A talponálló stílusa

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 7.

Első változat

Persze, az volna a szép, ha soha senki nem mondana rosszat embertársairól, de nem ilyen világban élünk, sosem volt ilyen, nem is lesz. Azt azonban az együttélés íratlan (és olykor írott) szabályai regulázzák, hogy ki mikor és mit mondhat a másikról. Valamikor nagyon régen, nem sokkal a rendszerváltás után, azon keseregtem egy publicisztikában, hogy az akkori kormány gunyorosan kioktatta az ellenzéket – úgy gondoltam, ez nem illő. A kormányzó párt megteheti ezt, a pártok verbális küzdelme része, sőt sava-borsa és mozgatója a demokráciának – aki viszont hatalomban van, az legfeljebb udvariasan válaszoljon, igazítson helyre vagy sokatmondóan hallgasson. A minősítés, pláne a gúnyolódás vagy a megvetés kifejezése az ő szerepkörébe nem fér bele.

Kevés jót tudok mondani az Antall-kormányról, de az tény, hogy nagyon ritkán folyamodott később ehhez az eszközhöz. Nyilván nem rám hallgattak (hehe!), de rájöhettek, hogy saját imidzsüknek is az tesz jót, ha higgadtságot, felülemelkedést, eleganciát mutatnak.

Azóta sokat és sokan töprenghettünk már azon, hogyan is függenek össze a szerepek, funkciók, pozíciók és a megszólalásmódok: ki mikor és hogyan szólalhat meg. Ezt törvények nem rögzítik, de vannak (politikai) illemszabályok, szokások, és vannak olyan megfontolások is, hogy miből lesz botrány, ki veszíti el a hitelét, milyen képet fest magáról (vagy épp a másik félről) a megszólaló, és hogy mik az érdekek, amelyek a megszólaláshoz (vagy meg nem szólaláshoz) fűződnek – emberiek, politikaiak, akár gazdaságiak. Újabban már fel sem tűnik, ha a kormány (vagy valamelyik tagja) gyepálja az ellenzéket (vagy valamelyik civil szervezetet), barbár, idétlen, bunkó világ jött el, ahol a hatalom birtokosai szabadjára engedik érzelmeiket, bárkivel szemben, bármikor kinyilvánítják dühüket és ellenszenvüket – öreges, konzervatív nosztalgia ma már ennek korlátozásáról ábrándozni.

Most például a Médiatanács szóvivői irodája volt szíves olyan közleményt kiadni, amely szerint „A Klubrádió e hamis állításokkal, stílustalan és valótlan minősítéseivel olyan szintre alacsonyodott, amit nemhogy egy tisztességes klubban, de még egy talponállóban sem szokás alkalmazni”. Jó, hát nem a szavak emberei ők ott a Médiatanácsnál, nem egészen jött össze ez a „szintet… szokás alkalmazni” szerkezet, de végül is nekik az a dolguk, hogy bölcs tanácsaikkal szolgálják a hazát (amelyekre mindig is számítunk). S most ismét itt az alkalom kicsit átgondolni: még ha valóban alpári, durva (sőt – jaj! – „stílustalan”) lett volna is a Klubrádió bármelyik nyilatkozata – vajon éppen az ő ügyében döntő (tehát: nem egyenrangú, hanem fölötte álló, rajta uralkodó, hatalomban lévő) testület volna az, amely minősítheti ezeket? A Médiatanács, igaz, egyúttal a Klubrádióval perben álló (s ennyiben egyenrangú) fél is; hogy a peres felek kígyót-békát kiabálnak egymásra, az a szokásos eljáráshoz tartozik. De – másrészt, és ez sokkal fontosabb – a nagy tiszteletű tanács csaknem az egész médiaszféra teljhatalmú ura, amely ezúttal a neki alávetettet oktatja ki, teszi helyre, gyalázza. Még néha némelyekben talán megmoccan a régi reflex, hogy ezt talán nem kéne. Így nem viselkedünk. Ez útszéli – talponállóba sem való. Aztán legyintünk: ez van. Mindig, mindenhol.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”