Várhegyi Éva: Ekotrip

Mindenki egy ellen?

Egotrip

Már megint méltatlanul bántják a magyar kormányt. Nemhogy elismerést kapna, amikor megérdemelné, de még jól bele is rúgnak. Varga Mihály a múlt szerdán kijelentette: „kedvező lenne, ha Christine Lagarde, az IMF vezérigazgatója – Ciprushoz hasonlóan – Magyarországnak is gratulálna a hitelprogram lezárásához”. Erre az adott apropót, hogy az utolsó centjét is visszafizettük annak a 14 milliárd eurós hitelcsomagnak, amelyet még 2008 őszén, a válság csúcspontján biztosított a Valutaalap, a Világbank és az Európai Bizottság alkotta hármas az országnak.

A nemzetgazdasági miniszter pikírt megjegyzése mélységes sértettséget tükröz, amit az táplálhat, hogy a gazdasági-pénzügyi mutatók javításáért (vagy legalább polírozásáért) küszködő magyar vezetés gratulációk helyett kritikák sorát kapja. Csupán a legutóbbi hetekben három fontos nemzetközi szervezettől érte ilyen jellegű sérelem a kormányt és a jegybankot: a Standard & Poor’s hitelminősítőtől, az Európai Bizottság kebelében működő Eurostattól, valamint az Európai Központi Banktól.

Márciusi felülvizsgálata során az S&P a felminősítésre esélyt adó „pozitív kilátás” megadása helyett továbbra is „stabilan” a befektetésre nem ajánlott, bóvli kategóriában hagyta az ország besorolását, jelezve, hogy a jónak kinéző makrogazdasági mutatószámok sem győzték meg arról, hogy hamarosan még a túlzott kockázatra kevéssé hajlamos befektetőknek is jó szívvel ajánlhatja megvételre a magyar állampapírokat. Ami önmagában is jelentős blamázs, hiszen már ötödik éve csücsül az ország a szégyenpadon, ahová éppen az előző Orbán-kormány tette. A hitelminősítő az MNB politikáját is keményen bírálta. Kifogásolta az alapítványi költekezések átláthatatlanságát, és egyenesen leminősítést helyezett kilátásba arra az esetre, ha a jegybanki politikában tovább erősödnének az árstabilitás őrzését akadályozó elemek. Mint amilyen például a bankokat állampapír-vásárlásra ösztökélő „önfinanszírozási” program, amelynek keretében a jegybank (kamatcsereügyletek révén) magára vállalja a 3–10 éves államkötvények kamatkockázatát.

A kormány – a jegybank vezetőihez hasonlóan – alaptalannak tartja a hitelminősítők lesújtó értékítéletét. Varga Mihály február végén úgy nyilatkozott az M1-en, hogy „a számok és tények alapján Magyarországnak már régen kijárna a felminősítés”, leginkább azzal érvelve, hogy „az államadósság az elmúlt öt évben folyamatosan csökkent”. Nyilván emiatt érte kellemetlenül az Európai Bizottság kekeckedése a magyar államadósság számbavételét illetően. A bizottság statisztikai kérdésekkel foglalkozó főigazgatósága, az Eurostat a minap ugyanis megismételte azt a – már korábban is felvetett – javaslatát, hogy a magyar Eximbankot sorolják át az államháztartáson belülre. Szerintük ugyanis ez a bank a kormány által „foglyul ejtett pénzügyi intézmény”, vagyis olyan, amelynek hitelezési kockázatát az állam automatikusan viseli.

A javasolt átsorolás azért volna fölöttébb kellemetlen, mert ekkor az – egyre terebélyesedő – Eximbank forrásainak jelentős hányada az államadósság részévé válna. A Portfolio becslése szerint ez akár meg is állíthatná az adósságráta csökkenő trendjét, de mindenképpen rontaná a magyar gazdaságról kialakított képet. Márpedig a politikáját szinte kizárólag az uniós forrásokra építő kormány számára végzetes lenne, ha az Európai Bizottság újból túlzottdeficit-eljárás alá vonná az országot, amivel homokszem kerülhetne a támogatások lehívásának gépezetébe.

