Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Ritmikus alibi

Egotrip

Zakatol a Tár. Még nem tudni, hogy március 13-án nyer-e Oscar-díjat, de hat kategóriában is jelölték a Todd Field írta és rendezte filmet. A Cate Blanchett főszereplésével forgatott pszichológiai dráma (a magyar forgalmazó szerint „amerikai zenés dráma”) a New York Film Critics Circle, a Los Angeles Film Critics Association és a National Society of Film Critics szerint is a 2022-es év legjobb mozgóképe volt.

Azzal, hogy az Egyesült Államok filmkritikusokat tömörítő legnagyobb szervezeteinek „szentháromsága” egyfelé szavazott, a film bekerült azon mindössze 7 mozit tartalmazó exkluzív sorba, amelynek élén a Schindler listája áll. A 80. Golden Globe Awards és a Velencei Filmfesztivál is Blanchettnek ítélte a legjobb színésznőnek járó díjat, és ahogy ez már lenni szokott, a Tárt megszórta még néhány elismeréssel az American Film Institute, a Critics Choice Award (itt a film zeneszerzője, Hildur Guðnadóttir is nyert), a London Film Critics’ Circle és a British Academy Film Awards is.

„Úgy tűnt, a Tár sok felületes vonatkozása egybevág a magánéletemmel” – nyilatkozta Marin Alsop, a világ egyik legismertebb női karmestere a Los Angeles Timesnak. „De amint megnéztem, már nem aggódtam, hanem megsértődtem: megbántottak nőként, megbántottak karmesterként, megbántottak leszbikusként.” Alsop szerint az, hogy a film írója és rendezője a fiktív zongorista, etnomuzikológus, zeneszerző, karmester Lydia Tár karakterében sok valós, bizonyíthatóan kegyetlen, abuzív, de legalábbis problematikus férfi karmester attribútumait gyúrja egybe, nőellenesnek tekinthető. „Amikor azt feltételezzük, hogy a nők vagy úgy viselkednek, mint a férfiak, vagy megbolondulnak, hisztisek, őrültek lesznek, akkor azt a képet erősítjük, amit már megannyiszor láttunk a filmvásznon.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.