Folytathatatlanság

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 5.

Első változat

Ebben most semmi politika nincs, valahogy bírja ki a nélkül a kedves olvasó.

Csak azon töprengtem, miért olyan vonzók sokak számára bizonyos erőteljes (bombasztikus, teátrális) megfogalmazások. Egy számomra igen kedves irodalmár, aki régi és kitűnő munkatársa a Narancsnak is, rövid megemlékezést írt a (számomra ugyancsak kedves) íróról, Tar Sándorról (akiről egykor én is írtam valamit, önreklám, pfuj); pontosabban megjegyzést fűzött egy régebbi megemlékezéséhez. Most ezt írja: „Már akkor lehetett sejteni, ami azóta be is bizonyosodott: ez az út innentől járhatatlan, Tar prózája nem folytatható.”

Nem is az a lényeg, hogy a megállapítás igaz-e vagy sem; ez voltaképpen nem is eldönthető. Eleve igaz, mert semmilyen lezárt életmű nem folytatható, minden új szöveg szükségképpen más, a változás, módosulás mindig újdonságot jelent (még ha ugyanaz volna is a szerző [és persze itt ne a Rambo-sorozatra vagy effélékre gondoljunk]); és soha nem igaz, mert a szépirodalmi szövegek mindig támaszkodnak az előbbi, már megírt-olvasott szövegekre (ha másutt nem, az olvasó fejében összefüggésbe kerülnek). Két kommentelő máris tiltakozott, és Tar prózájának folytatására hozott fel példákat – de persze az is indokolható érvelés, hogy ez (ahogyan: semmi más) nem ugyanaz.

Ennek a mondatnak a fő baja nem az igazságértékével van (ami szerintem amúgy sem igen tisztázható). Inkább az a kérdés, miért érzi fontosnak a (valóban) jeles szerző, hogy efféle végleges és hangzatos megállapítást tegyen egy életműről, pontosabban magáról az irodalomtörténeti folyamatról: hogy valaminek vége, hogy valami elmúlt, hogy valami folytathatatlan. Emlékezzünk csak vissza, az ilyen kijelentések igen közkedveltek kritikusi körökben: X. volt az utolsó bécsi klasszikus karmester, Z. regénye végleg lezár egy korszakot, Y. festményei után többé már nem… Ilyenkor a szakértő műbíráló felveszi a bölcs, sokat látott, egyetemes áttekintésű és mérhetetlenül pesszimista tudós maszkját, aki már nem is kesereg az emberiség (és a művészet) végromlásán, aki világosan látja, hogy minden elveszett, és egyenesen a halállal néz szembe. Ilyenkor nem az a fontos, hogy a tárgyról valami érdemi hangozzék el, hanem hogy a megszólaló éleslátása és apokaliptikus víziója vésődjék be az olvasó agyába. Ilyenkor – végül is – az elemző nagysága és tisztánlátása, tapasztalatainak mázsás súlya és a megfogalmazás frappáns volta az igazi tét.

„A krakkói rabbi szemöldökét összevonva az égre pillant, és az mondja, hogy meghalt a lembergi rabbi. Minden bóher gyászol, de aztán vendégek jönnek Lembergből, és közlik, hogy a rabbijuk él. Mire a bóherek: »Na jó, lehetséges. De azért az a pillantás…«”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.