Varga Mihály a múlt szerdai sajtótájékoztatóján azzal érvelt, hogy „az Eximbank kihelyezései olyan vállalkozói hitelek, amelyek megtérülnek”. Csakhogy pechjére éppen két nappal korábban gyűjtötte össze a Népszabadság azokat a (főleg baráti cégeknek nyújtott) hiteleket, amelyeket nyilvánvalóan nem a megtérülés reményében helyezett ki a bank. Ráadásul jó részüknek (mint például a Kopaszi-gát vagy a TV2 megvásárlásához nyújtott hitelek) köze nincs a pénzintézet törvényes feladatához, az export előmozdításához, de még a 2013-as módosítással becsempészett új célhoz, a nemzetközi versenyképesség javításához sem.

Egy nappal a nemzetgazdasági miniszter elismerést hiányoló megjegyzése után tette közzé az Európai Központi Bank éves jelentését, és ebben sem volt köszönet. Az EKB több ügy miatt is elmarasztalta az MNB-t, amivel közvetett módon a költségvetési politika hitelességét is kétségbe vonta. Azt vetette ugyanis (ismételten) a magyar jegybanki vezetés szemére, hogy a 2014-ben indított alapítványi programjaival, valamint ingatlanok és műalkotások vásárlásával a kormánytól vállal át állami feladatokat és kiadásokat. Már a tavalyi jelentésükben is megfogalmazták, hogy „sokaságukra, terjedelmükre és méretükre” tekintettel e programok „potenciálisan ellentétben állnak a monetáris finanszírozás tilalmával”. Most emellett azt is megállapították, hogy mivel az MNB 2015-ben sem oszlatta el aggodalmaikat, továbbra is figyelemmel követik ezeket a műveleteket.

Az EKB szerint az MNB a Budapesti Értéktőzsde megvásárlásával is megszegte a monetáris finanszírozás tilalmát, mivel ezzel is „egy jellemzően állami hatáskörnek tekintett gazdaságpolitikai cél támogatására” fordított jegybanki forrásokat. Idei jelentésében az EKB azt is felvetette, hogy a pénzintézetek állampapír-vásárlásait forszírozó programjával az MNB az uniós alapszerződés egy másik cikkét, a „kiváltságos hozzáférés tilalmát” is megsértheti. Vélhetően azért, mert új ösztönző módszereivel a jegybank hozzásegíti a magyar kormányt ahhoz, hogy az adóssága finanszírozásához az üzleti bankoktól szerezzen forrást.

A nemzetközi szervezetek részéről sokasodó kritikák szinte mindegyike az államadósság manipulálásáról rántja le a leplet. Ám mindez falra hányt borsó addig, amíg nem párosul kézzelfogható szankciókkal. A magyar kormány és a vele együtt lélegző jegybanki vezetés erőfeszítése ugyanis – bizonyos magánzsebek kitömése mellett – arra irányul, hogy elhárítsa az akadályt a gazdasági növekedés fő támaszát és politikai hatalmuk anyagi bázisát jelentő uniós források lehívása elől. Erre azt látják a leginkább célravezetőnek, ha az államadósság „példás” leszorításával ellentételezik az uniót bomlasztó és a jogállamiságot romboló tevékenységüket. Úgy vélik, hogy e nemes cél érdekében „kisebb” stiklik is megengedhetők.

Tapasztalataik napról napra megerősítik őket abban a hitükben, hogy az ilyesféle umbuldákat komolyabb szankciók nélkül, puszta dorgálással megúszhatják. Választóikkal pedig igyekeznek elhitetni, hogy ők, az ország jobbításáért küszködő vezetők járnak az igaz úton, és a rájuk zúduló kritika csupa rosszindulatból táplálkozik. Mert már megint mindenki „a” magyart bántja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.