Emberellenes mondatok

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 9.

Első változat

Szerintem Franz Kafka soha nem írt le olyan mondatot, hogy „az élet kétségbeejtően abszurd és nevetséges, menthetetlen és reménytelen”. Mégis sokan azok közül, akik olvastunk Kafkát, úgy véljük, hogy valami ilyesmit gondolhatott.

Nem azért véljük így, mert akár csak hasonló mondattal találkoztunk volna a műveiben. Nem. Hanem mert elolvastuk, és a legtöbben arra a következtetésre jutottunk, hogy valami efféle járhatott a fejében. A következtetés alapja sok minden volt: az ábrázolt személyek, történetek, helyszínek; a használt nyelv számtalan eleme, szintje, szerkezete; a szövegek egészének mindenféle szerkezeti jellegzetességei (az időtől a nézőpontig, a hossztól a beszélő és megszólaltatott hangig és így tovább). Talán nem mindig tudatosítjuk, hogy pontosan miért tulajdonítjuk ezt a látásmódot vagy világképet Kafkának – de tény, hogy (legtöbbünk számára) ez csaknem evidens.

Szerintem Kafka soha nem írta le, hogy ő nem antiszemita. Mégis bizonyára valamennyien úgy gondoljuk, hogy nem az – sőt, ha esetleg leírta volna az ellenkezőjét, akkor sem hinnénk el neki. Azt, hogy nem antiszemita módon (vagy általánosítva: nem rasszista módon, nem az embert biológiai-genetikai meghatározottságai szerint besoroló módon, és nem is nacionalista, az egyik nemzetet a másik fölé/elé helyező módon) gondolkodik, ugyanazokból a jegyekből, utalásokból, sajátosságokból következtetjük ki, mint amelyek a világképre engednek következtetni. Fel sem merül a gyanúja, hogy ne így legyen.

Könnyen lehet, hogy sem Wass Albert, sem Nyirő József soha nem írta le, hogy antiszemita volna. Sőt: talán igazuk lehet a kulturális területért felelős, egymást váltó államtitkároknak, akiktől az az érvelés eredeztethető, hogy semmi izé… zsidóproblémájuk nem is lehet, hiszen egyikük műveiben sem található egyetlen antiszemita mondat sem. (Szőcs Géza Nyirőről: „egyetlen könyvében sem találtam egyetlen embertelen, emberellenes, uszító, gyűlölködő mondatot sem”; valamint: L. Simon László az ATV-interjújában.)

A bevezető bekezdésekkel azt akartam jelezni, hogy efféle mondatok megléte (vagy meg nem léte) mit se számít. Egy író (vagyis inkább: a szöveg) világképe, a történelemről, az emberről, a környezetről alkotott véleménye, elképzelése, látásmódja nem egyes mondatokon múlik. Hanem azon, hogy a szöveg mit mond.

Hogy Wass Albertre jellemző a „konfrontatív”, sőt „felkoncolós” nacionalizmus, azt kiválóan és nagyon alapos elemzésben mutatta ki Ágoston Vilmos. Wass nemzetek harcaként írja le a világot, és sem a románok, sem a zsidók nem kapnak sok jó szót művei lapjain. Ezt az olvasó akkor is érzékeli, ha nem irodalmár, ha nem figyel oda a stiláris (szerkezeti stb.) jellegzetességekre, és ha nincs is tudatában annak, hogy milyen történelem-, nemzet- és „faj”-víziót nyújt neki a szöveg. Nyirő elemzéséhez még senki nem vette a fáradságot, de egy elég jó (bár publicisztikus) elemzés már rámutatott Nyirő egy művének nyilvánvaló antiszemita vonásaira. Biztos vagyok benne, hogy további mélyreható és érzékeny értelmezések igazolnák, ami benne is, Wassban is közös: hogy emberképük a biológiailag, „fajilag”, származásilag (és nemzetiség szerint) meghatározott embert helyezi a középpontba.

A kitűnő irodalomszociológus, Leo Löwenthal egy magyarul is megjelent tanulmányában, amelyet 1937-ben írt (!), bizonyította, hogy Knut Hamsun természetfelfogása igencsak közel áll a fasizmushoz. Löwenthal nem politikai állásfoglalást (vagy kerek mondatokat) keresett a szövegben, hanem elemzett, értelmezett és következtetett. (Nagyon tanulságos, talán a hazai nem antiszemita, nem fasiszta írók megértését is segíti.) S hogy ezt bármelyikünk megtegye, ahhoz nem kell irodalmárnak, szociológusnak, akármilyen bölcsésznek lenni; kritikusan és értőn kell olvasni – nem egyes mondatokra vadászni. Azzal szórakozzanak csak az államtitkárok, meg akinek kedve van.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”