Folytathatatlanság

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 5.

Első változat

Ebben most semmi politika nincs, valahogy bírja ki a nélkül a kedves olvasó.

Csak azon töprengtem, miért olyan vonzók sokak számára bizonyos erőteljes (bombasztikus, teátrális) megfogalmazások. Egy számomra igen kedves irodalmár, aki régi és kitűnő munkatársa a Narancsnak is, rövid megemlékezést írt a (számomra ugyancsak kedves) íróról, Tar Sándorról (akiről egykor én is írtam valamit, önreklám, pfuj); pontosabban megjegyzést fűzött egy régebbi megemlékezéséhez. Most ezt írja: „Már akkor lehetett sejteni, ami azóta be is bizonyosodott: ez az út innentől járhatatlan, Tar prózája nem folytatható.”

Nem is az a lényeg, hogy a megállapítás igaz-e vagy sem; ez voltaképpen nem is eldönthető. Eleve igaz, mert semmilyen lezárt életmű nem folytatható, minden új szöveg szükségképpen más, a változás, módosulás mindig újdonságot jelent (még ha ugyanaz volna is a szerző [és persze itt ne a Rambo-sorozatra vagy effélékre gondoljunk]); és soha nem igaz, mert a szépirodalmi szövegek mindig támaszkodnak az előbbi, már megírt-olvasott szövegekre (ha másutt nem, az olvasó fejében összefüggésbe kerülnek). Két kommentelő máris tiltakozott, és Tar prózájának folytatására hozott fel példákat – de persze az is indokolható érvelés, hogy ez (ahogyan: semmi más) nem ugyanaz.

Ennek a mondatnak a fő baja nem az igazságértékével van (ami szerintem amúgy sem igen tisztázható). Inkább az a kérdés, miért érzi fontosnak a (valóban) jeles szerző, hogy efféle végleges és hangzatos megállapítást tegyen egy életműről, pontosabban magáról az irodalomtörténeti folyamatról: hogy valaminek vége, hogy valami elmúlt, hogy valami folytathatatlan. Emlékezzünk csak vissza, az ilyen kijelentések igen közkedveltek kritikusi körökben: X. volt az utolsó bécsi klasszikus karmester, Z. regénye végleg lezár egy korszakot, Y. festményei után többé már nem… Ilyenkor a szakértő műbíráló felveszi a bölcs, sokat látott, egyetemes áttekintésű és mérhetetlenül pesszimista tudós maszkját, aki már nem is kesereg az emberiség (és a művészet) végromlásán, aki világosan látja, hogy minden elveszett, és egyenesen a halállal néz szembe. Ilyenkor nem az a fontos, hogy a tárgyról valami érdemi hangozzék el, hanem hogy a megszólaló éleslátása és apokaliptikus víziója vésődjék be az olvasó agyába. Ilyenkor – végül is – az elemző nagysága és tisztánlátása, tapasztalatainak mázsás súlya és a megfogalmazás frappáns volta az igazi tét.

„A krakkói rabbi szemöldökét összevonva az égre pillant, és az mondja, hogy meghalt a lembergi rabbi. Minden bóher gyászol, de aztán vendégek jönnek Lembergből, és közlik, hogy a rabbijuk él. Mire a bóherek: »Na jó, lehetséges. De azért az a pillantás…«”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.