Egy kis konzervativizmus

  • Kálmán C. György
  • 2016. június 3.

Első változat

Az állam döbbenetesen kevés pénzzel támogatja idén a József Attila Kört. Vagyis: nem törődik a hagyományokkal, nem viselkedik konzervatív módon.

Mint ezeken a hasábokon is olvashattunk róla, idén már döbbenetesen kevés pénzt, 760 ezer forintot kapott egy évre a József Attila Kör az államtól „támogatásként”.

760 ezer forint egy minisztériumi felső vezető egyhavi fizetése. (Plusz autó- és telefonhasználat, ruhapénz, cafeteria.) Ne is számoljuk át az MMA tisztségviselőinek vagy tagjainak mindenféle juttatásaira. Ennyit bír kinyögni mindannyiunk állam bácsija a fiatal írók egyik legfontosabb szervezete számára.

false

Egy kedves ismerősöm – szabadelvű konzervatív, tájékozott és megfontolt ember – erre a hírre úgy reagált, hogy ha fontos a tagoknak a JAK, teremtsék maguk elő azt a kis pénzt: szedjék be tagdíjban. Nem jó az senkinek – nekik a legkevésbé –, ha akár csak jelképesen is államfüggőek maradnak. Ráadásul ilyen hihetetlenül kevés pénzért kuncsorogni, egyenesen megalázó.

Nagyon rokonszenves gondolat, részben egyet is értek vele. Az a baj, hogy amennyire következetes a tiszta piaci viszonyok követelésében, a civil szférának az államtól való elszakításában, a gondoskodó kormányzat elutasításában – annyira nem eléggé konzervatív. Gyors és radikális változást akar.

Ismétlés következik.

Nemrég írtam arról, hogy egyáltalán nem vagyok híve a kultúra állami finanszírozásának, jó volna, ha (például) a folyóiratok magánpénzekből, az előfizetőkből, gazdag mecénások támogatásából tudnának megélni. Így aztán azt is helyeselném, ha minden szakmai, civil stb. szervezet (így a JAK is) teljesen függetlenedne az állam jótékonyságától (vagy szorongató-irányító hajlamaitól). De azt is hozzáfűztem, hogy „a magyar vállalkozások meg magánszemélyek egyelőre nemigen engedhetik meg maguknak a támogatást”. És hát nem ez a hagyomány – hogy ez megváltozzék, ahhoz sok idő és aprómunka kell.

A konzervativizmus azt (is) jelenti, hogy a szabályokat (törvényeket, szokásokat) nem változtatjuk meg gyorsan, hirtelen – ha szükség van a módosításra, azt alaposan megvitatjuk, és előkészítjük a változást. Persze, hogy nem jó, ha a JAK (meg a folyóiratok, színházak, a kultúra szférájának nagy része) az államtól függ, és arra van ítélve, hogy a mindenkori döntéshozók kegyeit keresse. (Legfeljebb az állam jár jól ezzel, mert bármikor revolverezheti azokat, akik tőle függenek.) De a konzervatív megoldás nem az, hogy hipp-hopp felszámoljuk ezt a rendszert, aztán ki-ki boldoguljon, ahogy tud: hanem hogy lassan, fokozatosan és sok-sok nyilvános vita után ki lehet vezetni a gyakorlatból a szisztémát. Gyorsaságra csak kivételes esetekben van szükség.

Az írószervezetek (és minden más művészeti szervezet) támogatása – hagyomány. Nem jó, nem gusztusos, át kellene alakítani. De nem rokkan bele a költségvetés, és a művészek többnyire nincsenek túl jól eleresztve – van köztük, akinek néhány ezer forint évi tagsági díj is nagy nehézséget okoz. (A JAK még speciális helyzetben is van: fiatalokból áll, akiknek nagyon kevés a pénzük, ritkán van állásuk, és a pályájuk elején vannak.) Nagy baj, hogy sem a középosztály, sem a tőkések, senki nem olyan erős nálunk (vagy nem úgy van szocializálva), hogy egy fillért is adjon kulturális célokra (vagy nevetségesen keveset adnak, nevetségesen kevesen). Ezzel számolni kell, nem lehet úgy tenni, mintha nem ez volna a helyzet. Szóval: ezzel a hagyománnyal együtt kell élnünk még egy darabig, és minden hamari változtatás rendkívül káros.

Erre tanít a konzervativizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.