Folytathatatlanság

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 5.

Első változat

Ebben most semmi politika nincs, valahogy bírja ki a nélkül a kedves olvasó.

Csak azon töprengtem, miért olyan vonzók sokak számára bizonyos erőteljes (bombasztikus, teátrális) megfogalmazások. Egy számomra igen kedves irodalmár, aki régi és kitűnő munkatársa a Narancsnak is, rövid megemlékezést írt a (számomra ugyancsak kedves) íróról, Tar Sándorról (akiről egykor én is írtam valamit, önreklám, pfuj); pontosabban megjegyzést fűzött egy régebbi megemlékezéséhez. Most ezt írja: „Már akkor lehetett sejteni, ami azóta be is bizonyosodott: ez az út innentől járhatatlan, Tar prózája nem folytatható.”

Nem is az a lényeg, hogy a megállapítás igaz-e vagy sem; ez voltaképpen nem is eldönthető. Eleve igaz, mert semmilyen lezárt életmű nem folytatható, minden új szöveg szükségképpen más, a változás, módosulás mindig újdonságot jelent (még ha ugyanaz volna is a szerző [és persze itt ne a Rambo-sorozatra vagy effélékre gondoljunk]); és soha nem igaz, mert a szépirodalmi szövegek mindig támaszkodnak az előbbi, már megírt-olvasott szövegekre (ha másutt nem, az olvasó fejében összefüggésbe kerülnek). Két kommentelő máris tiltakozott, és Tar prózájának folytatására hozott fel példákat – de persze az is indokolható érvelés, hogy ez (ahogyan: semmi más) nem ugyanaz.

Ennek a mondatnak a fő baja nem az igazságértékével van (ami szerintem amúgy sem igen tisztázható). Inkább az a kérdés, miért érzi fontosnak a (valóban) jeles szerző, hogy efféle végleges és hangzatos megállapítást tegyen egy életműről, pontosabban magáról az irodalomtörténeti folyamatról: hogy valaminek vége, hogy valami elmúlt, hogy valami folytathatatlan. Emlékezzünk csak vissza, az ilyen kijelentések igen közkedveltek kritikusi körökben: X. volt az utolsó bécsi klasszikus karmester, Z. regénye végleg lezár egy korszakot, Y. festményei után többé már nem… Ilyenkor a szakértő műbíráló felveszi a bölcs, sokat látott, egyetemes áttekintésű és mérhetetlenül pesszimista tudós maszkját, aki már nem is kesereg az emberiség (és a művészet) végromlásán, aki világosan látja, hogy minden elveszett, és egyenesen a halállal néz szembe. Ilyenkor nem az a fontos, hogy a tárgyról valami érdemi hangozzék el, hanem hogy a megszólaló éleslátása és apokaliptikus víziója vésődjék be az olvasó agyába. Ilyenkor – végül is – az elemző nagysága és tisztánlátása, tapasztalatainak mázsás súlya és a megfogalmazás frappáns volta az igazi tét.

„A krakkói rabbi szemöldökét összevonva az égre pillant, és az mondja, hogy meghalt a lembergi rabbi. Minden bóher gyászol, de aztán vendégek jönnek Lembergből, és közlik, hogy a rabbijuk él. Mire a bóherek: »Na jó, lehetséges. De azért az a pillantás…«”

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.