Facebook-hirdetésben toboroz hallgatókat a "megújult" SZFE

  • narancs.hu
  • 2021. február 11.

Fekete Lyuk

„Világszínvonalhoz közelítő képzés” lesz, csak legyenek hozzá hallgatók is.

Habár korábban arról szólt a fáma, hogy a „megújult” – értsd: a modellváltás örvén az egyetem nyakába ültetett alapítványi kuratóriummal NER-kompatibilisre fazonírozott – Színház- és Fimművészeti Egyetem az új felállásban ripsz-ropsz „világszínvonalhoz közelítő képzést” fog nyújtani, egyebek mellett azzal, hogy „a világ minden részéről” hoznak majd oktatókat, például az USA-ból és Franciaországból is. Ehhez képest a kormányközeli médiából igazoltak mindezidáig olyan kiváló alkalmazottakat, mint a Hír TV-s Velkovics Vilmos, vagy az Orbán Viktor miniszterelnök facebookos videóival maradandót alkotó Baska Barbara.

 
 

 

Talán nem is véletlen, hogy a súlyos oktató- illetve káderhiányban szenvedő intézmény nem velük, hanem az Oscar-díjra jelölt Koltai Lajossal, illetve a Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színészével, Szarvas Józseffel indított most a Facebookon hallgató-toborzó kampányt. Mellettük ott van még a reklámban Sára Balázs, a Duna TV korábbi operatőre, valamint Vecsernyés János, a Magyar Operatőrök Társasága tagja. Ez utóbbi társaság épp az SZFE-ügy idején roppant meg látványosan, amikor tömegesen hagyták el a tagok – köztük olyan ismert alkotók mint Pohárnok Gergely, Pados Gyula, Erdély Mátyás, Rév Marcell vagy a több Oscar-díjas produkcióban közreműködő Ragályi Elemér. A csoportos kilépés oka az volt, mint akkor írták, hogy „Novák Emil, a Magyar Operatőrök Társasága (HSC) elnökségi tagja, elvállalta a Színház- és Filmművészeti Egyetem általános rektorhelyettesi posztját, és ezt sem az elnökség, sem az etikai bizottság nem találta aggályosnak”.

Az egyetem Facebook-oldala, ahol a hirdetés is fut, legutóbb a kormányközeli Pesti TV Szarvas Józseffel forgatott riportjának előzetesét posztolta, ahol a színész egyebek mellett azt mondja: „Én azt tanultam gyerekkoromban, hogy nem azért kell kapálni a kertet, mert gazos, hanem, hogy ne legyen az.” Illetve arról is beszél gyümölcsfái kapcsán, hogy „a kapaszkodóinkat, gyökereinket ne eresszük, hát anélkül nem szabadok vagyunk, hanem a szél oda fúj bennünket, ahová csak ő akarja”.

Az egyetem honlapján az olvasható: „Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vezetése felkérte a 2021/22-es tanévben induló osztályok tanárait. Az osztályfőnökök a magyar színház- és mozgókép-művészet valamint a hazai média elismert személyiségei, akik nagy ambícióval és izgalmas tervekkel várják a megújuló egyetem hallgatóit.”

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.