Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Ritmikus alibi

Egotrip

Zakatol a Tár. Még nem tudni, hogy március 13-án nyer-e Oscar-díjat, de hat kategóriában is jelölték a Todd Field írta és rendezte filmet. A Cate Blanchett főszereplésével forgatott pszichológiai dráma (a magyar forgalmazó szerint „amerikai zenés dráma”) a New York Film Critics Circle, a Los Angeles Film Critics Association és a National Society of Film Critics szerint is a 2022-es év legjobb mozgóképe volt.

Azzal, hogy az Egyesült Államok filmkritikusokat tömörítő legnagyobb szervezeteinek „szentháromsága” egyfelé szavazott, a film bekerült azon mindössze 7 mozit tartalmazó exkluzív sorba, amelynek élén a Schindler listája áll. A 80. Golden Globe Awards és a Velencei Filmfesztivál is Blanchettnek ítélte a legjobb színésznőnek járó díjat, és ahogy ez már lenni szokott, a Tárt megszórta még néhány elismeréssel az American Film Institute, a Critics Choice Award (itt a film zeneszerzője, Hildur Guðnadóttir is nyert), a London Film Critics’ Circle és a British Academy Film Awards is.

„Úgy tűnt, a Tár sok felületes vonatkozása egybevág a magánéletemmel” – nyilatkozta Marin Alsop, a világ egyik legismertebb női karmestere a Los Angeles Timesnak. „De amint megnéztem, már nem aggódtam, hanem megsértődtem: megbántottak nőként, megbántottak karmesterként, megbántottak leszbikusként.” Alsop szerint az, hogy a film írója és rendezője a fiktív zongorista, etnomuzikológus, zeneszerző, karmester Lydia Tár karakterében sok valós, bizonyíthatóan kegyetlen, abuzív, de legalábbis problematikus férfi karmester attribútumait gyúrja egybe, nőellenesnek tekinthető. „Amikor azt feltételezzük, hogy a nők vagy úgy viselkednek, mint a férfiak, vagy megbolondulnak, hisztisek, őrültek lesznek, akkor azt a képet erősítjük, amit már megannyiszor láttunk a filmvásznon.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."