Pancsercenzúra

  • Kálmán C. György
  • 2012. szeptember 28.

Első változat

Kornis írt ajánlót a Műcsarnok és a Digitális Archívum által kiadott DVD-hez, amelyen Gazdag-filmek vannak. Tömör volt és nem elég kormányközeli: a vegytiszta cenzúra áldozata lett.

Persze, hogy van cenzúra.

Ha illemből, óvatosságból, holmi definíciós aggályoskodásból nem is nevezzük így azt, amikor a kormányhoz közel álló hírközlő közegekből csakis a kormányra nézve kedvező hírek látszódnak-hallatszanak, amikor a kormány és az alá rendelt szervek százszor meggondolják, hogy bármi kritikus szó kikerülhet-e a nyilvánosság elé – azért vannak tiszta esetek.

Az történt, hogy a Műcsarnok és a MaNDA (Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet) kiadta DVD-n Gazdag Gyula nagyszerű dokumentumfilmjeit, a Válogatást és a Határozatot. A kiadvány hátoldalára Kornis Mihály írt rövid ajánló-ismertető szöveget, többek között ezt:

„Aktuálisabb ma, mint valaha. Hogy működik egy diktatúra, miért lehet egyáltalán sikeres? De szükségképpen miért nem lehet tartós ez a siker?”

Valaki – ne maradjon említetlen a neve; megérdemli: Lovas Lajos, a MaNDA főigazgatója – úgy gondolta, nem szabad ezeknek a mondatoknak a széles magyar DVD-vásárló néptömegek kezébe kerülniük, hanem még mielőtt valami szörnyűség történne, vissza kell vonni a terjesztőktől a kiadványokat. Szerte is szaladt az országban az erre illetékes kis csapat, és még éppen időben bekérték a terjesztőktől a „technikai hibával” megjelent adathordozókat. Akik – úgy tudni – zokszó nélkül be is szolgáltatták a veszélyes anyagot.

Na, ez tényleg cenzúra, nem is ezen érdemes töprengeni. De hát a kivitelezés, a végrehajtás! És utána a magyarázat! Én agg, reszkető fejű öreg vagyok, ezt a mi időnkben nem így csinálták volna, pancserok.

Először is, nem írónak kell adni ilyen feladatot, még a Hófehérke ajánlóját sem bízzuk rájuk, mert az írók zabolátlan, szeszélyes, kiszámíthatatlan népség, s ha másképp nem, a sorok között mindenfélét üzennek. Másodszor, ha már író, akkor nem Kornis – aj-aj, ismerjük, mint a rossz pénzt, mindig mindenféle gondolatai vannak, ironizál, nézetei vannak, felejtsük el. Annyi daliás világnemzeti középkeresztény íróember van, közülük kell választani. Harmadszor, ilyen mondatokat már a nyomdába érkezés előtt észre kell venni, le kell rájuk csapni, fél téglával verni a „delete” gombot, kiszellőztetni, még a vécét is lehúzni utána. Negyedszer, ha már kinyomtatódott, ki nem engedni a nyomdából, a nyomdászokat hallgatásra kötelezni, családjukat megfenyegetni, a raklapokat a műhely sarkába tolni, a szállító furgon kerekét leszedni. Ötödször, s ez a legfontosabb: súlyos, értelemzavaró hibákra kell hivatkozni, sajtó-, közlekedésrendészeti és gyermekelhelyezési pereket kilátásba helyezni.

Azt viszont semmi esetre nem szabad mondani, kedves Lovas Lajos, hogy „Nem kívánok hozzájárulni semmilyen politikai interpretáció megjelentetéséhez”. Mert még valaki ismeri a filmeket, és elkezd gondolkodni. Gazdag Gyula remek filmes, de e műveit nem színviláguk, képi kompozíciójuk, színészvezetésük vagy a hang mesteri kezelése miatt tartjuk számon – a politikai manipulációról, a hatalom természetéről és mesterkedéseiről, butaságáról és nevetségességéről szólnak. Mégis, hogyan lehetne ezeket nem politikailag interpretálni? (Jó, lehet, hogy évtizedek múlva eljön az az idő, amikor mindez már túlságosan érdektelenné válik, és fene jó dolgunkban, csakis Gazdag filmes eszközeit, technikáját elemezzük majd – nem ez az idő van.) Szóval, ilyet nem írunk, mert butaság, és nem a lóláb, hanem a ló fele kint van.

A jelenlegi kormányzatnak igazán tudnia kellene, hogy ha egy hagyomány megszakad, intézményei és szakértői eltűnnek, akkor nagyon nehéz – évek, évtizedek, olykor nemzedékek munkája – visszaépíteni, feleleveníteni, ismét meghonosítani azt. Én (gondolom, sokakkal együtt) nem sajnáltam, hogy a cenzúra 1989 után megszűnt – ezt a hagyományt nem kívántam volna vissza. De a jelenlegi kormányzat most a saját bőrén kénytelen megtapasztalni, mennyi nehézséget okoz, mennyi félrefogással jár az, ha nincsenek meg a régi szakemberek, a bejáratott eljárások, a megszokott intézmények – például a régi jó cenzúra területén. A fiatalok már nem tudják profi módon csinálni, a régiek kikoptak az apparátusból, kézikönyvek, oktatás, szakmai közösségek sehol. Kemény munka vár rátok, legények s leányok, fogjátok meg a végét (ahogy miniszterelnökünk szeret fogalmazni), gyürkőzzetek neki, hegyibe.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.