Pancsercenzúra

  • Kálmán C. György
  • 2012. szeptember 28.

Első változat

Kornis írt ajánlót a Műcsarnok és a Digitális Archívum által kiadott DVD-hez, amelyen Gazdag-filmek vannak. Tömör volt és nem elég kormányközeli: a vegytiszta cenzúra áldozata lett.

Persze, hogy van cenzúra.

Ha illemből, óvatosságból, holmi definíciós aggályoskodásból nem is nevezzük így azt, amikor a kormányhoz közel álló hírközlő közegekből csakis a kormányra nézve kedvező hírek látszódnak-hallatszanak, amikor a kormány és az alá rendelt szervek százszor meggondolják, hogy bármi kritikus szó kikerülhet-e a nyilvánosság elé – azért vannak tiszta esetek.

Az történt, hogy a Műcsarnok és a MaNDA (Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet) kiadta DVD-n Gazdag Gyula nagyszerű dokumentumfilmjeit, a Válogatást és a Határozatot. A kiadvány hátoldalára Kornis Mihály írt rövid ajánló-ismertető szöveget, többek között ezt:

„Aktuálisabb ma, mint valaha. Hogy működik egy diktatúra, miért lehet egyáltalán sikeres? De szükségképpen miért nem lehet tartós ez a siker?”

Valaki – ne maradjon említetlen a neve; megérdemli: Lovas Lajos, a MaNDA főigazgatója – úgy gondolta, nem szabad ezeknek a mondatoknak a széles magyar DVD-vásárló néptömegek kezébe kerülniük, hanem még mielőtt valami szörnyűség történne, vissza kell vonni a terjesztőktől a kiadványokat. Szerte is szaladt az országban az erre illetékes kis csapat, és még éppen időben bekérték a terjesztőktől a „technikai hibával” megjelent adathordozókat. Akik – úgy tudni – zokszó nélkül be is szolgáltatták a veszélyes anyagot.

Na, ez tényleg cenzúra, nem is ezen érdemes töprengeni. De hát a kivitelezés, a végrehajtás! És utána a magyarázat! Én agg, reszkető fejű öreg vagyok, ezt a mi időnkben nem így csinálták volna, pancserok.

Először is, nem írónak kell adni ilyen feladatot, még a Hófehérke ajánlóját sem bízzuk rájuk, mert az írók zabolátlan, szeszélyes, kiszámíthatatlan népség, s ha másképp nem, a sorok között mindenfélét üzennek. Másodszor, ha már író, akkor nem Kornis – aj-aj, ismerjük, mint a rossz pénzt, mindig mindenféle gondolatai vannak, ironizál, nézetei vannak, felejtsük el. Annyi daliás világnemzeti középkeresztény íróember van, közülük kell választani. Harmadszor, ilyen mondatokat már a nyomdába érkezés előtt észre kell venni, le kell rájuk csapni, fél téglával verni a „delete” gombot, kiszellőztetni, még a vécét is lehúzni utána. Negyedszer, ha már kinyomtatódott, ki nem engedni a nyomdából, a nyomdászokat hallgatásra kötelezni, családjukat megfenyegetni, a raklapokat a műhely sarkába tolni, a szállító furgon kerekét leszedni. Ötödször, s ez a legfontosabb: súlyos, értelemzavaró hibákra kell hivatkozni, sajtó-, közlekedésrendészeti és gyermekelhelyezési pereket kilátásba helyezni.

Azt viszont semmi esetre nem szabad mondani, kedves Lovas Lajos, hogy „Nem kívánok hozzájárulni semmilyen politikai interpretáció megjelentetéséhez”. Mert még valaki ismeri a filmeket, és elkezd gondolkodni. Gazdag Gyula remek filmes, de e műveit nem színviláguk, képi kompozíciójuk, színészvezetésük vagy a hang mesteri kezelése miatt tartjuk számon – a politikai manipulációról, a hatalom természetéről és mesterkedéseiről, butaságáról és nevetségességéről szólnak. Mégis, hogyan lehetne ezeket nem politikailag interpretálni? (Jó, lehet, hogy évtizedek múlva eljön az az idő, amikor mindez már túlságosan érdektelenné válik, és fene jó dolgunkban, csakis Gazdag filmes eszközeit, technikáját elemezzük majd – nem ez az idő van.) Szóval, ilyet nem írunk, mert butaság, és nem a lóláb, hanem a ló fele kint van.

A jelenlegi kormányzatnak igazán tudnia kellene, hogy ha egy hagyomány megszakad, intézményei és szakértői eltűnnek, akkor nagyon nehéz – évek, évtizedek, olykor nemzedékek munkája – visszaépíteni, feleleveníteni, ismét meghonosítani azt. Én (gondolom, sokakkal együtt) nem sajnáltam, hogy a cenzúra 1989 után megszűnt – ezt a hagyományt nem kívántam volna vissza. De a jelenlegi kormányzat most a saját bőrén kénytelen megtapasztalni, mennyi nehézséget okoz, mennyi félrefogással jár az, ha nincsenek meg a régi szakemberek, a bejáratott eljárások, a megszokott intézmények – például a régi jó cenzúra területén. A fiatalok már nem tudják profi módon csinálni, a régiek kikoptak az apparátusból, kézikönyvek, oktatás, szakmai közösségek sehol. Kemény munka vár rátok, legények s leányok, fogjátok meg a végét (ahogy miniszterelnökünk szeret fogalmazni), gyürkőzzetek neki, hegyibe.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.