Felelősség (Szókommentárok 3.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 17.

Első változat

Lehet, hogy csak nekem van így becsípődve ez a „felelősség” dolog, nem tudom – mindenesetre amikor először lett rendszeresen jelentkező rovatom ebben – az akkor még csak nyomtatott – lapban, az első írás éppen a „felelős értelmiségi” kategóriáján fintorgott, kicsit hosszabban eszmefuttattam erről a 2000-ben (1997-es évfolyam, még nincs a neten). Valahogy gyanús, na.

Mert itt van, mondjuk, amit a minap mondott Balog Zoltán mindenféléért felelős miniszter: „A felsőfokú tanulmányok ingyenesek mindazok számára, akik készek a diplomájukért »felelősséget vállalni« – mondta a miniszter a Wiener Zeitungnak. Aki belföldön marad, annak nem kell fizetnie, aki külföldre megy dolgozni, annak utólag ki kell fizetnie felsőoktatási képzését abból a többszörös jövedelemből, amelyet külföldön keres – fejtette ki.”

Elemezzük ezt egy kicsit. Mégis, hogyan vállalhat felelősséget valaki a diplomájáért? Vagy – lépjünk vissza egyet – egyáltalán: miért vállalhat valaki felelősséget? A tetteiért. A munkájáért. A szavaiért. A gyermekeiért. A szüleiért. Az adósságáért. Bármelyikhez fűzzük is a „felelősség” szót, mindig kicsit mást jelent. Felelős vagyok a szavaimért/tetteimért – amennyiben számon kérhető rajtam, hogy mit miért mondtam/tettem, és ha azzal kárt, bajt, kellemetlenséget okoztam, azért felelek. Másként felelek a szeretteimért – elvárható, hogy vigyázzak rájuk, gondoskodjam róluk, és ha nem jót mondanak/cselekszenek, ezt adjam a tudtukra, és próbáljam őket helyes beszédre/tettekre rávenni. Az adósságért való felelősség viszont megint más – ez azt jelenti, hogy ha nem fizetek, az az én saram (felelősségem), ami miatt bajba kerülhetek. Felelősségre lehet vonni. Felelősen gondolkodó embernek azt szokás nevezni, aki tudja, mit miért mond/tesz, aki felméri szavai/tettei jelentőségét, súlyát, környezetét és hatását.

És így tovább – a szó elemzése könyveket érdemelne.

De mihez kezdjünk azzal, ha tetszőleges kifejezést teszünk be a „felelősséget vállal ___ért” kihagyott helyére? „Pistike felelősséget vállal a hadihajóért”; vagy: „Juliska felelősséget vállal az erdei csízért”; vagy: „A főigazgatóság felelősséget vállal a szőnyegrojtért”. Akárhogy erőlködünk, csakis abban a gondolatkörben kereshetjük a megoldást, hogy az alany (Pistike, Juliska, a főigazgatóság) valahogyan közreműködött a megnevezett dolog létrejöttében, fennállásában, rendeltetésszerű működésében – Pistike tervezte a hadihajót, Juliska eteti a csízt, a főigazgatóság üzemelteti a szőnyegrojtozó üzemet. Ennek fényében mit jelent az, hogy valaki kész felelősséget vállalni a diplomájáért?

Semmit.

Pont ez a dolog lényege. Balog miniszter mond valami szépet és nagyot, elpöttyenti benne a súlyos „felelősség” szót – ahogyan újdonsült beosztottja, Klinghammer államtitkár meg a „morállal” dobálózik, hasonlóan értelmetlenül –, és ezzel (legalábbis ideiglenesen, amíg az áhítat vagy a meghökkenés el nem illan) befogja a száját azoknak, akik ellenvetéssel élnének. Ki merne ilyen komoly dolgot, mint a felelősség, kapásból kiröhögni, üres rizsának minősíteni, félretolni?

Pedig azt kéne. Balog csak annyit akar mondani, hogy a diploma nem tréfadolog, és mi azt akarjuk, hogy aki diplomát szerez, maradjon itthon. Ennyi. Ezt az egyszerű és hamis tételt bugyolálja be a „felelősség” ócska és értelmetlen szólamába.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.