Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Taktjel

Gyakran hallom helytelenül takkjelnek ejtve: nyilván, mint sok minden mást, ezt is angol eredetűnek (a tack nagyfejű, vékony, rövid, padlószőnyeg vagy kárpit rögzítésére szolgáló szög, tehát ennek semmi értelme), esetleg a tik-tak hangutánzó szó csonkulásának gondolja az, aki így használja. Valójában, mint magyar zenei zsargonunk nagy része, ez a szó is német eredetű. Takt, azaz ütem, taktus – a zenei lüktetés alapegysége – akusztikus megjelenítéséről van szó, angol nevén ez a click track.

A hangosfilm hőskorában, elsőként talán éppen Walt Disney stúdiójában készülő, szöveg nélküli, de zenében és hangzó effektusokban bővelkedő rajzfilmeknél még metronómot használtak hang és kép szinkronizálására. A klasszikus metronóm négyzet alapú gúla, azaz piramis alakú gép, a zenélést segítő, tempójelző eszköz, amelyet 1816-ban szabadalmaztatott Johann Nepomuk Mälzel mérnök-feltaláló. A felhúzható, lengő inganyelv segítségével tiktakoló hangot adó szerkezet, bár átesett fejlesztéseken, alapvetően nem változott a századok folyamán. Ma is vásárolhatunk a Mälzel-féle metronómhoz igen hasonlatosat bármelyik hangszerboltban. A Disney-csapat fejlesztette, később tick systemnek elnevezett módszert azután – már az 1930-as években – a többsávos hangfelvétel technológiája ítélte kihalásra. Abban a pillanatban, hogy a zenei anyag szólamait külön szalagsávra lehetett rögzíteni, megszületett a rájátszás (dubbing) lehetősége, azaz mondjuk egy előre felvett dobszólam „fölé” utólag oda lehetett muzsikálni a bőgő- vagy egyéb hangszeres anyagokat. Rájátszásnál mindig az van hátrányban, aki másodjára, harmadjára stb. kerül sorra, mert akkor már muszáj együtt lenni a már rögzített anyaggal. Ebben, a felvett és felveendő szólamok koordinálásában segít a ma már minden digitális sávra (track) rögzített taktjel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."