Politikai statisztika

  • Kálmán C. György
  • 2016. május 28.

Első változat

Olyan politikai elemzések kellenének, amelyek statisztikával, megfigyelhető és ellenőrizhető tények elemzésével mutatnák meg a politika működését. Például, hogy 20-a után másképp beszélnek-e a politikusok.

Nem emlékszem, hogy írtam-e már erről vagy csak akartam, vagy csak gondolkodtam róla: ha volna Magyarországon ráérő és jól fizetett politikai elemző, akkor mindenféle érdekes dolgokat vizsgálhatna. Például azt, hogy bizonyos politikai szereplők időről időre eltűnnek a süllyesztőben (vagy kivonják őket a forgalomból, a háttérbe vonulnak, mindegy) – hogy azután újra előkerüljenek. Ennek van valami – nyilván leírható – dinamikája, és vannak törvényszerűségei: ezek közül csak az egyik a kegyvesztettség – mert könnyen lehet, hogy erről szó sincs, az illető maradéktalanul bírja a felső vezetés (vagy Vezető) bizalmát, csak épp jobbnak látják pihentetni. Lehet, hogy valahol, ahol döntenek az ilyen visszavonulásokról, úgy tapasztalják: az illető unalmassá vált, nem tud újat mutatni; vagy másnak kell az előtérbe lépnie, aki fontosabb vagy hasznosabb; és még ezer megfontolás lehet. Mindenesetre: még jóslásokat is lehetne tenni, hogy ki fog hamarosan (és időlegesen vagy végleg) eltűnni, meg vissza lehet következtetni, hogy vajon kit miért kellett kivonni a forgalomból.

Nagyon hasznosak és élvezetesek volnának az ilyen elemzések, különösen, ha nem megérzésekre vagy kósza hírekre alapoznának, hanem kemény adatokra (nyilvános megjelenések száma, hossza, közege), és csiszolódnának az eszközök – hogy az előrejelzések egyre pontosabbak, a magyarázatok egyre igazolhatóbbak legyenek. Lehetne olyan politikai elemzés tehát, amely nyilvános viselkedésekből (és azok mérhető, látható jellegéből) vonna le konklúziókat. Engem legalábbis érdekelne.

Hogy másik példát is hozzak: engem megnyugtatna, ha a politikusok a hónap harmadik harmadában elkezdenének kicsit másként beszélni – hisztérikusabban vagy éppen beletörődően. Kicsit másképp.

Mindjárt megmagyarázom.

false

Ismertem valakit, aki fizetésnap után egy-két napig garantáltan nem ment be a munkahelyére. Beteget jelentett, szabadságot vett ki, vagy csak egyszerűen nem jelent meg – elnézték neki. Hát igen, ne kerülgessük, alkoholista volt szegény, és amikor pénz állt a házhoz, keményebben belehúzott. Aztán visszaállt a normális üzemmódra (és a külvilág számára a szenvedélybetegsége alig volt észrevehető), hogy aztán másodikán megint eltűnjön pár napra. Bizonyos fokig, még ha nem vagyunk is rabjai efféle szenvedélyeknek, mindnyájan hasonlóképp viselkedünk: ha pénzhez jutunk, örömünkben kicsit többet költünk a kelleténél, aztán visszaveszünk a tempóból. És, mi tagadás, úgy huszadika táján már elkezdünk komolyan aggódni, a sárga csekkeket ingerülten félretoljuk, párizsiból az olcsóbbat vesszük, kirakatokat nem nézegetünk. Még a viselkedésünk is megváltozik: vagy kifejezetten idegesek, lobbanékonyak és hisztérikusak leszünk, vagy annyira lefoglal a napi megélhetés fölötti töprengés, hogy egykedvűekké, mélává, közönyössé válunk. Mindenesetre: egészen más a lelkiállapotunk, mint fizetésnapon vagy egy-két napig utána.

Mármost ha a politika felső vezetőin is tapasztalnánk hasonló hangulatingadozást – vagyis inkább: a hangulat ilyen szabályszerű változását –, az igazán megnyugtató volna. Azt jelezné, hogy ők is bérből és fizetésből élnek, megérzik a havonta befolyó pénz viharos fogyását, rosszul érinti őket egy váratlan parkolási bírság vagy az iskolatáska széthasadása. Hogy hasonlóak hozzánk, hogy ugyanazokat a problémákat élik át, mint azok, akiket képviselnek.

Hát, ilyen jeleket nem látok. Vagy csak nem vettem észre – egy alapos kutatás kideríthetné.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.