A személy

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 10.

Első változat

A politikusok megítélésekor senkit nem személyében kellene bírálni; tetteit és mondandóját kell latra vetni. Klinghammer nem hagyja.

Be kell ismernem, kicsit elhamarkodottan írtam azt pár nappal ezelőtt, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma körül nagy a csend újabban; azóta (vagy már akkor) értesülhetett a nagyközönség a Kárpátia zenekarok körüli hazudozásról; most meg, lám, Klinghammer államtitkár (címoldali képünkön) nagy interjút adott a Népszabadságnak. Amiben nincs sok köszönet.

Nem is a beszélgetés egyes megállapításaival szállnék itt vitába, inkább azon gondolkodtam el, hogy mi volna a helyes magatartás a politikusok megítélésekor. Mert elvileg azzal értenék egyet, hogy senkit nem személyében kell bírálni; tetteit és mondandóját kell latra vetni, nem arról kell beszélni, hogy milyen ember, hanem sokkal inkább arról, mit és miért tesz vagy mond. Aztán persze ezt az elvet senki nem tartja be, én sem; elkerülhetetlennek tetszik (vagy nagyon nehéz elkerülni), hogy az ember a személyről magáról is ítéletet alkosson, műveletlen tahónak vagy kulturált úriembernek, semmirekellő, simlis gazfickónak vagy becsületes, naiv baleknak nevezze (és rengeteg változat van). Hiába: bármelyikünk bármit tegyen vagy mondjon is, az éppen rá lesz jellemző, és így minduntalan kénytelenek vagyunk valamiféle személyeskedésbe belecsúszni.

A politikusok személye részint hihetetlenül fontos, részint egyáltalán nem az. Fontos, amennyiben személyes kvalitásaik, becsvágyuk, jellemük, becsületességük, műveltségük (vagy ezek hiánya) közszemlére van téve, ennek alapján fogadjuk el őket (vagy sem), és döntéseiket is ezekhez kötjük. Olykor alaptalanul: mert a személy annyiban nem fontos, amennyiben irányelvek, választási programok, értékrend, kollektív elhatározások (egyszóval: politika) végrehajtója ő, s ha nem ő volna ezen a poszton, akkor akadna helyébe más. Ez utóbbi okból kétes értékű az, amikor egy-egy politikust személyében kezdünk ki, hibáztatunk, kritizálunk szavai vagy tettei miatt. Némi túlzással azt mondhatnánk, hogy nem is ő cselekszik; nem ő az az ágens, akinek az elismerés vagy az elmarasztalás kijár. Délibábos elképzelésnek látszik, hogy egészen másképp festene a felsőoktatás, ha nem a jelenlegi államtitkár, hanem Kovács János (kitalált név, fiktív személy) irányítása alatt állna. Ugyan.

Klinghammer ehhez képest azt az utat választja, hogy nem elvek (irányok, koncepciók, alapértékek) mögé húzódik be, hanem személyét igenis az előtérbe állítja. Hogy ne legyenek kétségeink: ő nem végrehajtó, hanem alkotó-alakító személy, akinek saját és sajátos szerkezete, működési módja és története van.

Az államtitkár minduntalan erre figyelmeztet bennünket. „Kitör belőle” az egyetemi tanár; emlékeztet rá: „Csepelen lakom, kertvárosban. Ott el is várnak valamilyen viselkedési normát”; közli: „Ezt a módszert, személy szerint, mint 72 éves emeritus professor, elutasítom. A hallgatókat sosem erre szoktattam”; és ezt: „Az ambícióm az, hogy az unokámmal jókat biciklizzek. Meg az, hogy a kis tudományomban kiéljem magam.” Magát az egyetemi polgárok közé sorolja, és többször is emlékeztet arra, hogy maga is rektor volt. Klinghammer tehát hangsúlyozottan személy akar lenni, sokkal inkább, mint személytelen politikus, előéletével, neveltetésével, körülményeivel magyarázza (vagy: azokkal is), amit most tesz vagy mond.

Hát jó. Akkor viszont – ezzel számolnia kell – magára húzza a személyes megítélést; ezek után nem egy politikai szereplő vitatható álláspontjáról beszélünk, hanem egy rangkórságos, felfuvalkodott egyetemi ember szűklátókörűségéről, a demokratikus működést hírből sem ismerő, a tudásról és a tudományról menthetetlenül falsul gondolkodó, begyöpösödött alakról. Arról a Klinghammerről, aki csöpög a jóindulattól, de módfelett agresszív, ha bármi az érdekeit látszik sérteni. A személyről.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.