Felelősség (Szókommentárok 3.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 17.

Első változat

Lehet, hogy csak nekem van így becsípődve ez a „felelősség” dolog, nem tudom – mindenesetre amikor először lett rendszeresen jelentkező rovatom ebben – az akkor még csak nyomtatott – lapban, az első írás éppen a „felelős értelmiségi” kategóriáján fintorgott, kicsit hosszabban eszmefuttattam erről a 2000-ben (1997-es évfolyam, még nincs a neten). Valahogy gyanús, na.

Mert itt van, mondjuk, amit a minap mondott Balog Zoltán mindenféléért felelős miniszter: „A felsőfokú tanulmányok ingyenesek mindazok számára, akik készek a diplomájukért »felelősséget vállalni« – mondta a miniszter a Wiener Zeitungnak. Aki belföldön marad, annak nem kell fizetnie, aki külföldre megy dolgozni, annak utólag ki kell fizetnie felsőoktatási képzését abból a többszörös jövedelemből, amelyet külföldön keres – fejtette ki.”

Elemezzük ezt egy kicsit. Mégis, hogyan vállalhat felelősséget valaki a diplomájáért? Vagy – lépjünk vissza egyet – egyáltalán: miért vállalhat valaki felelősséget? A tetteiért. A munkájáért. A szavaiért. A gyermekeiért. A szüleiért. Az adósságáért. Bármelyikhez fűzzük is a „felelősség” szót, mindig kicsit mást jelent. Felelős vagyok a szavaimért/tetteimért – amennyiben számon kérhető rajtam, hogy mit miért mondtam/tettem, és ha azzal kárt, bajt, kellemetlenséget okoztam, azért felelek. Másként felelek a szeretteimért – elvárható, hogy vigyázzak rájuk, gondoskodjam róluk, és ha nem jót mondanak/cselekszenek, ezt adjam a tudtukra, és próbáljam őket helyes beszédre/tettekre rávenni. Az adósságért való felelősség viszont megint más – ez azt jelenti, hogy ha nem fizetek, az az én saram (felelősségem), ami miatt bajba kerülhetek. Felelősségre lehet vonni. Felelősen gondolkodó embernek azt szokás nevezni, aki tudja, mit miért mond/tesz, aki felméri szavai/tettei jelentőségét, súlyát, környezetét és hatását.

És így tovább – a szó elemzése könyveket érdemelne.

De mihez kezdjünk azzal, ha tetszőleges kifejezést teszünk be a „felelősséget vállal ___ért” kihagyott helyére? „Pistike felelősséget vállal a hadihajóért”; vagy: „Juliska felelősséget vállal az erdei csízért”; vagy: „A főigazgatóság felelősséget vállal a szőnyegrojtért”. Akárhogy erőlködünk, csakis abban a gondolatkörben kereshetjük a megoldást, hogy az alany (Pistike, Juliska, a főigazgatóság) valahogyan közreműködött a megnevezett dolog létrejöttében, fennállásában, rendeltetésszerű működésében – Pistike tervezte a hadihajót, Juliska eteti a csízt, a főigazgatóság üzemelteti a szőnyegrojtozó üzemet. Ennek fényében mit jelent az, hogy valaki kész felelősséget vállalni a diplomájáért?

Semmit.

Pont ez a dolog lényege. Balog miniszter mond valami szépet és nagyot, elpöttyenti benne a súlyos „felelősség” szót – ahogyan újdonsült beosztottja, Klinghammer államtitkár meg a „morállal” dobálózik, hasonlóan értelmetlenül –, és ezzel (legalábbis ideiglenesen, amíg az áhítat vagy a meghökkenés el nem illan) befogja a száját azoknak, akik ellenvetéssel élnének. Ki merne ilyen komoly dolgot, mint a felelősség, kapásból kiröhögni, üres rizsának minősíteni, félretolni?

Pedig azt kéne. Balog csak annyit akar mondani, hogy a diploma nem tréfadolog, és mi azt akarjuk, hogy aki diplomát szerez, maradjon itthon. Ennyi. Ezt az egyszerű és hamis tételt bugyolálja be a „felelősség” ócska és értelmetlen szólamába.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.