A talponálló stílusa

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 7.

Első változat

Persze, az volna a szép, ha soha senki nem mondana rosszat embertársairól, de nem ilyen világban élünk, sosem volt ilyen, nem is lesz. Azt azonban az együttélés íratlan (és olykor írott) szabályai regulázzák, hogy ki mikor és mit mondhat a másikról. Valamikor nagyon régen, nem sokkal a rendszerváltás után, azon keseregtem egy publicisztikában, hogy az akkori kormány gunyorosan kioktatta az ellenzéket – úgy gondoltam, ez nem illő. A kormányzó párt megteheti ezt, a pártok verbális küzdelme része, sőt sava-borsa és mozgatója a demokráciának – aki viszont hatalomban van, az legfeljebb udvariasan válaszoljon, igazítson helyre vagy sokatmondóan hallgasson. A minősítés, pláne a gúnyolódás vagy a megvetés kifejezése az ő szerepkörébe nem fér bele.

Kevés jót tudok mondani az Antall-kormányról, de az tény, hogy nagyon ritkán folyamodott később ehhez az eszközhöz. Nyilván nem rám hallgattak (hehe!), de rájöhettek, hogy saját imidzsüknek is az tesz jót, ha higgadtságot, felülemelkedést, eleganciát mutatnak.

Azóta sokat és sokan töprenghettünk már azon, hogyan is függenek össze a szerepek, funkciók, pozíciók és a megszólalásmódok: ki mikor és hogyan szólalhat meg. Ezt törvények nem rögzítik, de vannak (politikai) illemszabályok, szokások, és vannak olyan megfontolások is, hogy miből lesz botrány, ki veszíti el a hitelét, milyen képet fest magáról (vagy épp a másik félről) a megszólaló, és hogy mik az érdekek, amelyek a megszólaláshoz (vagy meg nem szólaláshoz) fűződnek – emberiek, politikaiak, akár gazdaságiak. Újabban már fel sem tűnik, ha a kormány (vagy valamelyik tagja) gyepálja az ellenzéket (vagy valamelyik civil szervezetet), barbár, idétlen, bunkó világ jött el, ahol a hatalom birtokosai szabadjára engedik érzelmeiket, bárkivel szemben, bármikor kinyilvánítják dühüket és ellenszenvüket – öreges, konzervatív nosztalgia ma már ennek korlátozásáról ábrándozni.

Most például a Médiatanács szóvivői irodája volt szíves olyan közleményt kiadni, amely szerint „A Klubrádió e hamis állításokkal, stílustalan és valótlan minősítéseivel olyan szintre alacsonyodott, amit nemhogy egy tisztességes klubban, de még egy talponállóban sem szokás alkalmazni”. Jó, hát nem a szavak emberei ők ott a Médiatanácsnál, nem egészen jött össze ez a „szintet… szokás alkalmazni” szerkezet, de végül is nekik az a dolguk, hogy bölcs tanácsaikkal szolgálják a hazát (amelyekre mindig is számítunk). S most ismét itt az alkalom kicsit átgondolni: még ha valóban alpári, durva (sőt – jaj! – „stílustalan”) lett volna is a Klubrádió bármelyik nyilatkozata – vajon éppen az ő ügyében döntő (tehát: nem egyenrangú, hanem fölötte álló, rajta uralkodó, hatalomban lévő) testület volna az, amely minősítheti ezeket? A Médiatanács, igaz, egyúttal a Klubrádióval perben álló (s ennyiben egyenrangú) fél is; hogy a peres felek kígyót-békát kiabálnak egymásra, az a szokásos eljáráshoz tartozik. De – másrészt, és ez sokkal fontosabb – a nagy tiszteletű tanács csaknem az egész médiaszféra teljhatalmú ura, amely ezúttal a neki alávetettet oktatja ki, teszi helyre, gyalázza. Még néha némelyekben talán megmoccan a régi reflex, hogy ezt talán nem kéne. Így nem viselkedünk. Ez útszéli – talponállóba sem való. Aztán legyintünk: ez van. Mindig, mindenhol.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.