Bélák a falakon belül

  • Kálmán C. György magánember
  • 2013. február 23.

Első változat

Klinghammer István útmutatásai szerint a problémákat nem szabad kivinni az egyetem falai közül; de az utcáról sem szabad bevinni a demonstrációt az egyetemre.

Elképzelem, hogyan is történne, ha mindenki alkalmazkodna a még ki nem nevezett államtitkár vízióihoz.

Sz. Béla egyetemi docens villamossal ment haza – bérletre már régóta nem telt, egy viseltes jegy lapult a zsebében, minden megállónál felkapta a fejét, lát-e ellenőrkülsejű felszállókat. Gondterhelt volt; a rektor éppen ma jelezte, hogy legtehetségesebb tanársegédjét, aki rengeteg kiváló órát tartott és nagy segítségére volt a tanszéki adminisztrációban, nyáron elbocsátják, létszám-gazdálkodási okokból. A dékán leiratban jelezte, hogy a nagyelőadót ezentúl csak szerdán 10 és 12 között van módjukban befűteni, energiagazdálkodás-racionalizálási megfontolásokból, és este még a könyvtárból telefonáltak, hogy idén nincs módjukban könyvbeszerzési megrendeléseket fogadni. – Mi volt az egyetemen? – kérdezte otthon a felesége, de Sz. Béla válasz helyett csak hümmögött, elnézett a levegőbe. „Nem, nem viszem ki a problémákat az egyetem falai közül – gondolta –, még csak az hiányzik, hogy bármi kiszivárogjon, és az egyetem falai közé sem viszem be, ez nem kulturális vagy sporttevékenység, elvégre.” Gyorsan aláírta a kis Béla ellenőrzőjét, megint intőt kapott, és gondosan odabiggyesztette: „magánember”. Épp elszundikált volna a tévé előtt a fotelban, amikor megcsörrent a telefon – régi haverja kereste, most valami újságíró, de rövid úton lerázta: – Dehogy adok interjút – morogta ingerülten –, még csak az hiányzik, aztán véletlenül odaírod, hogy docens, és elástam magam. Én nem megyek az utcára, a médiában meg se szólalok, az egyetemen semmiről nem beszélek (ami nem oktatás, tudomány, kulturális vagy sporttevékenység), kivinni pedig semmit nem viszek sehova. (Hagyjál, Rozi, most nem a kukáról beszélek.) És csak szakcikkeket írok alá. Amúgy jól vagytok?

Eközben a város másik részében egy romkocsma mélyén három bölcsész merengett. – A francba – gondolta az egyik –, a húgom nem fog tudni a jogra menni, kénytelen lesz a Nemzeti Hivatalnokképző Felsőfokú Tanintézménybe jelentkezni, na mindegy. – Az én öcsém meg közgazdász akart lenni, de most úgy döntött, fociedző lesz, nem értem – töprengett magában a másik. Türelmetlenül kezdett elmélkedni a harmadik (őt is Bélának hívták, milyen érdekes): – Ti is hallottátok, hogy jövőre már nem tanít a Béla? (Ez egy harmadik.) Nyugdíjba küldik, az óráit szétosztják, az egész tanszék átáll iparitanuló-továbbképzésre. – Hang nem hallatszott, a jól nevelt fiatalok nem vitték problémáikat az egyetem falain kívülre.

Viszont üstöllést demokratikusan megválasztották az őket egyedül legitim módon képviselő Hallgatói Önkormányzatot, aki felvette a legszebb ruháját, nyakkendőt is öltött, és harmadnap bejelentkezett a dékánhoz, egyenest az egyetem falai közé, ahová azonban – ügyesen kitalálta ezt – nem az utcáról, hanem a folyosó végén levő vécében töltött keserves éjszaka után magáról az egyetemről érkezett. Előadta a diákok mindenféle aggodalmát, sérelmét, hiányérzetét, hogy gondolja meg a dékán úr, tudna-e az egyetem falain belül valamiféle megoldást találni. Jó ember volt a dékán, meg is gondolta – nem egyszer, de háromszor –, mielőtt válaszolt volna (közben szórakozottan megbízásokat írt alá [nem magánemberként] az intézmény tudományos nimbuszának polírozására), majd széttárta a kezét: – Fiatalember, ezek a problémák nem az egyetemen belül keletkeztek, ne hozzuk be őket. És nyomatékkal kérem, ne is vigye ki őket. Ez az egyetem életében komoly gondot okoz, és nem visz el a megoldáshoz. De azt megígérhetem, hogy ha az államtitkár betéved a falak közé, szóba hozom neki, hogy aztán ő mit visz ki belőle, az az ő dolga.

Az államtitkár pedig ült a szobájában, és látta mindezt, és mosolygott, és roppant elégedett volt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.