Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Ritmikus alibi

Egotrip

Zakatol a Tár. Még nem tudni, hogy március 13-án nyer-e Oscar-díjat, de hat kategóriában is jelölték a Todd Field írta és rendezte filmet. A Cate Blanchett főszereplésével forgatott pszichológiai dráma (a magyar forgalmazó szerint „amerikai zenés dráma”) a New York Film Critics Circle, a Los Angeles Film Critics Association és a National Society of Film Critics szerint is a 2022-es év legjobb mozgóképe volt.

Azzal, hogy az Egyesült Államok filmkritikusokat tömörítő legnagyobb szervezeteinek „szentháromsága” egyfelé szavazott, a film bekerült azon mindössze 7 mozit tartalmazó exkluzív sorba, amelynek élén a Schindler listája áll. A 80. Golden Globe Awards és a Velencei Filmfesztivál is Blanchettnek ítélte a legjobb színésznőnek járó díjat, és ahogy ez már lenni szokott, a Tárt megszórta még néhány elismeréssel az American Film Institute, a Critics Choice Award (itt a film zeneszerzője, Hildur Guðnadóttir is nyert), a London Film Critics’ Circle és a British Academy Film Awards is.

„Úgy tűnt, a Tár sok felületes vonatkozása egybevág a magánéletemmel” – nyilatkozta Marin Alsop, a világ egyik legismertebb női karmestere a Los Angeles Timesnak. „De amint megnéztem, már nem aggódtam, hanem megsértődtem: megbántottak nőként, megbántottak karmesterként, megbántottak leszbikusként.” Alsop szerint az, hogy a film írója és rendezője a fiktív zongorista, etnomuzikológus, zeneszerző, karmester Lydia Tár karakterében sok valós, bizonyíthatóan kegyetlen, abuzív, de legalábbis problematikus férfi karmester attribútumait gyúrja egybe, nőellenesnek tekinthető. „Amikor azt feltételezzük, hogy a nők vagy úgy viselkednek, mint a férfiak, vagy megbolondulnak, hisztisek, őrültek lesznek, akkor azt a képet erősítjük, amit már megannyiszor láttunk a filmvásznon.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.