Egotrip

Várhegyi Éva Ekotrip

Két évtized a klubban

Egotrip

Május 1-jén lesz 20 éve, hogy az Európai Unió teljes jogú tagjává válhattunk. Az odaút nem volt könnyű menet: az akkori, 15 tagból álló közösség évtizedes előkészület után mondta ki a boldogító igent nekünk és a nagyszabású bővítésben részt vevő kilenc, zömmel posztszocialista társunknak.

A 2004-ben már az Európai Unió (EU) nevet viselő együttműködés nem csak mértékben, de tartalmában is messze meghaladta az 1951-ben hat állam által alapított, hidegháborús ihletésű Szén- és Acélközösséget, és a belőle kinőtt, Közös Piacként emlegetett Európai Gazdasági Közösséget. Az EU addigra a „négy szabadság”, vagyis az áruk, a személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgására építő egységes belső piaccá vált, és az ezredfordulón elfogadott alapjogi charta szerint „az emberi méltóság, a szabadság, az egyenlőség és a szolidaritás oszthatatlan és egyetemes értékein alapul, a demokrácia és a jogállamiság elveire támaszkodik”.

A csatlakozás elodázásáért küzdő, akkor éppen ellenzékben politizáló Orbán Viktor legfeljebb a gazdasági előnyöket látta az uniós tagságban. De még az egységes piacot is olyan zérusösszegű játéknak tekintette, ahol nyerni csak mások rovására lehet, holott annak a lényege pont az, hogy mindenkinek esélye van előnyt kovácsolni belőle. Ahogyan az EU magyarországi képviseletének honlapján is olvasható: „Magyarország az európai uniós támogatások egyik legnagyobb haszonélvezője. De az uniós tagság előnyei messze túlmutatnak az EU-s támogatásokon. A csatlakozással Magyarország a világ legfejlettebb és legnagyobb egységes piacának vált szerves részévé, és a többi országgal egyenrangú szereplője lett az uniós döntéshozatalnak. (…) Az egységes európai piacnak köszönhetően nemcsak olcsóbban vásárolunk, (…) de a magyar vállalatok és gazdálkodók is óriási lehetőségekhez jutnak.”

2010-es, tartósnak szánt berendezkedéskor Orbán gyorsan félretolta az alapjogi charta értékeit, és kiherélte a hatalmát veszélyeztető demokratikus jogállami intézményeket. Kizárólag gazdasági haszonszerzésre, a felzárkózó országoknak, térségeknek járó uniós támogatások megszerzésére törekedett. Önző és az európai közösség (benne a magyar társadalom) szempontjából destruktív politikája, sajnálatos módon, bejött neki. Nem csupán az uniós forrásokból megvalósított beruházások és célzott osztogatások segítették őt az újabb és újabb választási győzelemhez, hanem a „Brüsszelt” mumusként beállító, szabadságharcos retorika is. Pedig Orbán hatalmi klientúrájának, családtagjainak és lekötelezett barátainak anyagi gyarapodása sem mehetett volna végbe ilyen ütemben, ha nem állnak rendelkezésre az unióból beérkező és a magyar kormány segédletével részrehajlóan szétosztott tetemes pénzösszegek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.