Antall-nosztalgiák

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 8.

Első változat

Rendben van, sok mindent megértek én, meg is értem – értem, hogy egy ember (és tettei) megítélése mindig sokféle lehet, és gyakran nincs esélye annak, hogy konszenzus jöjjön létre; értem, hogy azoknak, akik annak idején személyesen ismerték és szerették, Antall József egészen mást jelent, mint a többieknek; értem, hogy sokat számít a megszépítő messziség; és értem azt is, hogy vannak olyan emberek, akik vágynak arra: legyenek előttük példaképek, vitathatatlan és örök értékek, olyan történelmi személyiségek, akikre fel lehet nézni. És persze az is világos, hogy sok mai politikushoz képest a bostoni fojtogató is makulátlan úriember.

Elfogadom tehát, hogy a Heti Válasz újságírója a középosztály példás képviselőjeként emlékezik Antall Józsefre, különösen, ha a régebbi műveletlen munkáskáderekkel és a mai nácikkal állítja őt szembe; azt már kevésbé tudom elfogadni, amikor a kiváló Hankiss Elemér állít hasonlót (mert tőle inkább elvárnám, hogy fékezze lelkesedését).

Úgyhogy nem is akarok én senkivel vitatkozni, vagy pláne kegyeletet sérteni, mindjárt be is fejezem; de azért némi óvatosságot ajánlanék akkor, amikor valaki példaképet keres. Tudom, csekély a választék. De én olyan öreg vagyok, hogy érett fejjel figyeltem Antall József tevékenységét, és nincsenek jó emlékeim.

Antall komor, sótlan, savanyú ember benyomását keltette. Tudom, ismerősei szerint igenis volt humora, szellemes is volt – de a nagyközönség (vagyis az ismerősein kívül mindenki) számára, ha voltak is efféle erényei, ezeket a vastagon rákent máz bizony teljesen elfedte. (A máz elemei pedig: hazafiúság, bölcsesség, megfontoltság, magasztos unalom.) Ráadásul hihetetlenül sokat és tartalmatlanul volt képes beszélni: már a választásokat is azzal nyerte meg, hogy tévébeli vitapartnere, Kis János rövid, tömör és céltudatos mondataira végtelen hosszúságú, magasztos beszédekkel reagált – és később is, miniszterelnökként is félbeszakíthatatlan és üres monológokkal állt újra meg újra elő. Azt nem tudom, gőgös volt-e – ezzel gyakran vádolták –, de hogy nem sokat törődött a hallgatóságával vagy párbeszédpartnereivel, az biztos. Politikai szimata, taktikai képessége sem volt éppen feddhetetlen – nem ismerte fel időben a náciveszélyt, Csurka nevezetes dolgozatának csak az őt személyesen sértő részei akasztották ki, nem vette észre (vagy nem akarta), hogy a nácizmus saját pártjában ólálkodik. Nemcsak Csurkát, de a máig hasznavehetetlenül bölcselkedő Boross Pétert is ő szabadította ránk, és főleg: meghonosította azt a politikusi magatartást, amely valami emelkedett és önhitt szózuhataggal véli megoldani a konfliktusokat, lépten-nyomon a haza üdvére hivatkozik, és semmibe veszi azt, aki vitatkozna vele. Öröksége korántsem csupa érték – sok limlom, kacat, dohos ócskaság van benne. Jól gondolja meg, aki így, ahogy van, hasznosítani akarja.

Antall most lenne nyolcvanéves.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.