Egy kis konzervativizmus

  • Kálmán C. György
  • 2016. június 3.

Első változat

Az állam döbbenetesen kevés pénzzel támogatja idén a József Attila Kört. Vagyis: nem törődik a hagyományokkal, nem viselkedik konzervatív módon.

Mint ezeken a hasábokon is olvashattunk róla, idén már döbbenetesen kevés pénzt, 760 ezer forintot kapott egy évre a József Attila Kör az államtól „támogatásként”.

760 ezer forint egy minisztériumi felső vezető egyhavi fizetése. (Plusz autó- és telefonhasználat, ruhapénz, cafeteria.) Ne is számoljuk át az MMA tisztségviselőinek vagy tagjainak mindenféle juttatásaira. Ennyit bír kinyögni mindannyiunk állam bácsija a fiatal írók egyik legfontosabb szervezete számára.

false

Egy kedves ismerősöm – szabadelvű konzervatív, tájékozott és megfontolt ember – erre a hírre úgy reagált, hogy ha fontos a tagoknak a JAK, teremtsék maguk elő azt a kis pénzt: szedjék be tagdíjban. Nem jó az senkinek – nekik a legkevésbé –, ha akár csak jelképesen is államfüggőek maradnak. Ráadásul ilyen hihetetlenül kevés pénzért kuncsorogni, egyenesen megalázó.

Nagyon rokonszenves gondolat, részben egyet is értek vele. Az a baj, hogy amennyire következetes a tiszta piaci viszonyok követelésében, a civil szférának az államtól való elszakításában, a gondoskodó kormányzat elutasításában – annyira nem eléggé konzervatív. Gyors és radikális változást akar.

Ismétlés következik.

Nemrég írtam arról, hogy egyáltalán nem vagyok híve a kultúra állami finanszírozásának, jó volna, ha (például) a folyóiratok magánpénzekből, az előfizetőkből, gazdag mecénások támogatásából tudnának megélni. Így aztán azt is helyeselném, ha minden szakmai, civil stb. szervezet (így a JAK is) teljesen függetlenedne az állam jótékonyságától (vagy szorongató-irányító hajlamaitól). De azt is hozzáfűztem, hogy „a magyar vállalkozások meg magánszemélyek egyelőre nemigen engedhetik meg maguknak a támogatást”. És hát nem ez a hagyomány – hogy ez megváltozzék, ahhoz sok idő és aprómunka kell.

A konzervativizmus azt (is) jelenti, hogy a szabályokat (törvényeket, szokásokat) nem változtatjuk meg gyorsan, hirtelen – ha szükség van a módosításra, azt alaposan megvitatjuk, és előkészítjük a változást. Persze, hogy nem jó, ha a JAK (meg a folyóiratok, színházak, a kultúra szférájának nagy része) az államtól függ, és arra van ítélve, hogy a mindenkori döntéshozók kegyeit keresse. (Legfeljebb az állam jár jól ezzel, mert bármikor revolverezheti azokat, akik tőle függenek.) De a konzervatív megoldás nem az, hogy hipp-hopp felszámoljuk ezt a rendszert, aztán ki-ki boldoguljon, ahogy tud: hanem hogy lassan, fokozatosan és sok-sok nyilvános vita után ki lehet vezetni a gyakorlatból a szisztémát. Gyorsaságra csak kivételes esetekben van szükség.

Az írószervezetek (és minden más művészeti szervezet) támogatása – hagyomány. Nem jó, nem gusztusos, át kellene alakítani. De nem rokkan bele a költségvetés, és a művészek többnyire nincsenek túl jól eleresztve – van köztük, akinek néhány ezer forint évi tagsági díj is nagy nehézséget okoz. (A JAK még speciális helyzetben is van: fiatalokból áll, akiknek nagyon kevés a pénzük, ritkán van állásuk, és a pályájuk elején vannak.) Nagy baj, hogy sem a középosztály, sem a tőkések, senki nem olyan erős nálunk (vagy nem úgy van szocializálva), hogy egy fillért is adjon kulturális célokra (vagy nevetségesen keveset adnak, nevetségesen kevesen). Ezzel számolni kell, nem lehet úgy tenni, mintha nem ez volna a helyzet. Szóval: ezzel a hagyománnyal együtt kell élnünk még egy darabig, és minden hamari változtatás rendkívül káros.

Erre tanít a konzervativizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.