Várhegyi Éva: Ekotrip

  • 2001. december 6.

Egotrip

A kifejezéssel a legfrissebb Newsweek cikkírója azoknak a vezetőknek a távozását illette, akik busás jövedelemmel a zsebükben hagyták ott romokban heverő cégeiket. Mint Peter Bonfield, aki másfél millió angol fontot (durván 600 millió magyar forintot) kapott búcsúajándékként, amikor távozott a British Telecom éléről, ahol hat év alatt 30 milliárd font adósságot halmozott fel. Vagy a brit légitársaság hanyatlásáért felelős Robert Ayling úr, akinek távozását kétmillió fonttal jutalmazták. A cikkből kiderül, hogy ezek a golden goodbye-ok már nemcsak a szakszervezeteket sokkolják, hanem a vezérigazgatók nemzeti szervezetében is negatív visszhangot váltanak ki. Ahogy vezetőjük fogalmazott: úgy érzik, hogy az ilyen esetek a mindenféle etikát nélkülöző "falánk kövér macskákhoz" teszik őket hasonlatossá.

Golden goodbye

A kifejezéssel a legfrissebb Newsweek cikkírója azoknak a vezetőknek a távozását illette, akik busás jövedelemmel a zsebükben hagyták ott romokban heverő cégeiket. Mint Peter Bonfield, aki másfél millió angol fontot (durván 600 millió magyar forintot) kapott búcsúajándékként, amikor távozott a British Telecom éléről, ahol hat év alatt 30 milliárd font adósságot halmozott fel. Vagy a brit légitársaság hanyatlásáért felelős Robert Ayling úr, akinek távozását kétmillió fonttal jutalmazták. A cikkből kiderül, hogy ezek a golden goodbye-ok már nemcsak a szakszervezeteket sokkolják, hanem a vezérigazgatók nemzeti szervezetében is negatív visszhangot váltanak ki. Ahogy vezetőjük fogalmazott: úgy érzik, hogy az ilyen esetek a mindenféle etikát nélkülöző "falánk kövér macskákhoz" teszik őket hasonlatossá.

A probléma gyökere a cikk szerint abban van, hogy a brit vezérigazgatók jövedelmük 39 százalékát garantált fizetésben kapják. A mintaként állított amerikai vezetők jövedelmének csak 8 százaléka a fix fizetés, a többi a vállalat részvényárfolyamának emelkedéséből származik. Már ha működésük alatt nő az árfolyam. Ha nem, akkor nincs pénz. A cég gyenge teljesítményének így elsősorban a menedzsment látja kárát.

Nálunk az ilyesmi még ritka, mint a holló. Az árfolyam csökkenéséből káruk a részvényeseknek van, a menedzsment többnyire akkor is megkapja busás fizetését, ha áldásos működése alatt a cég éppen padlót fogott. Ennek legszebb példája az utóbbi években a Postabank volt. A Legfelsőbb Bíróság minapi döntéséig a kisrészvényesek úgy tudhatták, mindent elbuktak: tízezer forintos névértékű részvényeikért öt forintot ajánlott fel az állam 1998 szilveszterén. Akkor a részvények valójában már ennyit sem értek, hiszen a bank összes tőkéjét elbukta, tehát az öt forint is ajándék lett volna. Hacsak nincs az a bizonyos gikszer, amit az LB kénytelen volt számításba venni.

A kormány ott követte el a hibát, hogy elmulasztott ajánlatot tenni a kisrészvényeseknek még 1998 nyarán, amikor többségi tulajdont szerzett a Postabankban, és amikor furcsa módon a bank részvényeinek "piaci" árfolyama még 106 százalék volt. Legalábbis azon a manipulált piacon, ahol a bank állami mezben játszó tulajdonosai csak azért adták-vették a Postabank részvényeit, hogy bizonyítsák a publikumnak: a bank nem veszítette el tőkéjét, sőt stabilabb, mint valaha. Ennek a színjátéknak köszönhetik most a kisrészvényesek, hogy pénzükhöz juthatnak. A társasági törvény ugyanis előírja, hogy ha valaki többségi tulajdont szerez egy részvénytársaságban, akkor vételi ajánlatot kell tennie a többi részvényesnek, méghozzá az aktuális piaci árfolyamon. A feledékeny kormány viszont csak az év végén tett nekik vételi ajánlatot, azt követően, hogy - elismerve a bekövetkezett tőkevesztést - a bank tőkéjét fél ezrelékére szállította le.

A kormány tehát elszámította magát: kiderült (ebben az ügyben legalább), hogy rá is érvényes a jog. A dolog szépséghibája, hogy az LB-döntés után az eddiginél is nagyobb az esély arra, hogy Princz Gábornak végül kijárjon a golden goodbye. Igaz, az elmúlt bő két év ügyészi munkája már eddig is azt sugallta: ebben az ügyben mintha inkább időhúzás, mintsem az igazság felderítése folyna.

A kisrészvényeseket megnyugtató ítéletnek a Princz-ügy szempontjából elvileg kétféle üzenete lehet. Az egyik az, hogy noha már Princz idején tudható volt a bank tőkevesztése, a menedzsment megtévesztette a részvényeseket, és ezért alakulhatott ki az irreális 106 százalékos árfolyam. Ezt a vádpontot azonban - a mérleghamisítást cáfoló szakértői véleményekre hivatkozva - lényegében már elvetette az ügyészség. A másik - és az eddig történtek (nem történtek) fényében erősebb - üzenet az, hogy az a 90 uszkve 110 milliárd, amit a felelősséggel nyilatkozó auditorok hiányként feltártak, illetve az a 150 milliárd, amit végül a kormány az adózók pénzéből betett a bankba, Princz idején még megvolt. Hiszen ha az LB egyszer már valóságos piaci árfolyamnak minősítette a júniusi 106 százalékot, akkor egy másik tárgyaláson nehéz lesz majd azt mondani, hogy az bizony manipulált árfolyam volt, hiszen a bank addigra már elvesztette tőkéjét. Az LB-döntés tehát leginkább Princz Gábor álláspontját erősíti, aki a "Lepsénynél még megvolt!" felkiáltással cáfolja felelősségét.

Princz áldásos tevékenysége ráadásul alkalmat teremtett arra, hogy a kormány a polgárok pénzén megszerezzen egy bankot, amit a saját céljaira használhat fel. Például arra, hogy egy másik cégvezetőnek, Földi Lászlónak golden welcome-ot biztosítson az állami cégekkel összefonódott üzleti vállalkozásához. Ez egy magyar újítás, amit a briteknek még el kell tanulniuk tőlünk. Menynyivel hasznosabb, ha a veszteséges cég (jelesül a Defend Kft.) vezetőjének már az állami bizniszbe való bejövetelét is bearanyozzák, hogy így még nagyobb iramban termelhesse a veszteséget. Aztán ha már elég sok pénzünket sikerült elveszejtenie, akkor jöhet majd a golden goodbye. Most már, kényelmes kormánypozícióban, Kaya Ibrahim és Josip Tot urak közreműködésére sincs szükség az ilyesmihez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.