Egy kis konzervativizmus

  • Kálmán C. György
  • 2016. június 3.

Első változat

Az állam döbbenetesen kevés pénzzel támogatja idén a József Attila Kört. Vagyis: nem törődik a hagyományokkal, nem viselkedik konzervatív módon.

Mint ezeken a hasábokon is olvashattunk róla, idén már döbbenetesen kevés pénzt, 760 ezer forintot kapott egy évre a József Attila Kör az államtól „támogatásként”.

760 ezer forint egy minisztériumi felső vezető egyhavi fizetése. (Plusz autó- és telefonhasználat, ruhapénz, cafeteria.) Ne is számoljuk át az MMA tisztségviselőinek vagy tagjainak mindenféle juttatásaira. Ennyit bír kinyögni mindannyiunk állam bácsija a fiatal írók egyik legfontosabb szervezete számára.

false

Egy kedves ismerősöm – szabadelvű konzervatív, tájékozott és megfontolt ember – erre a hírre úgy reagált, hogy ha fontos a tagoknak a JAK, teremtsék maguk elő azt a kis pénzt: szedjék be tagdíjban. Nem jó az senkinek – nekik a legkevésbé –, ha akár csak jelképesen is államfüggőek maradnak. Ráadásul ilyen hihetetlenül kevés pénzért kuncsorogni, egyenesen megalázó.

Nagyon rokonszenves gondolat, részben egyet is értek vele. Az a baj, hogy amennyire következetes a tiszta piaci viszonyok követelésében, a civil szférának az államtól való elszakításában, a gondoskodó kormányzat elutasításában – annyira nem eléggé konzervatív. Gyors és radikális változást akar.

Ismétlés következik.

Nemrég írtam arról, hogy egyáltalán nem vagyok híve a kultúra állami finanszírozásának, jó volna, ha (például) a folyóiratok magánpénzekből, az előfizetőkből, gazdag mecénások támogatásából tudnának megélni. Így aztán azt is helyeselném, ha minden szakmai, civil stb. szervezet (így a JAK is) teljesen függetlenedne az állam jótékonyságától (vagy szorongató-irányító hajlamaitól). De azt is hozzáfűztem, hogy „a magyar vállalkozások meg magánszemélyek egyelőre nemigen engedhetik meg maguknak a támogatást”. És hát nem ez a hagyomány – hogy ez megváltozzék, ahhoz sok idő és aprómunka kell.

A konzervativizmus azt (is) jelenti, hogy a szabályokat (törvényeket, szokásokat) nem változtatjuk meg gyorsan, hirtelen – ha szükség van a módosításra, azt alaposan megvitatjuk, és előkészítjük a változást. Persze, hogy nem jó, ha a JAK (meg a folyóiratok, színházak, a kultúra szférájának nagy része) az államtól függ, és arra van ítélve, hogy a mindenkori döntéshozók kegyeit keresse. (Legfeljebb az állam jár jól ezzel, mert bármikor revolverezheti azokat, akik tőle függenek.) De a konzervatív megoldás nem az, hogy hipp-hopp felszámoljuk ezt a rendszert, aztán ki-ki boldoguljon, ahogy tud: hanem hogy lassan, fokozatosan és sok-sok nyilvános vita után ki lehet vezetni a gyakorlatból a szisztémát. Gyorsaságra csak kivételes esetekben van szükség.

Az írószervezetek (és minden más művészeti szervezet) támogatása – hagyomány. Nem jó, nem gusztusos, át kellene alakítani. De nem rokkan bele a költségvetés, és a művészek többnyire nincsenek túl jól eleresztve – van köztük, akinek néhány ezer forint évi tagsági díj is nagy nehézséget okoz. (A JAK még speciális helyzetben is van: fiatalokból áll, akiknek nagyon kevés a pénzük, ritkán van állásuk, és a pályájuk elején vannak.) Nagy baj, hogy sem a középosztály, sem a tőkések, senki nem olyan erős nálunk (vagy nem úgy van szocializálva), hogy egy fillért is adjon kulturális célokra (vagy nevetségesen keveset adnak, nevetségesen kevesen). Ezzel számolni kell, nem lehet úgy tenni, mintha nem ez volna a helyzet. Szóval: ezzel a hagyománnyal együtt kell élnünk még egy darabig, és minden hamari változtatás rendkívül káros.

Erre tanít a konzervativizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.