egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

P. D. Q. Bach

2024. január 16-án, New York állambeli bearsville-i otthonában, 88 éves korában elhunyt Peter Schickele. A hírneves Juilliard School of Music egykori zeneszerzés-hallgatója egy 1965-ös hangversenyén keltette először életre P. D. Q. (pídíkjú) Bach figuráját – Johann Sebastian Bach legfiatalabb és legfurább gyermekét –, aki a valóságban természetesen nem, csakis a színpadon, kitalálója komikus alteregójaként létezett. P. D. Q. Bach szerzeményei 1990 és 1993 között négy egymást követő alkalommal nyertek Grammy-díjat, és hosszú évekig a Schickele vezette zenei szórakoztató-edukációs rádióprogramok is nagy népszerűségnek örvendtek az Egyesült Államokban. Figaro megszöktetése; Kutya kantáta: „Vau auf!”; Iphigenia Brooklynban; Eine Kleine Nichtmusik; Fanfár egy vesztett ügyért; Az utolsó tangó Bayreuth-ban; Dzsingisz kán kegyelme – és még hosszan listázhatnánk a műcímeket, Schickele több mint száz eredeti kompozíciót jegyez. Majd’ mindegyikük nem csak címében, de hangzó alakjában is humoros. Komponistájuk mesterien navigál a bántóan direkt poénoktól az egészen finom utalásokig, miközben virtuózan megírt hangjaiból a klasszikus zene iránti korlátlan szeretet, mondanám szerelem árad. A „a ma Haydnja” (a The New Yorker magazin nevezte így, az eredeti a latter-day Haydnnak más jelentése is van, erről később), avagy „az az amerikai zeneszerző, akinek a neve mindenkit megmosolyogtat” persze nem a semmiből jött. A jól zongorázó, multiinstrumentalista, eredetileg egyébként fagottos szerző sokat köszönhetett Victor Borgénak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.