Már megint ugyanaz

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 19.

Első változat

Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbe vonása…

Azok után, ami tegnap történt, nem is volna más teendőm, mint szépen idemásolni a legutóbbi blogomat, tessenek újra elolvasni, nem erőltetem meg magam.

Mert – ismét – ítéletet hozott egy bíróság (a Fővárosi Ítélőtábla), amelyben elmarasztalta a Médiatanácsot, és a Klubrádiónak adott igazat; mire föl a Médiatanács diadalittas nyilatkozatot bocsátott ki, amely szerint ők győztek, mindenben nekik van igazuk, jól megjárta a gonosz, áskálódó Klubrádió.

Na jól van, Médiatanács, leülhetsz, ezt már hallottuk, unatkozunk.

Meg kell hagyni, az Orbán-kormány elhozta nekünk a nyugodt, biztonságos, kiszámítható világot. Amin tegnap dühöngtünk – azon holnap is őrjönghetünk. A hatalom reakciói előre láthatóak, az eszement nyilatkozatok, elvi intézkedések és gyakorlati lépések már-már mechanikusan ismétlődnek. Pontosan tudhatjuk, mire, ki hogyan fog reagálni (lám, Wachsler építésügyi főfelelős válaszát is milyen pontosan megjósoltam, s ez a legkevésbé sem önfényezés, inkább a hatalom fantáziátlanságának szomorú tüköre).

Minden olajozottan működik tehát, hacsak arra nem gondolunk, hogy a jeles filozófus, Henri Bergson szerint a nevetés (egyik) forrása éppen a gépies ismétlődés: ha mindig, minden ugyanúgy történik, az nem csak az állandóság megnyugtató érzésével, hanem az ellenállhatatlan mulatságosság ingerével is kecsegtet. Mi tagadás, a Médiatanács kezd nagyon viccessé válni.

De mégsem (csak) vicces dolgok ezek. Ne úgy fogjuk fel ezeket a hivatalos nyilatkozatokat, hogy ezek nem egyebek, mint a nagyközönségnek szóló porhintések (azok számára tudniillik, akik csak a kormányközeli tévékből, rádióból, újságokból tájékozódnak), és több is, mint nettó hülyeség. A hivatalosság ugyanis ekként teremt módot arra, hogy továbbra is megszabja, eldöntse, kinyilvánítsa és (el)utasítsa mindazt, amit csak akar. Ennek révén továbbra is azt játssza, hogy nyeregben (hatalmi pozícióban) van, ekként is cselekszik – és nincs, aki ennek ellenállna. Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbevonása… És így tovább. Nagyon is kidolgozott, megfontolt lépések ezek – csak a felszínen látszanak bárgyú vigyorral ismételgetett győzelmi jelentéseknek.

Bergson ide, Bergson oda: nem tudunk szívből nevetni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.