Már megint ugyanaz

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 19.

Első változat

Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbe vonása…

Azok után, ami tegnap történt, nem is volna más teendőm, mint szépen idemásolni a legutóbbi blogomat, tessenek újra elolvasni, nem erőltetem meg magam.

Mert – ismét – ítéletet hozott egy bíróság (a Fővárosi Ítélőtábla), amelyben elmarasztalta a Médiatanácsot, és a Klubrádiónak adott igazat; mire föl a Médiatanács diadalittas nyilatkozatot bocsátott ki, amely szerint ők győztek, mindenben nekik van igazuk, jól megjárta a gonosz, áskálódó Klubrádió.

Na jól van, Médiatanács, leülhetsz, ezt már hallottuk, unatkozunk.

Meg kell hagyni, az Orbán-kormány elhozta nekünk a nyugodt, biztonságos, kiszámítható világot. Amin tegnap dühöngtünk – azon holnap is őrjönghetünk. A hatalom reakciói előre láthatóak, az eszement nyilatkozatok, elvi intézkedések és gyakorlati lépések már-már mechanikusan ismétlődnek. Pontosan tudhatjuk, mire, ki hogyan fog reagálni (lám, Wachsler építésügyi főfelelős válaszát is milyen pontosan megjósoltam, s ez a legkevésbé sem önfényezés, inkább a hatalom fantáziátlanságának szomorú tüköre).

Minden olajozottan működik tehát, hacsak arra nem gondolunk, hogy a jeles filozófus, Henri Bergson szerint a nevetés (egyik) forrása éppen a gépies ismétlődés: ha mindig, minden ugyanúgy történik, az nem csak az állandóság megnyugtató érzésével, hanem az ellenállhatatlan mulatságosság ingerével is kecsegtet. Mi tagadás, a Médiatanács kezd nagyon viccessé válni.

De mégsem (csak) vicces dolgok ezek. Ne úgy fogjuk fel ezeket a hivatalos nyilatkozatokat, hogy ezek nem egyebek, mint a nagyközönségnek szóló porhintések (azok számára tudniillik, akik csak a kormányközeli tévékből, rádióból, újságokból tájékozódnak), és több is, mint nettó hülyeség. A hivatalosság ugyanis ekként teremt módot arra, hogy továbbra is megszabja, eldöntse, kinyilvánítsa és (el)utasítsa mindazt, amit csak akar. Ennek révén továbbra is azt játssza, hogy nyeregben (hatalmi pozícióban) van, ekként is cselekszik – és nincs, aki ennek ellenállna. Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbevonása… És így tovább. Nagyon is kidolgozott, megfontolt lépések ezek – csak a felszínen látszanak bárgyú vigyorral ismételgetett győzelmi jelentéseknek.

Bergson ide, Bergson oda: nem tudunk szívből nevetni.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.