Az Echo TV-ből kitiltott szereplőkkel indít kulturális műsort a PIM

  • narancs.hu
  • 2020. január 20.

Interaktív

A Hajónapló szerkesztői és szerzői elmerülnek a magyar kulturális életben, megmutatják, ők hogyan látják azt.

„A magyar nyelvterület egyik legszabadabb szerkesztősége, amely se nem objektív, se nem független, viszont szabad"” – így jellemzi a Hajónapló című online műsorfolyamot Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatója.

„A Hajónapló a Petőfi Irodalmi Ügynökség gyűjtőportálja, szerkesztői és szerzői elmerülnek a magyar kulturális életben, megmutatják, ők hogyan látják. Vállaltan önfejűek, elvetik azt a felfogást, hogy vagy a múltba révedsz és maradi vagy, vagy progresszív, aki az ismeretlen, távoli jövőről jósol” – olvasható a csatorna névjegyében.

A lapigazgatói posztot Megadja Gábor, a Századvég kutatója, a 888.hu szerkesztője tölti be. A bemutatkozó videóban saját szerepéről azt nyilatkozza, azért kérte fel Demeter őt erre a posztra, mert semmiféle kultruális elithez semmi köze. Megadja az igazgatói titulustól is elhatárolódik, mint mondja "ő nem igazgat az ég világon semmit", célja, hogy a "kreatív-káoszt szabadon engedje és van egy anarchikus elképzelése arról is, hogyan működik ma egy szerkesztőség.

A műsor főszerkesztője Szepesfalvy Anna, Budafok-Tétény fideszes alpolgármestere - ahogy az a beharangozó videóból kiderül, az ő feladata lesz, hogy a "kreatív káoszból valamifée rendszert alakítson ki. Nagyon mély a merítés, nagyon sok alkotó vár bemutatásra" – ez lesz a dolga a műsornak.

A Hajónaplónak egyelőre egy adása érhető el a YouTube-on, a 8 órás műsorfolyam célja, hogy „a hazai kulturális élet legszélesebb spektrumát mutassák be."

A műsort az A38 hajón veszik fel, az adások végén pedig az Echo TV Keménymag című műsorát idéző kerekasztal-beszélgetésben Megadja mellett többek között a tévéműsorból antiszemita megnyilvánulása miatt kitiltott Ambrózy Áron illetve Vésey Kovács László, a Pesti Srácok szerzője szerepel a Gumiszoba nevű adásrészletben.

A Kreatív beletekintett az első adásba, melyből megtudhattuk, hogy:

  • "a brit hadsereg abban jó, hogy az ananásszal felszerelkezett bennszülötteket ki tudják nyírni."
  • A Golden Globe díjátadóról Ambrózy azt mondta: Felmerült bennem, hogy a szélsőséges bolygómentést túltoló amerikai színészelit hány százalékának van germán eredetű neve. Szerintem ijesztően magas az arány.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.