Facebook-hirdetésben toboroz hallgatókat a "megújult" SZFE

  • narancs.hu
  • 2021. február 11.

Fekete Lyuk

„Világszínvonalhoz közelítő képzés” lesz, csak legyenek hozzá hallgatók is.

Habár korábban arról szólt a fáma, hogy a „megújult” – értsd: a modellváltás örvén az egyetem nyakába ültetett alapítványi kuratóriummal NER-kompatibilisre fazonírozott – Színház- és Fimművészeti Egyetem az új felállásban ripsz-ropsz „világszínvonalhoz közelítő képzést” fog nyújtani, egyebek mellett azzal, hogy „a világ minden részéről” hoznak majd oktatókat, például az USA-ból és Franciaországból is. Ehhez képest a kormányközeli médiából igazoltak mindezidáig olyan kiváló alkalmazottakat, mint a Hír TV-s Velkovics Vilmos, vagy az Orbán Viktor miniszterelnök facebookos videóival maradandót alkotó Baska Barbara.

 
 

 

Talán nem is véletlen, hogy a súlyos oktató- illetve káderhiányban szenvedő intézmény nem velük, hanem az Oscar-díjra jelölt Koltai Lajossal, illetve a Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színészével, Szarvas Józseffel indított most a Facebookon hallgató-toborzó kampányt. Mellettük ott van még a reklámban Sára Balázs, a Duna TV korábbi operatőre, valamint Vecsernyés János, a Magyar Operatőrök Társasága tagja. Ez utóbbi társaság épp az SZFE-ügy idején roppant meg látványosan, amikor tömegesen hagyták el a tagok – köztük olyan ismert alkotók mint Pohárnok Gergely, Pados Gyula, Erdély Mátyás, Rév Marcell vagy a több Oscar-díjas produkcióban közreműködő Ragályi Elemér. A csoportos kilépés oka az volt, mint akkor írták, hogy „Novák Emil, a Magyar Operatőrök Társasága (HSC) elnökségi tagja, elvállalta a Színház- és Filmművészeti Egyetem általános rektorhelyettesi posztját, és ezt sem az elnökség, sem az etikai bizottság nem találta aggályosnak”.

Az egyetem Facebook-oldala, ahol a hirdetés is fut, legutóbb a kormányközeli Pesti TV Szarvas Józseffel forgatott riportjának előzetesét posztolta, ahol a színész egyebek mellett azt mondja: „Én azt tanultam gyerekkoromban, hogy nem azért kell kapálni a kertet, mert gazos, hanem, hogy ne legyen az.” Illetve arról is beszél gyümölcsfái kapcsán, hogy „a kapaszkodóinkat, gyökereinket ne eresszük, hát anélkül nem szabadok vagyunk, hanem a szél oda fúj bennünket, ahová csak ő akarja”.

Az egyetem honlapján az olvasható: „Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vezetése felkérte a 2021/22-es tanévben induló osztályok tanárait. Az osztályfőnökök a magyar színház- és mozgókép-művészet valamint a hazai média elismert személyiségei, akik nagy ambícióval és izgalmas tervekkel várják a megújuló egyetem hallgatóit.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.