Emberellenes mondatok

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 9.

Első változat

Szerintem Franz Kafka soha nem írt le olyan mondatot, hogy „az élet kétségbeejtően abszurd és nevetséges, menthetetlen és reménytelen”. Mégis sokan azok közül, akik olvastunk Kafkát, úgy véljük, hogy valami ilyesmit gondolhatott.

Nem azért véljük így, mert akár csak hasonló mondattal találkoztunk volna a műveiben. Nem. Hanem mert elolvastuk, és a legtöbben arra a következtetésre jutottunk, hogy valami efféle járhatott a fejében. A következtetés alapja sok minden volt: az ábrázolt személyek, történetek, helyszínek; a használt nyelv számtalan eleme, szintje, szerkezete; a szövegek egészének mindenféle szerkezeti jellegzetességei (az időtől a nézőpontig, a hossztól a beszélő és megszólaltatott hangig és így tovább). Talán nem mindig tudatosítjuk, hogy pontosan miért tulajdonítjuk ezt a látásmódot vagy világképet Kafkának – de tény, hogy (legtöbbünk számára) ez csaknem evidens.

Szerintem Kafka soha nem írta le, hogy ő nem antiszemita. Mégis bizonyára valamennyien úgy gondoljuk, hogy nem az – sőt, ha esetleg leírta volna az ellenkezőjét, akkor sem hinnénk el neki. Azt, hogy nem antiszemita módon (vagy általánosítva: nem rasszista módon, nem az embert biológiai-genetikai meghatározottságai szerint besoroló módon, és nem is nacionalista, az egyik nemzetet a másik fölé/elé helyező módon) gondolkodik, ugyanazokból a jegyekből, utalásokból, sajátosságokból következtetjük ki, mint amelyek a világképre engednek következtetni. Fel sem merül a gyanúja, hogy ne így legyen.

Könnyen lehet, hogy sem Wass Albert, sem Nyirő József soha nem írta le, hogy antiszemita volna. Sőt: talán igazuk lehet a kulturális területért felelős, egymást váltó államtitkároknak, akiktől az az érvelés eredeztethető, hogy semmi izé… zsidóproblémájuk nem is lehet, hiszen egyikük műveiben sem található egyetlen antiszemita mondat sem. (Szőcs Géza Nyirőről: „egyetlen könyvében sem találtam egyetlen embertelen, emberellenes, uszító, gyűlölködő mondatot sem”; valamint: L. Simon László az ATV-interjújában.)

A bevezető bekezdésekkel azt akartam jelezni, hogy efféle mondatok megléte (vagy meg nem léte) mit se számít. Egy író (vagyis inkább: a szöveg) világképe, a történelemről, az emberről, a környezetről alkotott véleménye, elképzelése, látásmódja nem egyes mondatokon múlik. Hanem azon, hogy a szöveg mit mond.

Hogy Wass Albertre jellemző a „konfrontatív”, sőt „felkoncolós” nacionalizmus, azt kiválóan és nagyon alapos elemzésben mutatta ki Ágoston Vilmos. Wass nemzetek harcaként írja le a világot, és sem a románok, sem a zsidók nem kapnak sok jó szót művei lapjain. Ezt az olvasó akkor is érzékeli, ha nem irodalmár, ha nem figyel oda a stiláris (szerkezeti stb.) jellegzetességekre, és ha nincs is tudatában annak, hogy milyen történelem-, nemzet- és „faj”-víziót nyújt neki a szöveg. Nyirő elemzéséhez még senki nem vette a fáradságot, de egy elég jó (bár publicisztikus) elemzés már rámutatott Nyirő egy művének nyilvánvaló antiszemita vonásaira. Biztos vagyok benne, hogy további mélyreható és érzékeny értelmezések igazolnák, ami benne is, Wassban is közös: hogy emberképük a biológiailag, „fajilag”, származásilag (és nemzetiség szerint) meghatározott embert helyezi a középpontba.

A kitűnő irodalomszociológus, Leo Löwenthal egy magyarul is megjelent tanulmányában, amelyet 1937-ben írt (!), bizonyította, hogy Knut Hamsun természetfelfogása igencsak közel áll a fasizmushoz. Löwenthal nem politikai állásfoglalást (vagy kerek mondatokat) keresett a szövegben, hanem elemzett, értelmezett és következtetett. (Nagyon tanulságos, talán a hazai nem antiszemita, nem fasiszta írók megértését is segíti.) S hogy ezt bármelyikünk megtegye, ahhoz nem kell irodalmárnak, szociológusnak, akármilyen bölcsésznek lenni; kritikusan és értőn kell olvasni – nem egyes mondatokra vadászni. Azzal szórakozzanak csak az államtitkárok, meg akinek kedve van.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.