Az Echo TV-ből kitiltott szereplőkkel indít kulturális műsort a PIM

  • narancs.hu
  • 2020. január 20.

Interaktív

A Hajónapló szerkesztői és szerzői elmerülnek a magyar kulturális életben, megmutatják, ők hogyan látják azt.

„A magyar nyelvterület egyik legszabadabb szerkesztősége, amely se nem objektív, se nem független, viszont szabad"” – így jellemzi a Hajónapló című online műsorfolyamot Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatója.

„A Hajónapló a Petőfi Irodalmi Ügynökség gyűjtőportálja, szerkesztői és szerzői elmerülnek a magyar kulturális életben, megmutatják, ők hogyan látják. Vállaltan önfejűek, elvetik azt a felfogást, hogy vagy a múltba révedsz és maradi vagy, vagy progresszív, aki az ismeretlen, távoli jövőről jósol” – olvasható a csatorna névjegyében.

A lapigazgatói posztot Megadja Gábor, a Századvég kutatója, a 888.hu szerkesztője tölti be. A bemutatkozó videóban saját szerepéről azt nyilatkozza, azért kérte fel Demeter őt erre a posztra, mert semmiféle kultruális elithez semmi köze. Megadja az igazgatói titulustól is elhatárolódik, mint mondja "ő nem igazgat az ég világon semmit", célja, hogy a "kreatív-káoszt szabadon engedje és van egy anarchikus elképzelése arról is, hogyan működik ma egy szerkesztőség.

A műsor főszerkesztője Szepesfalvy Anna, Budafok-Tétény fideszes alpolgármestere - ahogy az a beharangozó videóból kiderül, az ő feladata lesz, hogy a "kreatív káoszból valamifée rendszert alakítson ki. Nagyon mély a merítés, nagyon sok alkotó vár bemutatásra" – ez lesz a dolga a műsornak.

A Hajónaplónak egyelőre egy adása érhető el a YouTube-on, a 8 órás műsorfolyam célja, hogy „a hazai kulturális élet legszélesebb spektrumát mutassák be."

A műsort az A38 hajón veszik fel, az adások végén pedig az Echo TV Keménymag című műsorát idéző kerekasztal-beszélgetésben Megadja mellett többek között a tévéműsorból antiszemita megnyilvánulása miatt kitiltott Ambrózy Áron illetve Vésey Kovács László, a Pesti Srácok szerzője szerepel a Gumiszoba nevű adásrészletben.

A Kreatív beletekintett az első adásba, melyből megtudhattuk, hogy:

  • "a brit hadsereg abban jó, hogy az ananásszal felszerelkezett bennszülötteket ki tudják nyírni."
  • A Golden Globe díjátadóról Ambrózy azt mondta: Felmerült bennem, hogy a szélsőséges bolygómentést túltoló amerikai színészelit hány százalékának van germán eredetű neve. Szerintem ijesztően magas az arány.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.