A talponálló stílusa

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 7.

Első változat

Persze, az volna a szép, ha soha senki nem mondana rosszat embertársairól, de nem ilyen világban élünk, sosem volt ilyen, nem is lesz. Azt azonban az együttélés íratlan (és olykor írott) szabályai regulázzák, hogy ki mikor és mit mondhat a másikról. Valamikor nagyon régen, nem sokkal a rendszerváltás után, azon keseregtem egy publicisztikában, hogy az akkori kormány gunyorosan kioktatta az ellenzéket – úgy gondoltam, ez nem illő. A kormányzó párt megteheti ezt, a pártok verbális küzdelme része, sőt sava-borsa és mozgatója a demokráciának – aki viszont hatalomban van, az legfeljebb udvariasan válaszoljon, igazítson helyre vagy sokatmondóan hallgasson. A minősítés, pláne a gúnyolódás vagy a megvetés kifejezése az ő szerepkörébe nem fér bele.

Kevés jót tudok mondani az Antall-kormányról, de az tény, hogy nagyon ritkán folyamodott később ehhez az eszközhöz. Nyilván nem rám hallgattak (hehe!), de rájöhettek, hogy saját imidzsüknek is az tesz jót, ha higgadtságot, felülemelkedést, eleganciát mutatnak.

Azóta sokat és sokan töprenghettünk már azon, hogyan is függenek össze a szerepek, funkciók, pozíciók és a megszólalásmódok: ki mikor és hogyan szólalhat meg. Ezt törvények nem rögzítik, de vannak (politikai) illemszabályok, szokások, és vannak olyan megfontolások is, hogy miből lesz botrány, ki veszíti el a hitelét, milyen képet fest magáról (vagy épp a másik félről) a megszólaló, és hogy mik az érdekek, amelyek a megszólaláshoz (vagy meg nem szólaláshoz) fűződnek – emberiek, politikaiak, akár gazdaságiak. Újabban már fel sem tűnik, ha a kormány (vagy valamelyik tagja) gyepálja az ellenzéket (vagy valamelyik civil szervezetet), barbár, idétlen, bunkó világ jött el, ahol a hatalom birtokosai szabadjára engedik érzelmeiket, bárkivel szemben, bármikor kinyilvánítják dühüket és ellenszenvüket – öreges, konzervatív nosztalgia ma már ennek korlátozásáról ábrándozni.

Most például a Médiatanács szóvivői irodája volt szíves olyan közleményt kiadni, amely szerint „A Klubrádió e hamis állításokkal, stílustalan és valótlan minősítéseivel olyan szintre alacsonyodott, amit nemhogy egy tisztességes klubban, de még egy talponállóban sem szokás alkalmazni”. Jó, hát nem a szavak emberei ők ott a Médiatanácsnál, nem egészen jött össze ez a „szintet… szokás alkalmazni” szerkezet, de végül is nekik az a dolguk, hogy bölcs tanácsaikkal szolgálják a hazát (amelyekre mindig is számítunk). S most ismét itt az alkalom kicsit átgondolni: még ha valóban alpári, durva (sőt – jaj! – „stílustalan”) lett volna is a Klubrádió bármelyik nyilatkozata – vajon éppen az ő ügyében döntő (tehát: nem egyenrangú, hanem fölötte álló, rajta uralkodó, hatalomban lévő) testület volna az, amely minősítheti ezeket? A Médiatanács, igaz, egyúttal a Klubrádióval perben álló (s ennyiben egyenrangú) fél is; hogy a peres felek kígyót-békát kiabálnak egymásra, az a szokásos eljáráshoz tartozik. De – másrészt, és ez sokkal fontosabb – a nagy tiszteletű tanács csaknem az egész médiaszféra teljhatalmú ura, amely ezúttal a neki alávetettet oktatja ki, teszi helyre, gyalázza. Még néha némelyekben talán megmoccan a régi reflex, hogy ezt talán nem kéne. Így nem viselkedünk. Ez útszéli – talponállóba sem való. Aztán legyintünk: ez van. Mindig, mindenhol.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.