Felelősség (Szókommentárok 3.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 17.

Első változat

Lehet, hogy csak nekem van így becsípődve ez a „felelősség” dolog, nem tudom – mindenesetre amikor először lett rendszeresen jelentkező rovatom ebben – az akkor még csak nyomtatott – lapban, az első írás éppen a „felelős értelmiségi” kategóriáján fintorgott, kicsit hosszabban eszmefuttattam erről a 2000-ben (1997-es évfolyam, még nincs a neten). Valahogy gyanús, na.

Mert itt van, mondjuk, amit a minap mondott Balog Zoltán mindenféléért felelős miniszter: „A felsőfokú tanulmányok ingyenesek mindazok számára, akik készek a diplomájukért »felelősséget vállalni« – mondta a miniszter a Wiener Zeitungnak. Aki belföldön marad, annak nem kell fizetnie, aki külföldre megy dolgozni, annak utólag ki kell fizetnie felsőoktatási képzését abból a többszörös jövedelemből, amelyet külföldön keres – fejtette ki.”

Elemezzük ezt egy kicsit. Mégis, hogyan vállalhat felelősséget valaki a diplomájáért? Vagy – lépjünk vissza egyet – egyáltalán: miért vállalhat valaki felelősséget? A tetteiért. A munkájáért. A szavaiért. A gyermekeiért. A szüleiért. Az adósságáért. Bármelyikhez fűzzük is a „felelősség” szót, mindig kicsit mást jelent. Felelős vagyok a szavaimért/tetteimért – amennyiben számon kérhető rajtam, hogy mit miért mondtam/tettem, és ha azzal kárt, bajt, kellemetlenséget okoztam, azért felelek. Másként felelek a szeretteimért – elvárható, hogy vigyázzak rájuk, gondoskodjam róluk, és ha nem jót mondanak/cselekszenek, ezt adjam a tudtukra, és próbáljam őket helyes beszédre/tettekre rávenni. Az adósságért való felelősség viszont megint más – ez azt jelenti, hogy ha nem fizetek, az az én saram (felelősségem), ami miatt bajba kerülhetek. Felelősségre lehet vonni. Felelősen gondolkodó embernek azt szokás nevezni, aki tudja, mit miért mond/tesz, aki felméri szavai/tettei jelentőségét, súlyát, környezetét és hatását.

És így tovább – a szó elemzése könyveket érdemelne.

De mihez kezdjünk azzal, ha tetszőleges kifejezést teszünk be a „felelősséget vállal ___ért” kihagyott helyére? „Pistike felelősséget vállal a hadihajóért”; vagy: „Juliska felelősséget vállal az erdei csízért”; vagy: „A főigazgatóság felelősséget vállal a szőnyegrojtért”. Akárhogy erőlködünk, csakis abban a gondolatkörben kereshetjük a megoldást, hogy az alany (Pistike, Juliska, a főigazgatóság) valahogyan közreműködött a megnevezett dolog létrejöttében, fennállásában, rendeltetésszerű működésében – Pistike tervezte a hadihajót, Juliska eteti a csízt, a főigazgatóság üzemelteti a szőnyegrojtozó üzemet. Ennek fényében mit jelent az, hogy valaki kész felelősséget vállalni a diplomájáért?

Semmit.

Pont ez a dolog lényege. Balog miniszter mond valami szépet és nagyot, elpöttyenti benne a súlyos „felelősség” szót – ahogyan újdonsült beosztottja, Klinghammer államtitkár meg a „morállal” dobálózik, hasonlóan értelmetlenül –, és ezzel (legalábbis ideiglenesen, amíg az áhítat vagy a meghökkenés el nem illan) befogja a száját azoknak, akik ellenvetéssel élnének. Ki merne ilyen komoly dolgot, mint a felelősség, kapásból kiröhögni, üres rizsának minősíteni, félretolni?

Pedig azt kéne. Balog csak annyit akar mondani, hogy a diploma nem tréfadolog, és mi azt akarjuk, hogy aki diplomát szerez, maradjon itthon. Ennyi. Ezt az egyszerű és hamis tételt bugyolálja be a „felelősség” ócska és értelmetlen szólamába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.