A kisdobos álomautóval jár – RetróLaci és a Lemezárugyár

Élet + Mód

Találtunk egy gyűjtőt, aki a Kádár-korszak játék autóiban leli örömét. Kutatásai nyomán feltárul egy gyár története, a mutáns csótánytól a holdkompon át a cápa BMW-ig. Galériával!

Van igazi neve is, de nem árulja el, úgyis RetróLaciként ismeri mindenki. Több mint ötszáz, magyar lendkerekes autóból álló gyűjteménye titkos helyen van – játszani nem enged. Amúgy buszvezető, ám azt, hogy örök gyermek, csak tíz éve, 36 éves korában fedezte fel. Akkor kerültek elő régi játékai szülei padlásáról, köztük azok a jellegzetes, fémből vagy műanyagból készült lendkerekes autók, amiket azóta szenvedélyesen gyűjt. „2003-ban leporoltam, helyrepofozgattam őket, harminc év elteltével megint kedvet kaptam gyűjteni, cserélgetni. Azóta barátokkal, gyűjtőkkel kutatjuk, hol lelhető fel még egy-egy régi darab” – írja honlapján (http://jatekmuzeum.mindenkilapja.hu/), ahol büszkén említi nagy fogásait. „Véletlenül bukkantam a gárdonyi piacon egy bácsira, aki a nyaralójuk padlásán vagy harminc évig porosodott kis Pobjeda teherautókat árulta, de kaptam egy  ritka Mercedes prototípust a Lemezárugyárban már 1955-ben inasként dolgozó úrtól is.” Laci netes életrajzából az is kiderül, hogy nem csak nálunk, külföldön is érdemes keresgélni. „Nemrég küldtek a volt NDK területéről egy vitrinállapotú Packard mentőt”, de sikerült felszámolt trafikból származó, még dobozban lévő autókat is beszereznie.


„Leginkább a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek autóit gyűjtöm, azokat, melyekhez a gyermekkorom kötődik” – mondja, de hobbiját tovább „specifikálta”. Kizárólag hazai gyártású játékot gyűjt, nem csoda, hogy figyelme a legnagyobb korabeli gyártóra, a Magyar Lemezárugyárra fókuszált. Sikerült oly mértékben megismerni a gyár történetét, mintha egész életében ott dolgozott volna.

Az Akácfa utcától Győrig
De mit is kell tudni a cégről, ami a hatvanas-hetvenes években még a csokigyárnál is izgalmasabb volt a kölyköknek? A kályha Stadler Mihály Akácfa utcai szita- és sodronykészítő üzeme és üzlete volt, ami 1872-ben nyílt. Az üzlet jól ment, Stadler 1906-ban bekövetkezett halálakor már gyárként működött a Hajós utcában, az új cégvezető – Stadler veje, Éber István – pedig olyan ügyesnek bizonyult, hogy 1920-ra már részvénytársaságot hozhatott létre, illetve Angyalföldön egy nagyobb üzemet, ahol nemcsak szita- és sodrony., de lánc-, sőt csőbútorgyártás is folyt. A harmincas években az üzem és a profil tovább bővült zárkészítéssel, 1939-től pedig nemcsak a német Zündapp motorkerékpárgyár bizonyos alkatrészeit gyártották, de Népmotor néven saját járművel is előálltak. Az államosítás után a Stadler Vas- és Csőbútorgyár a Lemezárugyár nevet kapta, ami más, kisebb cégeket is (Batta Testvérek Rt., Magyar Fém- és Játékárugyár, Phönix Fémáru, Martinovics-féle Lószerszám) magába szippantott. Az új vállalat központja a Stadler angyalföldi bázisa lett, honvédségi cipzártól a biciklipumpáig, biztonsági záraktól a teáskannáig és a felmosóvödörig mindent gyártottak.

Lendkerekes autóval 1953-ban jelentkeztek. A leginkább mutáns csótányra emlékeztető, barnásfekete, bakelitkarosszériás játékszer akkora sikert aratott a korabeli pajtások körében (nem volt konkurencia), hogy a Kohó- és Gépipari Minisztérium úgy döntött: a Lemezárugyár legyen a hazai játékgyártás bázisa. 1954-ben a célra egy győri üzemet jelöltek ki, ahol korábban fémdobozokat és -kannákat, illetve úgynevezett bazárjátékokat gyártottak, ami már akkoriban is a silány szinonimáját jelentette.

Győrben a fejlesztés azonnal meghozta gyümölcsét, az ötvenes évek népszerű termékei közt találjuk például a diavetítőt, de az évtized végére kissé pofásabb lendkerekes autók is megjelentek – más lapra tartozik, hogy ezek a modellek szinte egy az egyben nyugati játékok másolatai voltak, noha itthon a legtöbben Moszkvicsnak mondták a rendőrségi, mentő-, tűzoltó-, sőt autómentő és platós kivitelben, a nyolcvanas évek végéig gyártott kisautókat.

„Nem Moszkvics volt az, hanem Vanguard” – mondja RetróLaci –, szinte ugyanilyet gyártott egy nyugatnémet cég”, de hozzáteszi, ugyanekkor az Ikarus 30-as buszt is kihozták lendkerekesben, annak pedig nincs „előzménye”.

Csak nyugati kocsi
A győri gyár aranykora a hatvanas évek elején kezdődött, ekkor került forgalomba sok-sok, mára legendássá magasztosult játékszer a csipegető csibétől a kutyás perselyen át a holdkompig, amelyek a Kádár-korszak gyermekeinek – több generációnak is – bearanyozták az életét.

