A válaszadás szabályai

  • Kálmán C. György
  • 2012. szeptember 25.

Első változat

Hogy ki, miért, kinek nem válaszol, annak bonyolult, alig átlátható szabályai vannak.

…és azt is megtanulja lassan az ember, hogy ne is csak magán az eseményen háborodjon fel, ne a botrányra magára figyeljen, hanem arra kapja fel a fejét, ahogyan a kommunikáció új játékszabályai megszületnek.

Pontosabban: nagyon sajátos játékszabályok ezek, amelyeket állítólag valamennyiünknek ismernie kellene, amelyek állítólag evidenciák, meglétükhöz és érvényességükhöz kétség sem férhet – mégis az a rossz érzésünk támad, hogy most hallunk róluk először, mintha az orrunk előtt kapták volna légből őket. Zavarba ejtenek, nem tudjuk, hülyének néznek-e, vagy esetleg valóban mi vagyunk a hülyék, az alapvető szabályokkal tisztában nem lévő bunkók.

Most például arról olvashattunk, hogy egy vidéki gimnáziumi tanár valami rejtélyes okból nem kapta mag a kinevezését, így az iskolakezdés után egy héttel abba is kellett hagynia a munkáját. Döbbenetes és érthetetlen történet, de a legszebb mégis az, ahogyan a hivatalosságok mindezt magyarázzák és kommentálják.

Sehogyan.

Ilyen mondatok hangzanak el: „Kovács Zsuzsanna, a Harruckern igazgatónője tud erre válaszolni, ha tud, mert nekem nincs jogköröm, hogy önnek válaszoljak.” „Nem tudom, kiről van szó, de a fenntartó engedélye nélkül sem én, sem a kollégáim nem nyilatkozunk.” „Én nem mondok semmit, jó? Bármi történt, az nagy valószínűséggel csak félreértés lehetett.” „Egyetlen kompetens személy van, aki nyilatkozhat az ügyben: Gara Ágnes, a MIK vezetője. – De nem válaszol sem szóban, sem írásban. – Neki ehhez joga van. Én nem vagyok az ő felettese.”

Úgy tetszik, hihetetlenül bonyolult szabályrendszer áll az útjában mindenféle nyilatkozatnak: összetett alá- és fölérendeltségi viszonyok, hatásköri átfedések és lukak egész hálózata, udvariassági és jogi szabályok, az eljárás hagyományos és törvény szabta menete szinte áttekinthetetlen. Az a benyomásunk, a közszolgák képzésének nagy részét kell hogy kitegye ennek a szövevényes szisztémának az elsajátíttatása. Nem irigyeljük őket. Nemcsak válaszolni nehéz, hanem megtanulni, hogy hol, mikor, kinek, ki és mit válaszolhat – igazán embert próbáló feladat.

És ugyanez vonatkozik az írásos kommunikációra. A kormányfő azt mondja, az IMF levelét ő nem hozhatja nyilvánosságra, mert erre csakis a küldő fél van felhatalmazva – na, megint egy új szabály, ugyan sose hallottunk róla, de ezt kicsit szégyelljük. Másfelől ha a kormány ír az IMF-nek, azt sem tárhatja a köz elé, mert… izé, nem tárhatja. Erre is nyilván van valami szabály, de illetékesség, hatáskör hiányában illemből, udvariasságból, szokásból ezt nem közlik velünk.

Rugalmasnak kell lennünk; vannak szabályok, de gyorsan és váratlanul változnak – még jó, ha értesülünk róluk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.