egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

P. D. Q. Bach

2024. január 16-án, New York állambeli bearsville-i otthonában, 88 éves korában elhunyt Peter Schickele. A hírneves Juilliard School of Music egykori zeneszerzés-hallgatója egy 1965-ös hangversenyén keltette először életre P. D. Q. (pídíkjú) Bach figuráját – Johann Sebastian Bach legfiatalabb és legfurább gyermekét –, aki a valóságban természetesen nem, csakis a színpadon, kitalálója komikus alteregójaként létezett. P. D. Q. Bach szerzeményei 1990 és 1993 között négy egymást követő alkalommal nyertek Grammy-díjat, és hosszú évekig a Schickele vezette zenei szórakoztató-edukációs rádióprogramok is nagy népszerűségnek örvendtek az Egyesült Államokban. Figaro megszöktetése; Kutya kantáta: „Vau auf!”; Iphigenia Brooklynban; Eine Kleine Nichtmusik; Fanfár egy vesztett ügyért; Az utolsó tangó Bayreuth-ban; Dzsingisz kán kegyelme – és még hosszan listázhatnánk a műcímeket, Schickele több mint száz eredeti kompozíciót jegyez. Majd’ mindegyikük nem csak címében, de hangzó alakjában is humoros. Komponistájuk mesterien navigál a bántóan direkt poénoktól az egészen finom utalásokig, miközben virtuózan megírt hangjaiból a klasszikus zene iránti korlátlan szeretet, mondanám szerelem árad. A „a ma Haydnja” (a The New Yorker magazin nevezte így, az eredeti a latter-day Haydnnak más jelentése is van, erről később), avagy „az az amerikai zeneszerző, akinek a neve mindenkit megmosolyogtat” persze nem a semmiből jött. A jól zongorázó, multiinstrumentalista, eredetileg egyébként fagottos szerző sokat köszönhetett Victor Borgénak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."