A Demeter Szilárd-féle Hajónapló szerint „az Index visszatért”, a Telex pedig magával vitte a „közéleti lármázás gonosz szellemét”

  • narancs.hu
  • 2020. október 12.

Fekete Lyuk

A távozó indexesek új portálja „unalmas és szegényes”, pedig vagy ötven zsurnalista „veri a klaviatúrát nap nap után”.

„Hetek teltek el azóta, hogy az Index körül kirobbant, majd nyugvópontra jutott a nagyszabású médiabotrány, amelynek egyik következménye a ma már szintén megnyitható Telex, másik eredménye pedig az újra olvashatóvá változott Index lett. A felmondott szerkesztőség vitte magával mindazt, ami a weboldalt az utóbbi évben jellemezte, az újralakított kollektíva pedig elkezdte visszaépíteni az Index arcát vagy valami ahhoz hasonlót.

A két lap szétválása a történet rövidsége ellenére is tele van meglepetésekkel. Én például döbbent csodálkozással böngésztem a Telex unalmas és szegényes felületeit. Pedig az impresszum szerint vagy ötven zsurnaliszta veri a klaviatúrát nap nap után, hogy érdekes, tartalmas, igénys cikkeivel lássák el olvasóikat.

Ehelyett azonban a régi Index hagyományait folytató kombattáns propagandát olvashatunk. Tényfeltárás helyett agitációt, információk helyett tendenciózus hírválogatást, érvek helyett impulzív odamondogatást tartalmaz a lap” – olvasható a Hajónapló szombati, Az Index visszatér című cikkében. Mint ismeretes, a „gyűjtőportált” a Demeter Szilárd vezette Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) által létrehozott Petőfi Irodalmi Ügynökség adja ki.

Az Echo TV-ből kitiltott szereplőkkel indít kulturális műsort a PIM

A Hajónapló szerkesztői és szerzői elmerülnek a magyar kulturális életben, megmutatják, ők hogyan látják azt. „A magyar nyelvterület egyik legszabadabb szerkesztősége, amely se nem objektív, se nem független, viszont szabad"" - így jellemzi a Hajónapló című online műsorfolyamot Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatója.

A Telex lemondott a kritikus, de kíváncsi hírfogyasztókról

A szerző idéz Tóta W. Árpád egy nemrégiben megjelent interjújából; az Index korábbi munkatársa az Azonnalinak azt mondta, „ha hirtelen, brutális és tisztán indulati minősítésekkel az akkori Indexnél elfogadhatóvá tettük azt, hogy nem kell érvelni, és nem kell helyet hagyni az ellenvéleménynek, hanem oda lehet vágni, hogy hülye vagy, anélkül, hogy levezetnénk”.

A cikk írója szerint a ha a „neves publicista szavaira” rápillantunk, fel fog tűnni, hogy amit ő és újságírótársai akkoriban képviseltek, az pontosan az volt, ami elárasztotta és azóta is fojtogatja a közbeszédet: a „tények nélküli minősítések”, az „irracionális indulatok”, a „szélsőségekre kihegyezett figyelem”, a „botrányokra fókuszált objektív”.

„Azt hiszem, a sajtótörténet legnagyobb tévedése volt, amikor majd minden komolynak tűnő lap bekanyarodott ebbe az utcába. Hiszen amióta ezen az úton jár, a hajdani újságolvasók tömegei kerülik a nagy médiumokat. Tudom, nem csak én hagytam fel a valamikori Index és sok hozzá hasonlóvá lett weboldal olvasásával, s nem csak én döntöttem úgy, hogy a bolondok farsangjáról tudósító lapok helyett inkább a kicsiny, de számomra valóban érdekes médiumokat fogom böngészgetni. Úgy tűnik, a régi Index és a nyomdokain járó új Telex néhány százezer stabil bulvárfogyasztó izgatott klikkelgetésének reményében lemondott az el nem kötelezett, kritikus, de kíváncsi hírfogyasztókról” – olvasható a cikkben.

Szépen kezd minden a helyére állni

A szerző szerint miután a „tragikus hagyományokat” élető szerkesztőség új lapot alapított, és magával vitte a „közéleti lármázás gonosz szellemét”, az Index hirtelen visszalendült „az igényes lapok közé”. A „hajdani szellemi erejét” még nem nyerte vissza, továbbra is hiányoznak a tárgyilagos, nagy tudású elemzők, az igényes publicisták, „jó tollú” szerzők, „de ezen valószínűleg lehet segíteni”.

Majd idéz a már „új” Indextől elküldött Ecsenyi Árontól, a Le az Adók 75 %-ával Párt elnökétől, aki a közelmúltban szintén az Azonnalinak nyilatkozott. A libertárius eszméket való Ecsenyi azt mondta egyebek mellett a korábbi munkahelyéről, hogy „egy ütős társaság, nyitott érdeklődésű emberekkel. Ahogy elnézem, egyaránt beszámolnak a kormánypárti és ellenzéki mutyikról, tehát részrehajlással nem lehet őket vádolni. (...) Mindenki kritikus a szerkesztőségben – a vezetőktől a beosztottakig – a kormánnyal, de a tárgyilagosság is fontos, és ezért kell az ő véleményük is.”

Ecsenyi Áron azt is elmesélte az interjúban, hogy volt egy cikke, amit a szerkesztők nem engedtek lehozni. „Nyilván attól tartottak, hogy ha kimegy, akkor mindennek vége, megkondulnak a DK-s, momentumos harangok, hogy lám, itt a bizonyíték: az Index fideszes lett, hiszen ilyen tényeket csakis a Fidesz-sajtó mer lehozni. Szóval van most velük (az újságírókkal – a szerk.) szemben egy elvárás, hogy nem hozhatnak le akármit, mert az ellenzéki szekértábor csorgó nyállal várja, mikor sütheti rájuk a fideszesség minden vitát eldöntő bélyegét”.

Mindezek után a szerző levonta végső következtetését; „Lett tehát egy független, kritikus, tárgyilagos és mértéktartó lapunk. Reméljük, előbb-utóbb mértékadóvá is válik, s nem csúszik vissza abba a lejtős zsákutcába, ahol az újság korábbi dolgozói sokadik lapként megalapították a maguk igénytelen fake news közösségét” – zárult a cikk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.