Az iránymutatók

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 25.

Első változat

Nemzedékünk – és általában az összmagyarság, minden összmagyar határokon innen és túl – örömmel, hálatelt szívvel ünnepelhet; régi vágyunk vált valóra, megvalósulóban van mindaz, amiről sokáig álmodni sem mertünk. Hittük volna, hogy még a mi életünkben a parlament elnöke Lukács Györgyről, a nagyon kevés valóban világhírű magyar filozófus egyikéről értekezik – egyáltalán, hogy a legmagasabb politika szájára veszi a nevét? Hát mi ez, ha nem a kultúra és a politika, a szellemi élet és az állam szoros szimbiózisának kezdete? Ahol a politika ormai összeérnek a tudomány és művészet fennen ragyogó tüneményeivel. Most látjuk csak, micsoda elavult, csökött, ortodox tévképzet azt gondolni – amibe lassan már beletörődtünk, természetesnek fogadtuk el –, hogy a politika a szellemi életnek pusztán a működési kereteit teremti meg és működését biztosítja. Ne adjuk fel álmainkat: az állam immár értő kritikusként vesz részt a kultúra irányításában.

Nem egyedi esetről, hanem tendenciáról van szó: a kulturális államtitkár és főnöke, a minden emberiért felelős miniszter a Nemzeti Színház jelenlegi vezetéséről mond értő bírálatot, tömör és végtelenül kifinomult mondatokban megfogalmazza a magyar színházművészet mibenlétét, egyúttal minősíti a rendezők és igazgatók mezőnyét; csak idő híján nem térve ki a súlyosabb színház-esztétikai kérdésekre. Az ellenzék sem maradhat persze alul: egyik pártja előterjeszti ellenvéleményét, ugyancsak történeti és elméleti érvekkel támogatva meg a szépészeti állásfoglalást. És hol vannak még a választások! Addig még bőven sort lehet keríteni – kormányoldalról és ellenzékileg egyaránt – a Madách Színház átfogó értékelésére, a Szolnoki Szigligeti Színház repertoárjának értő méltatására, továbbá a Szegedi Nemzeti Színház szereposztási gyakorlatának mélyreható bírálatára. Bátran fordulhat hozzájuk, gondolom, bárki, akinek gondja van a Nemzeti Filharmonikusok brácsásaival, aki a legjelentősebb szerelmi lírikusok vagy a legkiemelkedőbb vegyes technikával dolgozó táblaképfestők aktuális listájára kíváncsi.

Minden kulturális ítélőerő, a szféra teljes ismerete, a művészet minden termékének, jelenségének, hiányának és értékének áttekintése immár a politika felső vezetésében akkumulálódik, ahol – mindig is reméltük, sejtettük – a helye van. Irodalom-, színház-, művészet- és zenetörténészek pityeregve somfordálnak el az iparba; esélyük sincs (hacsak nem válnak maguk is politikai kiválóságokká). A mi politikai nagyjaink – hatalmas műelemzői tapasztalattal, elméleti vértezettel és csipkefinomra csiszolt ízléssel – megbízhatóan igazítják el a lakosságot a kulturális értékek világában.

Mindig nagyon vigyáznak a kiegyensúlyozottságra: ha egy náci erdélyi író van az egyik oldalon mint a csodálat és féktelen esztétikai élvezet tárgya, akkor a másik oldalon ott egy „zsidó származású magyar filozófus”, hogy sértődés ne essék. És persze a műbírálatnak, a művészeti szféra teljesítményeinek ezen megítélése hatással van a megszokott, bevett értékelési módok átalakulására is. A magyar irodalom bizonyos elfeledett alkotói „nagy”, „kiemelkedő”, „jelentős”, „nagy hatású” munkásságot hoztak létre, az efféle jelzőknek speciel bőviben van a magyar, bátran osztogathatjuk, marad elég; de főleg – újratemetni! Állítólag tervbe van véve (tárcaközi egyeztetésen van), hogy a Kossuth- és Széchenyi-díj helyett a meghatott művészek és tudósok legkiválóbbjai a jövőben újratemetési utalványt vehetnek át, mert ez biztosítja a legnagyobb (vég)tisztességet és a legszélesebb nyilvánosságot.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.