Megszokjuk

  • Kálmán C. György
  • 2016. július 14.

Első változat

Egyre gyakrabban előkerülő érv a Liget projekt védelmezőinél, hogy úgyis épült már jó pár olyan épület, amely a Ligetből csíp le valamennyit.

Az épített környezettel megtanulunk együtt élni. Lassanként hozzászokunk, az egymást követő generációk egyre kevesebb indulattal tekintenek arra, amit a régiek építettek, még talán meg is szeretik, és egy idő múltán büszkén mutogatják. Ha valaha is kérdés volt, hogy szép-e, funkcionális-e, megfelel-e a helyszínnek – ezek az aggodalmak elhalkulnak, sőt olykor még pozitívra is fordulnak, és az utódok elkezdik szépnek (funkcionálisnak, a tájba-környezetbe illőnek) tekinteni azt, ami már elég régi. Külföldi (vagy tájékozatlan vidéki) ismerőseinknek megmutatjuk a Hősök terét meg a Halászbástyát, ahogyan megnézzük Párizsban a Diadalívet, Londonban a Nelson-szobrot a Trafalgar téren. Kegyeletből, megszokásból azt mondjuk: rendben van. Talán még azt is: szép. Mindenesetre konzervál valamit a régmúltból, közvetít egy ízlést, gondolkodást, eszményt – de azért nyilván egyikünknek sem lesz meghatározó esztétikai élménye.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Azért gondolkodtam el ezen, mert a Liget projekt védelmezőinek az egyik érve mostanság éppen erre alapul: egyrészt arra hivatkoznak, hogy mennyi régi építkezés váltott ki heves vitákat (Baán kedves példája a Lánchíd meg a Parlament), másrészt – újabban – több helyen láttam, hogy a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum (meg az Állatkert, volt Vidám Park, Vajdahunyad vára stb.) helyére utalnak – hogy tudniillik lám, ezek is már régóta a Liget területéből csípnek le, beleépültek abba a területbe, amely eredetileg kizárólag zöld, fás-bokros park lett volna.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Hát persze, őrültség volna bármelyik múzeum (vagy az építészetileg is sok érdekes részlettel rendelkező Állatkert) lebontását követelni. Nagyon régóta a helyükön vannak, már hozzánőttek a tájhoz. Ma (már) senki nem keseredik el miattuk, talán jó is a múzeum- és állatkert-látogatónak, hogy kiszellőztetheti a fejét a parkban, bár nem biztos, hogy ha valaki Budapest legszebb épületeit keresi, éppen ezeket mutogatnánk.

Ez azonban semmire nem érv.

Ha ugyanis logikusan végiggondoljuk, akkor ebből az következne, hogy épüljön bármi bárhová, évtizedek-évszázadok elteltével úgyis megkapja a patináját, megszokjuk, belakjuk, talán még meg is szeretjük; ormótlansága, pöffeszkedése, elbaltázott helyszíne már csak mosolyra fakaszt, az is a régmúlt kor lenyomatának számít majd, amitől az építkezés kortársai dührohamot kaptak. Hajrá, építsünk monstre falloszt az Alagút (!) és a (c)sikló (!) elé, föld alatti wellnesst a Várba és így tovább. Utódaink úgysem bontják le (vagy temetik be), legfeljebb kicsit furcsállkodnak majd.

Igen, a megszokás nagy úr. Mindennel meg lehet tanulni együtt élni, igazán nagyon kevés olyan dolog van (építészetben pedig még kevesebb), amit tűrhetetlennek, elviselhetetlennek, a vele való továbbélésre alkalmatlannak nevezhetnénk. De ez talán mégsem jogosít fel bármire.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.