A válaszadás szabályai

  • Kálmán C. György
  • 2012. szeptember 25.

Első változat

Hogy ki, miért, kinek nem válaszol, annak bonyolult, alig átlátható szabályai vannak.

…és azt is megtanulja lassan az ember, hogy ne is csak magán az eseményen háborodjon fel, ne a botrányra magára figyeljen, hanem arra kapja fel a fejét, ahogyan a kommunikáció új játékszabályai megszületnek.

Pontosabban: nagyon sajátos játékszabályok ezek, amelyeket állítólag valamennyiünknek ismernie kellene, amelyek állítólag evidenciák, meglétükhöz és érvényességükhöz kétség sem férhet – mégis az a rossz érzésünk támad, hogy most hallunk róluk először, mintha az orrunk előtt kapták volna légből őket. Zavarba ejtenek, nem tudjuk, hülyének néznek-e, vagy esetleg valóban mi vagyunk a hülyék, az alapvető szabályokkal tisztában nem lévő bunkók.

Most például arról olvashattunk, hogy egy vidéki gimnáziumi tanár valami rejtélyes okból nem kapta mag a kinevezését, így az iskolakezdés után egy héttel abba is kellett hagynia a munkáját. Döbbenetes és érthetetlen történet, de a legszebb mégis az, ahogyan a hivatalosságok mindezt magyarázzák és kommentálják.

Sehogyan.

Ilyen mondatok hangzanak el: „Kovács Zsuzsanna, a Harruckern igazgatónője tud erre válaszolni, ha tud, mert nekem nincs jogköröm, hogy önnek válaszoljak.” „Nem tudom, kiről van szó, de a fenntartó engedélye nélkül sem én, sem a kollégáim nem nyilatkozunk.” „Én nem mondok semmit, jó? Bármi történt, az nagy valószínűséggel csak félreértés lehetett.” „Egyetlen kompetens személy van, aki nyilatkozhat az ügyben: Gara Ágnes, a MIK vezetője. – De nem válaszol sem szóban, sem írásban. – Neki ehhez joga van. Én nem vagyok az ő felettese.”

Úgy tetszik, hihetetlenül bonyolult szabályrendszer áll az útjában mindenféle nyilatkozatnak: összetett alá- és fölérendeltségi viszonyok, hatásköri átfedések és lukak egész hálózata, udvariassági és jogi szabályok, az eljárás hagyományos és törvény szabta menete szinte áttekinthetetlen. Az a benyomásunk, a közszolgák képzésének nagy részét kell hogy kitegye ennek a szövevényes szisztémának az elsajátíttatása. Nem irigyeljük őket. Nemcsak válaszolni nehéz, hanem megtanulni, hogy hol, mikor, kinek, ki és mit válaszolhat – igazán embert próbáló feladat.

És ugyanez vonatkozik az írásos kommunikációra. A kormányfő azt mondja, az IMF levelét ő nem hozhatja nyilvánosságra, mert erre csakis a küldő fél van felhatalmazva – na, megint egy új szabály, ugyan sose hallottunk róla, de ezt kicsit szégyelljük. Másfelől ha a kormány ír az IMF-nek, azt sem tárhatja a köz elé, mert… izé, nem tárhatja. Erre is nyilván van valami szabály, de illetékesség, hatáskör hiányában illemből, udvariasságból, szokásból ezt nem közlik velünk.

Rugalmasnak kell lennünk; vannak szabályok, de gyorsan és váratlanul változnak – még jó, ha értesülünk róluk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.