Várhegyi Éva: Ekotrip

Újramixelt elixír

Egotrip

A gazdaságpolitika boszorkánykonyhájában újfajta varázsszer kikeverésével kísérletezik a kormány és a jegybank annak érdekében, hogy az uniós pénzek hiányában se álljon le a növekedés. A költségvetési törvény múlt heti elfogadásával és a monetáris politika irányváltásával a szándékot már ténynek vehetjük, bár az új elixír pontos összetevői még mindig nem ismertek teljesen, mivel a kormány őszre ígér egy, a mixet hatásossá varázsló adalékot.

A gazdaságpolitikai keverék szokásos alkotóelemei a kormány részéről a kormányzati kiadásokat és bevételeket (adózás) meghatározó költségvetési, valamint a béreket szabályozó jövedelempolitika, a jegybank részéről pedig az árstabilitást (döntően az irányadó kamatláb alakításával) szolgáló monetáris politika. Fontos e három politika összehangolása, hiszen egyedül egyikük sem képes a gazdaság jövedelmét a lehető legmagasabb foglalkoztatás biztosítása mellett növelni, ami a siker legfőbb kritériuma. Az összehangolást nálunk most nehezíti, hogy a költségvetési politikáért felelős miniszter és a monetáris politikát alakító jegybankelnök között meglehetősen fagyos a viszony; olyannyira, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselője már megfigyelőként sem vehet részt a Monetáris Tanács ülésein. Az intézményesített kapcsolat hiányát a kormányfő személye oldja föl, aki láthatóan minden ügyben egymaga dönt, bár azt soha nem lehet előre tudni, hogy éppen kinek a sugallatára.

Az intézmények (vagy inkább személyek) közötti rivalizálástól és az MNB hatásköri túllépéseitől, fiskális szerepvállalásaitól eltekintve az Orbán-rezsim gazdaságpolitikája eddig alapvetően szigorú költségvetési és jövedelempolitikából, valamint lazának mondott (bár egyes elemeiben szintén inkább szigorú) monetáris politikából állt össze. 2014–15-ben ez a keverék alkalmas volt rá, hogy a korábbiaknál dinamikusabb gazdasági növekedés mellett is fennmaradjon a pénzügyi egyensúly. A sikerben azonban két masszív mankóra is támaszkodhatott a kormány és a jegybank. A nagy összegű uniós támogatások a költségvetési egyensúly veszélyeztetése nélkül táplálták a gazdaság növekedését, miközben a nemzetközi környezetből érkező defláció a gyenge forintárfolyam ellenére is alacsony szinten tartotta az inflációt.

Várható volt ezért, hogy mihelyt e mankók valamelyikét kirúgják, megroggyan az eredményesnek látszó gazdaságpolitika. Már tavaly látszott, hogy az új uniós költségvetési ciklus beindulásával leül a magyar gazdaság; ezért próbálták volna felgyorsítani a pályáztatás és a pénzek lehívásának folyamatát, bár sok reményt ehhez nem lehetett fűzni. Az év elején már azt is látni lehetett, hogy a jegybanki vezetők állításával ellentétben az MNB növekedés­élénkítő programjai sem kellően hatásosak: hiá­ba a kedvezményes (bár a lenullázódott infláció mellett nem igazán vonzó) kamatú növekedési hitel, a vállalatok beruházási kedvét ez sem hozza meg.

Vélhetően ezért döntött úgy a kormány, hogy a nem kellően hatásos monetáris ösztönzők helyett inkább fiskális élénkítéssel kísér­letezik. A váltást a jövő évi költségvetést megalapozó, Brüsszelnek április végén megküldött új konvergenciaprogram jelezte, amely az MNB-t is arra késztette, hogy módosítsa addigi politikáját. Az új gazdaságpolitikai mixben a kormány főleg a kiadások oldalán lazít az eddig szigorú költségvetési politikán (a jövőre szóló előirányzatot jó kétezermilliárd forinttal toldotta meg, miközben az idei kiadásokat is vagy 500 milliárddal bővíti), bár közben a bevételeket jelentő adókat is átrendezi némiképp. Emellett nemcsak az állami, hanem a magánszektorban is nagyobb bérnövekedésre lehet számítani, mint ami az elmúlt éveket jellemezte. Mindez a kormány várakozása szerint főleg a fogyasztást és a lakásépítést lódíthatja meg, de a tavaly gyakorlatilag leállt vállalati beruházások felpörgésére is számítanak.

A fiskális lazítás és a béremelkedés miatt megnövekvő fogyasztási kereslet persze inflációs kockázattal járhat. Bár a kormány a saját prognózisában csupán 0,9 százalékos infláció­val számol, ez csak akkor teljesülhet, ha az áfa-csökkentések valóban mérséklik a fogyasztói árakat. Ha viszont a bővülő kereslet miatt ez csak részlegesen következik be (miként a korábbi áfacsökkentéseknél tapasztalható volt), akkor inkább az Európai Bizottság és az MNB 2,3-2,4 százalékos prognózisaihoz közeli lesz az árszínvonal emelkedése, ami pedig visszavetheti a tervezett fogyasztásbővülést.

A jegybank alelnöke már április végén jelezte, hogy a korábban feltételezettnél lazább költségvetés és a versenyszektorban meglóduló bérek hatására erősödő inflációs nyomás miatt szigorítani fogják monetáris politikájukat. Ám az MNB még áprilisban és májusban is mérsékelte az alapkamatát, és csak ezt követően zárta le a kamatcsökkentési ciklust, mondván: a mostani 0,9 százalék mellett két évig nem kényszerülnek emelésre. Lehetséges, hogy nemsokára esedékes új prognózisában a jegybank csökkenti inflációs előrejelzését, de a költségvetési törvényjavaslatot értékelő június eleji jelentésében még szóvá tette a két prognózis közötti feltűnő eltérést. Igaz, ezt azzal ütötte el, hogy a kormányprognózis nyilván „új adóintézkedéseket is figyelembe vesz (internet és alapvető élelmiszerek áfájának csökkentése)”. Holott a kormány az alacsonyabb inflációt jóval nagyobb bérkiáramlás és fogyasztásnövekedés mellett képzeli el, mint az MNB és más elemzők, ami mégiscsak magyarázatra szorulna.

A feltételezett fogyasztói kereslethez képest alátervezett infláció nem az egyedüli inkonzisztencia a kormány jövő évi prognózisában. Az MNB szerint az uniós lehívásokat is felültervezték, márpedig ha ez igaz, akkor a fogyasztás és a beruházások felfutása is a vártnál kisebb lesz, ami a 3,1 százalékra tervezett gazdasági növekedést is alááshatja. Láthatóan maga a kormány is aggódik emiatt: az első negyedév katasztrofális gazdasági teljesítményére válaszként a kormányfő május végén válságértekezletet hívott össze a növekedés állami ösztönzésére.

Most valóban nagy a tét. Ha a fiskális élénkítés-monetáris szigorítás keveréke beválik, vagy­is sikerül úgy felpörgetni a növekedést, hogy közben az egyensúlyi helyzet (különösen az államadósság-ráta) se romoljon, akkor azzal két legyet is üthet a kormány egy csapásra. Egyrészt a választópolgárok nadrágszíjának kiengedésével még olajozottabb lehet a hatalom megőrzése 2018-ban. Másrészt a még mindig szkeptikus hitelminősítőket is meggyőzheti arról, hogy a befektetők pénze nincs veszélyben: Magyarország az uniós források megcsappanása esetén is képes fenntartható növekedést produkálni.

Maradjunk annyiban: majd meglátjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.