Az iránymutatók

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 25.

Első változat

Nemzedékünk – és általában az összmagyarság, minden összmagyar határokon innen és túl – örömmel, hálatelt szívvel ünnepelhet; régi vágyunk vált valóra, megvalósulóban van mindaz, amiről sokáig álmodni sem mertünk. Hittük volna, hogy még a mi életünkben a parlament elnöke Lukács Györgyről, a nagyon kevés valóban világhírű magyar filozófus egyikéről értekezik – egyáltalán, hogy a legmagasabb politika szájára veszi a nevét? Hát mi ez, ha nem a kultúra és a politika, a szellemi élet és az állam szoros szimbiózisának kezdete? Ahol a politika ormai összeérnek a tudomány és művészet fennen ragyogó tüneményeivel. Most látjuk csak, micsoda elavult, csökött, ortodox tévképzet azt gondolni – amibe lassan már beletörődtünk, természetesnek fogadtuk el –, hogy a politika a szellemi életnek pusztán a működési kereteit teremti meg és működését biztosítja. Ne adjuk fel álmainkat: az állam immár értő kritikusként vesz részt a kultúra irányításában.

Nem egyedi esetről, hanem tendenciáról van szó: a kulturális államtitkár és főnöke, a minden emberiért felelős miniszter a Nemzeti Színház jelenlegi vezetéséről mond értő bírálatot, tömör és végtelenül kifinomult mondatokban megfogalmazza a magyar színházművészet mibenlétét, egyúttal minősíti a rendezők és igazgatók mezőnyét; csak idő híján nem térve ki a súlyosabb színház-esztétikai kérdésekre. Az ellenzék sem maradhat persze alul: egyik pártja előterjeszti ellenvéleményét, ugyancsak történeti és elméleti érvekkel támogatva meg a szépészeti állásfoglalást. És hol vannak még a választások! Addig még bőven sort lehet keríteni – kormányoldalról és ellenzékileg egyaránt – a Madách Színház átfogó értékelésére, a Szolnoki Szigligeti Színház repertoárjának értő méltatására, továbbá a Szegedi Nemzeti Színház szereposztási gyakorlatának mélyreható bírálatára. Bátran fordulhat hozzájuk, gondolom, bárki, akinek gondja van a Nemzeti Filharmonikusok brácsásaival, aki a legjelentősebb szerelmi lírikusok vagy a legkiemelkedőbb vegyes technikával dolgozó táblaképfestők aktuális listájára kíváncsi.

Minden kulturális ítélőerő, a szféra teljes ismerete, a művészet minden termékének, jelenségének, hiányának és értékének áttekintése immár a politika felső vezetésében akkumulálódik, ahol – mindig is reméltük, sejtettük – a helye van. Irodalom-, színház-, művészet- és zenetörténészek pityeregve somfordálnak el az iparba; esélyük sincs (hacsak nem válnak maguk is politikai kiválóságokká). A mi politikai nagyjaink – hatalmas műelemzői tapasztalattal, elméleti vértezettel és csipkefinomra csiszolt ízléssel – megbízhatóan igazítják el a lakosságot a kulturális értékek világában.

Mindig nagyon vigyáznak a kiegyensúlyozottságra: ha egy náci erdélyi író van az egyik oldalon mint a csodálat és féktelen esztétikai élvezet tárgya, akkor a másik oldalon ott egy „zsidó származású magyar filozófus”, hogy sértődés ne essék. És persze a műbírálatnak, a művészeti szféra teljesítményeinek ezen megítélése hatással van a megszokott, bevett értékelési módok átalakulására is. A magyar irodalom bizonyos elfeledett alkotói „nagy”, „kiemelkedő”, „jelentős”, „nagy hatású” munkásságot hoztak létre, az efféle jelzőknek speciel bőviben van a magyar, bátran osztogathatjuk, marad elég; de főleg – újratemetni! Állítólag tervbe van véve (tárcaközi egyeztetésen van), hogy a Kossuth- és Széchenyi-díj helyett a meghatott művészek és tudósok legkiválóbbjai a jövőben újratemetési utalványt vehetnek át, mert ez biztosítja a legnagyobb (vég)tisztességet és a legszélesebb nyilvánosságot.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.