Antall-nosztalgiák

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 8.

Első változat

Rendben van, sok mindent megértek én, meg is értem – értem, hogy egy ember (és tettei) megítélése mindig sokféle lehet, és gyakran nincs esélye annak, hogy konszenzus jöjjön létre; értem, hogy azoknak, akik annak idején személyesen ismerték és szerették, Antall József egészen mást jelent, mint a többieknek; értem, hogy sokat számít a megszépítő messziség; és értem azt is, hogy vannak olyan emberek, akik vágynak arra: legyenek előttük példaképek, vitathatatlan és örök értékek, olyan történelmi személyiségek, akikre fel lehet nézni. És persze az is világos, hogy sok mai politikushoz képest a bostoni fojtogató is makulátlan úriember.

Elfogadom tehát, hogy a Heti Válasz újságírója a középosztály példás képviselőjeként emlékezik Antall Józsefre, különösen, ha a régebbi műveletlen munkáskáderekkel és a mai nácikkal állítja őt szembe; azt már kevésbé tudom elfogadni, amikor a kiváló Hankiss Elemér állít hasonlót (mert tőle inkább elvárnám, hogy fékezze lelkesedését).

Úgyhogy nem is akarok én senkivel vitatkozni, vagy pláne kegyeletet sérteni, mindjárt be is fejezem; de azért némi óvatosságot ajánlanék akkor, amikor valaki példaképet keres. Tudom, csekély a választék. De én olyan öreg vagyok, hogy érett fejjel figyeltem Antall József tevékenységét, és nincsenek jó emlékeim.

Antall komor, sótlan, savanyú ember benyomását keltette. Tudom, ismerősei szerint igenis volt humora, szellemes is volt – de a nagyközönség (vagyis az ismerősein kívül mindenki) számára, ha voltak is efféle erényei, ezeket a vastagon rákent máz bizony teljesen elfedte. (A máz elemei pedig: hazafiúság, bölcsesség, megfontoltság, magasztos unalom.) Ráadásul hihetetlenül sokat és tartalmatlanul volt képes beszélni: már a választásokat is azzal nyerte meg, hogy tévébeli vitapartnere, Kis János rövid, tömör és céltudatos mondataira végtelen hosszúságú, magasztos beszédekkel reagált – és később is, miniszterelnökként is félbeszakíthatatlan és üres monológokkal állt újra meg újra elő. Azt nem tudom, gőgös volt-e – ezzel gyakran vádolták –, de hogy nem sokat törődött a hallgatóságával vagy párbeszédpartnereivel, az biztos. Politikai szimata, taktikai képessége sem volt éppen feddhetetlen – nem ismerte fel időben a náciveszélyt, Csurka nevezetes dolgozatának csak az őt személyesen sértő részei akasztották ki, nem vette észre (vagy nem akarta), hogy a nácizmus saját pártjában ólálkodik. Nemcsak Csurkát, de a máig hasznavehetetlenül bölcselkedő Boross Pétert is ő szabadította ránk, és főleg: meghonosította azt a politikusi magatartást, amely valami emelkedett és önhitt szózuhataggal véli megoldani a konfliktusokat, lépten-nyomon a haza üdvére hivatkozik, és semmibe veszi azt, aki vitatkozna vele. Öröksége korántsem csupa érték – sok limlom, kacat, dohos ócskaság van benne. Jól gondolja meg, aki így, ahogy van, hasznosítani akarja.

Antall most lenne nyolcvanéves.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.