Az iránymutatók

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 25.

Első változat

Nemzedékünk – és általában az összmagyarság, minden összmagyar határokon innen és túl – örömmel, hálatelt szívvel ünnepelhet; régi vágyunk vált valóra, megvalósulóban van mindaz, amiről sokáig álmodni sem mertünk. Hittük volna, hogy még a mi életünkben a parlament elnöke Lukács Györgyről, a nagyon kevés valóban világhírű magyar filozófus egyikéről értekezik – egyáltalán, hogy a legmagasabb politika szájára veszi a nevét? Hát mi ez, ha nem a kultúra és a politika, a szellemi élet és az állam szoros szimbiózisának kezdete? Ahol a politika ormai összeérnek a tudomány és művészet fennen ragyogó tüneményeivel. Most látjuk csak, micsoda elavult, csökött, ortodox tévképzet azt gondolni – amibe lassan már beletörődtünk, természetesnek fogadtuk el –, hogy a politika a szellemi életnek pusztán a működési kereteit teremti meg és működését biztosítja. Ne adjuk fel álmainkat: az állam immár értő kritikusként vesz részt a kultúra irányításában.

Nem egyedi esetről, hanem tendenciáról van szó: a kulturális államtitkár és főnöke, a minden emberiért felelős miniszter a Nemzeti Színház jelenlegi vezetéséről mond értő bírálatot, tömör és végtelenül kifinomult mondatokban megfogalmazza a magyar színházművészet mibenlétét, egyúttal minősíti a rendezők és igazgatók mezőnyét; csak idő híján nem térve ki a súlyosabb színház-esztétikai kérdésekre. Az ellenzék sem maradhat persze alul: egyik pártja előterjeszti ellenvéleményét, ugyancsak történeti és elméleti érvekkel támogatva meg a szépészeti állásfoglalást. És hol vannak még a választások! Addig még bőven sort lehet keríteni – kormányoldalról és ellenzékileg egyaránt – a Madách Színház átfogó értékelésére, a Szolnoki Szigligeti Színház repertoárjának értő méltatására, továbbá a Szegedi Nemzeti Színház szereposztási gyakorlatának mélyreható bírálatára. Bátran fordulhat hozzájuk, gondolom, bárki, akinek gondja van a Nemzeti Filharmonikusok brácsásaival, aki a legjelentősebb szerelmi lírikusok vagy a legkiemelkedőbb vegyes technikával dolgozó táblaképfestők aktuális listájára kíváncsi.

Minden kulturális ítélőerő, a szféra teljes ismerete, a művészet minden termékének, jelenségének, hiányának és értékének áttekintése immár a politika felső vezetésében akkumulálódik, ahol – mindig is reméltük, sejtettük – a helye van. Irodalom-, színház-, művészet- és zenetörténészek pityeregve somfordálnak el az iparba; esélyük sincs (hacsak nem válnak maguk is politikai kiválóságokká). A mi politikai nagyjaink – hatalmas műelemzői tapasztalattal, elméleti vértezettel és csipkefinomra csiszolt ízléssel – megbízhatóan igazítják el a lakosságot a kulturális értékek világában.

Mindig nagyon vigyáznak a kiegyensúlyozottságra: ha egy náci erdélyi író van az egyik oldalon mint a csodálat és féktelen esztétikai élvezet tárgya, akkor a másik oldalon ott egy „zsidó származású magyar filozófus”, hogy sértődés ne essék. És persze a műbírálatnak, a művészeti szféra teljesítményeinek ezen megítélése hatással van a megszokott, bevett értékelési módok átalakulására is. A magyar irodalom bizonyos elfeledett alkotói „nagy”, „kiemelkedő”, „jelentős”, „nagy hatású” munkásságot hoztak létre, az efféle jelzőknek speciel bőviben van a magyar, bátran osztogathatjuk, marad elég; de főleg – újratemetni! Állítólag tervbe van véve (tárcaközi egyeztetésen van), hogy a Kossuth- és Széchenyi-díj helyett a meghatott művészek és tudósok legkiválóbbjai a jövőben újratemetési utalványt vehetnek át, mert ez biztosítja a legnagyobb (vég)tisztességet és a legszélesebb nyilvánosságot.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.