És persze jöttek az autók is, fémből, műanyagból, de a legérdekesebb az volt, hogy szinte kizárólag nyugati típusú kocsikat gyártottak. Műanyagból olyan korabeli sztárokat, mint a fecskefarkú Mercedes, az Opel Caravan, a Fiat 600-as és 1800-as, a cápa BMW, és persze a VW Bogár vagy annak hippimikrobusz-változata. A játék autók csúcsát a nagyobb méretű, fémből készült, lényegesen szebben kimunkált kocsik jelentették, a Packard és a Jaguar E, illetve a Plymouth.

RetróLacinak ezekből a kocsikból van vagy ötszáz különféle variánsa, igazi ritkaságoktól kezdve az olyan a tömegáruig, ami szinte minden trafik polcán megtalálható volt a kilencvenes évek elejéig. Ha világviszonylatban nézzük, a magyar lendkerekes autók nem számítanak jelentősnek. Többségüket valamelyik nyugati modellről koppintották, így komoly értéket is általában a magyar gyűjtők számára jelentenek. „Sajnos későn kezdtem – mondja Laci –, 2003-ban már nagyon nehéz volt igazi csemegéket beszerezni, a régi gyűjtők mindent lehalásztak.” De azért nem kellett őt sem félteni. Gyűjteményében ráadásul olyan egyedi darabok is fellelhetők, amiket eredetileg nem gyártottak Győrben. Különleges színű kocsikról van szó, amiket a kirakatban szívott például pirosról rózsaszínre a nap.

A laikus számára azonban más tanulságai is vannak e történetnek. Ha időrendi sorrendbe állítjuk a termékeket, meglepve tapasztalhatjuk, hogy a lendkerekes autók milyen jól reprezentálják a Kádár-korszak 33 évének gazdasági lejtmenetét. A hatvanas évek fém alkatrészeit, igényes festését, csomagolását a hetvenes évekre leegyszerűsítették, a nyolcvanas években pedig szó szerint szétbarmolták, hivatalosan a divat jegyében, de inkább csak hogy olcsóbban kijöjjenek. Az viszont érthetetlen, hogy szocialista modelljeiket – Lada 1500-as, Skoda 105-ös, Trabant – miért éppen ekkor dobták piacra. Galériánkban a lendkerekes autók fejlődéstörténetét követhetik nyomon RetróLaci gyűjteménye nyomán.

Figyelmébe ajánljuk

Különbség

Izrael 1948-as megalakulásakor több mint 700 ezer palesztin hagyta el korábbi lakóhelyét, hazáját – többnyire elüldözték őket az ENSZ jóváhagyása értelmében születő új állam területét csak harcok árán biztosítani képes fegyveres erők. Mindkét oldalon történtek súlyos atrocitások.

Bukott diák

Lehet fanyalogni, sőt, tulajdonképpen ildomos is. Aki nem fanyalog, az talán nem is tartható komoly befogadónak, mintha nem lenne ízlése, s éppen ezért az értékítéletei sem méltók arra, hogy figyelembe vegyük azokat. Mégis, a fanyalgás negatív cselekedetnek számít, s a fanyalgó amolyan ünneprontónak, ízetlenkedőnek, tulajdonképpen egy igazi faszkalapnak.

Kiterítenek úgyis?

Kietlen vidék fogad, vörös szikla és homok mindenfelé, és csak később derül ki, hogy a kezdés előtt a közönséggel kokettáló figura maga az ifjú Galileo Galilei. Innentől minden jelként működik Polgár Csaba rendezésében.

Vár a MÁV

Az anyázás azok közé a kivételesen sértő gesztusok közé tartozik, amely sokak szerint azonnali megtorlást követel. Ám ha abból indulunk ki, hogy hányan anyáznak csak a városi közlekedésben, már nem is akkora sértés ez.

Üvegtigrisek viadala

A Ruszt József alapította zala­egerszegi színház jelenlegi korszakában nem csak földrajzilag esik távol az országos színházi nyilvánosságtól. A megyén kívül ritkán jutnak el vendégjátékokra, és az előadásaik sem vonzzák a városon kívüli nézőket, pedig a 2010 óta tartó, Besenczi Árpád nevével fémjelzett korszakban sem volt ez mindig így.

A legkeményebb

Legkeményebb tele elé néz Ukrajna: az energiahálózat jelentős része sérült vagy működésképtelen, több millióan – ezen belül a frontvonal közelében majdnem egymillióan – szorulnak közvetlen vagy közvetett támogatásra. Az ENSZ által kalkulált szükséges forrásnak kevesebb, mint a fele jött össze szeptember végére.

Állandósult betartás

Az októberi váltás óta sem alpolgármestert, sem bizottságokat nem sikerült választani Orosházán. Nincs megegyezés a szervezeti és működési szabályzat kapcsán sem. Az alaphelyzet máshonnan is ismerős: az ellenzéki polgármester mögött nincs testületi többség.

„Madár se száll az udvarra”

Busz csak ritkán jár a kétszáznegyven lelkes Rakacaszendre, sok ottani iskolás ezért hamar lemorzsolódik. A többség közmunkából él, a jövő kilátástalan a fiatalok számára. Egy felzárkóztatással foglalkozó civil szervezet próbálja kimozdítani a helyieket a reményvesztett hétköznapokból.

Elcsatolt falvak

Az újságból tudták meg hat község lakói és helyi vezetői Csongrád-Csanád megyében, hogy az 1-es választó­kerületből várhatóan átrakják őket a 2-esbe, illetve a 4-esbe. A hat településen a szavazók többsége kormánypárti volt 2022-ben. Eddig ellenzéki többségű választókerületben voltak. És közben megjött a Tisza Párt is.