Folytathatatlanság

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 5.

Első változat

Ebben most semmi politika nincs, valahogy bírja ki a nélkül a kedves olvasó.

Csak azon töprengtem, miért olyan vonzók sokak számára bizonyos erőteljes (bombasztikus, teátrális) megfogalmazások. Egy számomra igen kedves irodalmár, aki régi és kitűnő munkatársa a Narancsnak is, rövid megemlékezést írt a (számomra ugyancsak kedves) íróról, Tar Sándorról (akiről egykor én is írtam valamit, önreklám, pfuj); pontosabban megjegyzést fűzött egy régebbi megemlékezéséhez. Most ezt írja: „Már akkor lehetett sejteni, ami azóta be is bizonyosodott: ez az út innentől járhatatlan, Tar prózája nem folytatható.”

Nem is az a lényeg, hogy a megállapítás igaz-e vagy sem; ez voltaképpen nem is eldönthető. Eleve igaz, mert semmilyen lezárt életmű nem folytatható, minden új szöveg szükségképpen más, a változás, módosulás mindig újdonságot jelent (még ha ugyanaz volna is a szerző [és persze itt ne a Rambo-sorozatra vagy effélékre gondoljunk]); és soha nem igaz, mert a szépirodalmi szövegek mindig támaszkodnak az előbbi, már megírt-olvasott szövegekre (ha másutt nem, az olvasó fejében összefüggésbe kerülnek). Két kommentelő máris tiltakozott, és Tar prózájának folytatására hozott fel példákat – de persze az is indokolható érvelés, hogy ez (ahogyan: semmi más) nem ugyanaz.

Ennek a mondatnak a fő baja nem az igazságértékével van (ami szerintem amúgy sem igen tisztázható). Inkább az a kérdés, miért érzi fontosnak a (valóban) jeles szerző, hogy efféle végleges és hangzatos megállapítást tegyen egy életműről, pontosabban magáról az irodalomtörténeti folyamatról: hogy valaminek vége, hogy valami elmúlt, hogy valami folytathatatlan. Emlékezzünk csak vissza, az ilyen kijelentések igen közkedveltek kritikusi körökben: X. volt az utolsó bécsi klasszikus karmester, Z. regénye végleg lezár egy korszakot, Y. festményei után többé már nem… Ilyenkor a szakértő műbíráló felveszi a bölcs, sokat látott, egyetemes áttekintésű és mérhetetlenül pesszimista tudós maszkját, aki már nem is kesereg az emberiség (és a művészet) végromlásán, aki világosan látja, hogy minden elveszett, és egyenesen a halállal néz szembe. Ilyenkor nem az a fontos, hogy a tárgyról valami érdemi hangozzék el, hanem hogy a megszólaló éleslátása és apokaliptikus víziója vésődjék be az olvasó agyába. Ilyenkor – végül is – az elemző nagysága és tisztánlátása, tapasztalatainak mázsás súlya és a megfogalmazás frappáns volta az igazi tét.

„A krakkói rabbi szemöldökét összevonva az égre pillant, és az mondja, hogy meghalt a lembergi rabbi. Minden bóher gyászol, de aztán vendégek jönnek Lembergből, és közlik, hogy a rabbijuk él. Mire a bóherek: »Na jó, lehetséges. De azért az a pillantás…«”

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.