Megszokjuk

  • Kálmán C. György
  • 2016. július 14.

Első változat

Egyre gyakrabban előkerülő érv a Liget projekt védelmezőinél, hogy úgyis épült már jó pár olyan épület, amely a Ligetből csíp le valamennyit.

Az épített környezettel megtanulunk együtt élni. Lassanként hozzászokunk, az egymást követő generációk egyre kevesebb indulattal tekintenek arra, amit a régiek építettek, még talán meg is szeretik, és egy idő múltán büszkén mutogatják. Ha valaha is kérdés volt, hogy szép-e, funkcionális-e, megfelel-e a helyszínnek – ezek az aggodalmak elhalkulnak, sőt olykor még pozitívra is fordulnak, és az utódok elkezdik szépnek (funkcionálisnak, a tájba-környezetbe illőnek) tekinteni azt, ami már elég régi. Külföldi (vagy tájékozatlan vidéki) ismerőseinknek megmutatjuk a Hősök terét meg a Halászbástyát, ahogyan megnézzük Párizsban a Diadalívet, Londonban a Nelson-szobrot a Trafalgar téren. Kegyeletből, megszokásból azt mondjuk: rendben van. Talán még azt is: szép. Mindenesetre konzervál valamit a régmúltból, közvetít egy ízlést, gondolkodást, eszményt – de azért nyilván egyikünknek sem lesz meghatározó esztétikai élménye.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Azért gondolkodtam el ezen, mert a Liget projekt védelmezőinek az egyik érve mostanság éppen erre alapul: egyrészt arra hivatkoznak, hogy mennyi régi építkezés váltott ki heves vitákat (Baán kedves példája a Lánchíd meg a Parlament), másrészt – újabban – több helyen láttam, hogy a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum (meg az Állatkert, volt Vidám Park, Vajdahunyad vára stb.) helyére utalnak – hogy tudniillik lám, ezek is már régóta a Liget területéből csípnek le, beleépültek abba a területbe, amely eredetileg kizárólag zöld, fás-bokros park lett volna.

Baán László

Baán László

Fotó: MTI

Hát persze, őrültség volna bármelyik múzeum (vagy az építészetileg is sok érdekes részlettel rendelkező Állatkert) lebontását követelni. Nagyon régóta a helyükön vannak, már hozzánőttek a tájhoz. Ma (már) senki nem keseredik el miattuk, talán jó is a múzeum- és állatkert-látogatónak, hogy kiszellőztetheti a fejét a parkban, bár nem biztos, hogy ha valaki Budapest legszebb épületeit keresi, éppen ezeket mutogatnánk.

Ez azonban semmire nem érv.

Ha ugyanis logikusan végiggondoljuk, akkor ebből az következne, hogy épüljön bármi bárhová, évtizedek-évszázadok elteltével úgyis megkapja a patináját, megszokjuk, belakjuk, talán még meg is szeretjük; ormótlansága, pöffeszkedése, elbaltázott helyszíne már csak mosolyra fakaszt, az is a régmúlt kor lenyomatának számít majd, amitől az építkezés kortársai dührohamot kaptak. Hajrá, építsünk monstre falloszt az Alagút (!) és a (c)sikló (!) elé, föld alatti wellnesst a Várba és így tovább. Utódaink úgysem bontják le (vagy temetik be), legfeljebb kicsit furcsállkodnak majd.

Igen, a megszokás nagy úr. Mindennel meg lehet tanulni együtt élni, igazán nagyon kevés olyan dolog van (építészetben pedig még kevesebb), amit tűrhetetlennek, elviselhetetlennek, a vele való továbbélésre alkalmatlannak nevezhetnénk. De ez talán mégsem jogosít fel bármire.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.