Egymást díjazták a lakájmédia dolgozói

  • narancs.hu
  • 2020. március 12.

Fekete Lyuk

Bátor jómadarak díjaztak bátor jótollúakat.

Átadták a Médianéző Központ Jótollú magyar újságíró elnevezésű sajtódíjait csütörtökön Budapesten - adta hírül az MTI. Azaz a morális fölényben álló lakájmédia dolgozói ismét kaptak egy kis hátbaveregetést. Lássuk is legjobb tollú díjazottakat a jótollúak között!

Publicista kategóriában Szentesi Zöldi László, a Magyar Demokrata főmunkatársa kapta az elismerést - ő saját berkein kívül legutóbb azzal keltett feltűnést, hogy beleszállt a kulturális törvény elleni tüntetésen beszédet mondó Pintér Bélába. "A színház alapvetően kritikus, ellenzéki, vagy ha nem az, akkor kurva unalmas és hazug" - mondta többek között a színész-rendező beszédében. "Elavultatok, Pintér Béla!" - vágott neki vissza Szentesi Zöld a 888 hasábjain. "A jó színház ugyanis nem ellenzéki vagy kormánypárti, hanem esztétikai, művészeti értékén ilyen vagy olyan. Ha nektek a jó színház ellenzéki és lázító, akkor fogalmatok sincs a művészet mibenlétéről. Azt hiszitek, hogy muszáj forradalmat támasztani állandóan, és nem veszitek észre, hogy milyen kopottak és öregesek vagytok" - írta publicisztikájában, díjához tehát kétség sem férhet. Bár nekünk a témában sokkal jobban tetszett Bödőcs Tibor Szentesi Zöldnek címzett posztja.

Szentesi Zöldet így méltatta Gajdics Ottó: a díjazott azok közé tartozik, akiknek "soha nem voltak problémái az identitásával". Szentesi Zöldi László "minden mondatán átsüt a magyar nemzet sorsa iránti felelősség, a haza feltétel nélküli szeretete, az anyanyelv ápolása és a szülőföld tisztelete."

Újságíró kategóriában Swendt Pál, a Magyar Nemzet belpolitikai szerkesztőségének munkatársa vehette át az elismerést. Swendt bűnügyi tudósítóként dolgozott a Magyar Hírlap, a Napi Gazdaság, a Magyar Idők, majd az újjáalakult Magyar Nemzet munkatársaként. Hogy kik ítéltek oda a díjat? Íme a kuratórium tagjai:

  • Nagy Katalin, a Kossuth rádió vezető szerkesztője, aki egyedülálló módon izzaszthatja meg kérdéseivel a miniszterelnököt
  • Néző László, a Mediaworks központi szerkesztőségének főszerkesztője, aki a kulturális forradalmat kirobbantó Szakács Árpádot váltotta a Mediaworks élén, de a NER Petőfijéhez képest tevékenysége egyelőre nem vert nagy hullámokat
  • Szarvas Szilveszter, a PestiSrácok.hu főszerkesztő-helyettese, aki korábban bűvészmutatványokkal oknyomozott, majd egy rágalmazási ügy miatt elfogatóparancsot is kiadtak ellene
  • Gajdics Ottó, a KarcFM és a Szabad Föld főszerkesztője, a Jótollú magyar újságíró díj tavalyi díjazottja, aki Bayer Zsolttal karöltve hétről hétre a Sajtóklubban tesz tanúságot tollúságáról

A tavaly alapított díj célja, hogy olyan újságírók munkáját ismerjék el, akik valósághű, tényszerű cikkeikkel, riportjaikkal hozzájárulnak nemcsak a közvélemény tájékoztatásához, hanem az újságíró szakma hagyományos értékeinek megőrzéséhez is - írja az MTI, amitől csak Boros Bánk Levente, a Médianéző Központ igazgatója tudott jobbat mondani: "Ez a díj elsősorban a bátorságról szól."

Minden díjazottnak szívből gratulálunk!



Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.