Megszokjuk

  • Kálmán C. György
  • 2016. július 14.

Első változat

Egyre gyakrabban előkerülő érv a Liget projekt védelmezőinél, hogy úgyis épült már jó pár olyan épület, amely a Ligetből csíp le valamennyit.

Az épített környezettel megtanulunk együtt élni. Lassanként hozzászokunk, az egymást követő generációk egyre kevesebb indulattal tekintenek arra, amit a régiek építettek, még talán meg is szeretik, és egy idő múltán büszkén mutogatják. Ha valaha is kérdés volt, hogy szép-e, funkcionális-e, megfelel-e a helyszínnek – ezek az aggodalmak elhalkulnak, sőt olykor még pozitívra is fordulnak, és az utódok elkezdik szépnek (funkcionálisnak, a tájba-környezetbe illőnek) tekinteni azt, ami már elég régi. Külföldi (vagy tájékozatlan vidéki) ismerőseinknek megmutatjuk a Hősök terét meg a Halászbástyát, ahogyan megnézzük Párizsban a Diadalívet, Londonban a Nelson-szobrot a Trafalgar téren. Kegyeletből, megszokásból azt mondjuk: rendben van. Talán még azt is: szép. Mindenesetre konzervál valamit a régmúltból, közvetít egy ízlést, gondolkodást, eszményt – de azért nyilván egyikünknek sem lesz meghatározó esztétikai élménye.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Azért gondolkodtam el ezen, mert a Liget projekt védelmezőinek az egyik érve mostanság éppen erre alapul: egyrészt arra hivatkoznak, hogy mennyi régi építkezés váltott ki heves vitákat (Baán kedves példája a Lánchíd meg a Parlament), másrészt – újabban – több helyen láttam, hogy a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum (meg az Állatkert, volt Vidám Park, Vajdahunyad vára stb.) helyére utalnak – hogy tudniillik lám, ezek is már régóta a Liget területéből csípnek le, beleépültek abba a területbe, amely eredetileg kizárólag zöld, fás-bokros park lett volna.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Hát persze, őrültség volna bármelyik múzeum (vagy az építészetileg is sok érdekes részlettel rendelkező Állatkert) lebontását követelni. Nagyon régóta a helyükön vannak, már hozzánőttek a tájhoz. Ma (már) senki nem keseredik el miattuk, talán jó is a múzeum- és állatkert-látogatónak, hogy kiszellőztetheti a fejét a parkban, bár nem biztos, hogy ha valaki Budapest legszebb épületeit keresi, éppen ezeket mutogatnánk.

Ez azonban semmire nem érv.

Ha ugyanis logikusan végiggondoljuk, akkor ebből az következne, hogy épüljön bármi bárhová, évtizedek-évszázadok elteltével úgyis megkapja a patináját, megszokjuk, belakjuk, talán még meg is szeretjük; ormótlansága, pöffeszkedése, elbaltázott helyszíne már csak mosolyra fakaszt, az is a régmúlt kor lenyomatának számít majd, amitől az építkezés kortársai dührohamot kaptak. Hajrá, építsünk monstre falloszt az Alagút (!) és a (c)sikló (!) elé, föld alatti wellnesst a Várba és így tovább. Utódaink úgysem bontják le (vagy temetik be), legfeljebb kicsit furcsállkodnak majd.

Igen, a megszokás nagy úr. Mindennel meg lehet tanulni együtt élni, igazán nagyon kevés olyan dolog van (építészetben pedig még kevesebb), amit tűrhetetlennek, elviselhetetlennek, a vele való továbbélésre alkalmatlannak nevezhetnénk. De ez talán mégsem jogosít fel bármire.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.