Az iránymutatók

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 25.

Első változat

Nemzedékünk – és általában az összmagyarság, minden összmagyar határokon innen és túl – örömmel, hálatelt szívvel ünnepelhet; régi vágyunk vált valóra, megvalósulóban van mindaz, amiről sokáig álmodni sem mertünk. Hittük volna, hogy még a mi életünkben a parlament elnöke Lukács Györgyről, a nagyon kevés valóban világhírű magyar filozófus egyikéről értekezik – egyáltalán, hogy a legmagasabb politika szájára veszi a nevét? Hát mi ez, ha nem a kultúra és a politika, a szellemi élet és az állam szoros szimbiózisának kezdete? Ahol a politika ormai összeérnek a tudomány és művészet fennen ragyogó tüneményeivel. Most látjuk csak, micsoda elavult, csökött, ortodox tévképzet azt gondolni – amibe lassan már beletörődtünk, természetesnek fogadtuk el –, hogy a politika a szellemi életnek pusztán a működési kereteit teremti meg és működését biztosítja. Ne adjuk fel álmainkat: az állam immár értő kritikusként vesz részt a kultúra irányításában.

Nem egyedi esetről, hanem tendenciáról van szó: a kulturális államtitkár és főnöke, a minden emberiért felelős miniszter a Nemzeti Színház jelenlegi vezetéséről mond értő bírálatot, tömör és végtelenül kifinomult mondatokban megfogalmazza a magyar színházművészet mibenlétét, egyúttal minősíti a rendezők és igazgatók mezőnyét; csak idő híján nem térve ki a súlyosabb színház-esztétikai kérdésekre. Az ellenzék sem maradhat persze alul: egyik pártja előterjeszti ellenvéleményét, ugyancsak történeti és elméleti érvekkel támogatva meg a szépészeti állásfoglalást. És hol vannak még a választások! Addig még bőven sort lehet keríteni – kormányoldalról és ellenzékileg egyaránt – a Madách Színház átfogó értékelésére, a Szolnoki Szigligeti Színház repertoárjának értő méltatására, továbbá a Szegedi Nemzeti Színház szereposztási gyakorlatának mélyreható bírálatára. Bátran fordulhat hozzájuk, gondolom, bárki, akinek gondja van a Nemzeti Filharmonikusok brácsásaival, aki a legjelentősebb szerelmi lírikusok vagy a legkiemelkedőbb vegyes technikával dolgozó táblaképfestők aktuális listájára kíváncsi.

Minden kulturális ítélőerő, a szféra teljes ismerete, a művészet minden termékének, jelenségének, hiányának és értékének áttekintése immár a politika felső vezetésében akkumulálódik, ahol – mindig is reméltük, sejtettük – a helye van. Irodalom-, színház-, művészet- és zenetörténészek pityeregve somfordálnak el az iparba; esélyük sincs (hacsak nem válnak maguk is politikai kiválóságokká). A mi politikai nagyjaink – hatalmas műelemzői tapasztalattal, elméleti vértezettel és csipkefinomra csiszolt ízléssel – megbízhatóan igazítják el a lakosságot a kulturális értékek világában.

Mindig nagyon vigyáznak a kiegyensúlyozottságra: ha egy náci erdélyi író van az egyik oldalon mint a csodálat és féktelen esztétikai élvezet tárgya, akkor a másik oldalon ott egy „zsidó származású magyar filozófus”, hogy sértődés ne essék. És persze a műbírálatnak, a művészeti szféra teljesítményeinek ezen megítélése hatással van a megszokott, bevett értékelési módok átalakulására is. A magyar irodalom bizonyos elfeledett alkotói „nagy”, „kiemelkedő”, „jelentős”, „nagy hatású” munkásságot hoztak létre, az efféle jelzőknek speciel bőviben van a magyar, bátran osztogathatjuk, marad elég; de főleg – újratemetni! Állítólag tervbe van véve (tárcaközi egyeztetésen van), hogy a Kossuth- és Széchenyi-díj helyett a meghatott művészek és tudósok legkiválóbbjai a jövőben újratemetési utalványt vehetnek át, mert ez biztosítja a legnagyobb (vég)tisztességet és a legszélesebb nyilvánosságot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.