Egotrip

Várhegyi Éva Ekotrip

Két évtized a klubban

Egotrip

Május 1-jén lesz 20 éve, hogy az Európai Unió teljes jogú tagjává válhattunk. Az odaút nem volt könnyű menet: az akkori, 15 tagból álló közösség évtizedes előkészület után mondta ki a boldogító igent nekünk és a nagyszabású bővítésben részt vevő kilenc, zömmel posztszocialista társunknak.

A 2004-ben már az Európai Unió (EU) nevet viselő együttműködés nem csak mértékben, de tartalmában is messze meghaladta az 1951-ben hat állam által alapított, hidegháborús ihletésű Szén- és Acélközösséget, és a belőle kinőtt, Közös Piacként emlegetett Európai Gazdasági Közösséget. Az EU addigra a „négy szabadság”, vagyis az áruk, a személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgására építő egységes belső piaccá vált, és az ezredfordulón elfogadott alapjogi charta szerint „az emberi méltóság, a szabadság, az egyenlőség és a szolidaritás oszthatatlan és egyetemes értékein alapul, a demokrácia és a jogállamiság elveire támaszkodik”.

A csatlakozás elodázásáért küzdő, akkor éppen ellenzékben politizáló Orbán Viktor legfeljebb a gazdasági előnyöket látta az uniós tagságban. De még az egységes piacot is olyan zérusösszegű játéknak tekintette, ahol nyerni csak mások rovására lehet, holott annak a lényege pont az, hogy mindenkinek esélye van előnyt kovácsolni belőle. Ahogyan az EU magyarországi képviseletének honlapján is olvasható: „Magyarország az európai uniós támogatások egyik legnagyobb haszonélvezője. De az uniós tagság előnyei messze túlmutatnak az EU-s támogatásokon. A csatlakozással Magyarország a világ legfejlettebb és legnagyobb egységes piacának vált szerves részévé, és a többi országgal egyenrangú szereplője lett az uniós döntéshozatalnak. (…) Az egységes európai piacnak köszönhetően nemcsak olcsóbban vásárolunk, (…) de a magyar vállalatok és gazdálkodók is óriási lehetőségekhez jutnak.”

2010-es, tartósnak szánt berendezkedéskor Orbán gyorsan félretolta az alapjogi charta értékeit, és kiherélte a hatalmát veszélyeztető demokratikus jogállami intézményeket. Kizárólag gazdasági haszonszerzésre, a felzárkózó országoknak, térségeknek járó uniós támogatások megszerzésére törekedett. Önző és az európai közösség (benne a magyar társadalom) szempontjából destruktív politikája, sajnálatos módon, bejött neki. Nem csupán az uniós forrásokból megvalósított beruházások és célzott osztogatások segítették őt az újabb és újabb választási győzelemhez, hanem a „Brüsszelt” mumusként beállító, szabadságharcos retorika is. Pedig Orbán hatalmi klientúrájának, családtagjainak és lekötelezett barátainak anyagi gyarapodása sem mehetett volna végbe ilyen ütemben, ha nem állnak rendelkezésre az unióból beérkező és a magyar kormány segédletével részrehajlóan szétosztott tetemes pénzösszegek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.