Emberellenes mondatok

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 9.

Első változat

Szerintem Franz Kafka soha nem írt le olyan mondatot, hogy „az élet kétségbeejtően abszurd és nevetséges, menthetetlen és reménytelen”. Mégis sokan azok közül, akik olvastunk Kafkát, úgy véljük, hogy valami ilyesmit gondolhatott.

Nem azért véljük így, mert akár csak hasonló mondattal találkoztunk volna a műveiben. Nem. Hanem mert elolvastuk, és a legtöbben arra a következtetésre jutottunk, hogy valami efféle járhatott a fejében. A következtetés alapja sok minden volt: az ábrázolt személyek, történetek, helyszínek; a használt nyelv számtalan eleme, szintje, szerkezete; a szövegek egészének mindenféle szerkezeti jellegzetességei (az időtől a nézőpontig, a hossztól a beszélő és megszólaltatott hangig és így tovább). Talán nem mindig tudatosítjuk, hogy pontosan miért tulajdonítjuk ezt a látásmódot vagy világképet Kafkának – de tény, hogy (legtöbbünk számára) ez csaknem evidens.

Szerintem Kafka soha nem írta le, hogy ő nem antiszemita. Mégis bizonyára valamennyien úgy gondoljuk, hogy nem az – sőt, ha esetleg leírta volna az ellenkezőjét, akkor sem hinnénk el neki. Azt, hogy nem antiszemita módon (vagy általánosítva: nem rasszista módon, nem az embert biológiai-genetikai meghatározottságai szerint besoroló módon, és nem is nacionalista, az egyik nemzetet a másik fölé/elé helyező módon) gondolkodik, ugyanazokból a jegyekből, utalásokból, sajátosságokból következtetjük ki, mint amelyek a világképre engednek következtetni. Fel sem merül a gyanúja, hogy ne így legyen.

Könnyen lehet, hogy sem Wass Albert, sem Nyirő József soha nem írta le, hogy antiszemita volna. Sőt: talán igazuk lehet a kulturális területért felelős, egymást váltó államtitkároknak, akiktől az az érvelés eredeztethető, hogy semmi izé… zsidóproblémájuk nem is lehet, hiszen egyikük műveiben sem található egyetlen antiszemita mondat sem. (Szőcs Géza Nyirőről: „egyetlen könyvében sem találtam egyetlen embertelen, emberellenes, uszító, gyűlölködő mondatot sem”; valamint: L. Simon László az ATV-interjújában.)

A bevezető bekezdésekkel azt akartam jelezni, hogy efféle mondatok megléte (vagy meg nem léte) mit se számít. Egy író (vagyis inkább: a szöveg) világképe, a történelemről, az emberről, a környezetről alkotott véleménye, elképzelése, látásmódja nem egyes mondatokon múlik. Hanem azon, hogy a szöveg mit mond.

Hogy Wass Albertre jellemző a „konfrontatív”, sőt „felkoncolós” nacionalizmus, azt kiválóan és nagyon alapos elemzésben mutatta ki Ágoston Vilmos. Wass nemzetek harcaként írja le a világot, és sem a románok, sem a zsidók nem kapnak sok jó szót művei lapjain. Ezt az olvasó akkor is érzékeli, ha nem irodalmár, ha nem figyel oda a stiláris (szerkezeti stb.) jellegzetességekre, és ha nincs is tudatában annak, hogy milyen történelem-, nemzet- és „faj”-víziót nyújt neki a szöveg. Nyirő elemzéséhez még senki nem vette a fáradságot, de egy elég jó (bár publicisztikus) elemzés már rámutatott Nyirő egy művének nyilvánvaló antiszemita vonásaira. Biztos vagyok benne, hogy további mélyreható és érzékeny értelmezések igazolnák, ami benne is, Wassban is közös: hogy emberképük a biológiailag, „fajilag”, származásilag (és nemzetiség szerint) meghatározott embert helyezi a középpontba.

A kitűnő irodalomszociológus, Leo Löwenthal egy magyarul is megjelent tanulmányában, amelyet 1937-ben írt (!), bizonyította, hogy Knut Hamsun természetfelfogása igencsak közel áll a fasizmushoz. Löwenthal nem politikai állásfoglalást (vagy kerek mondatokat) keresett a szövegben, hanem elemzett, értelmezett és következtetett. (Nagyon tanulságos, talán a hazai nem antiszemita, nem fasiszta írók megértését is segíti.) S hogy ezt bármelyikünk megtegye, ahhoz nem kell irodalmárnak, szociológusnak, akármilyen bölcsésznek lenni; kritikusan és értőn kell olvasni – nem egyes mondatokra vadászni. Azzal szórakozzanak csak az államtitkárok, meg akinek kedve van.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.