kitűnő, elfeledett költő, meghalt) barátjával sokszor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.