Hannibal Lecterként mutatta Orbánt a német közszolgálati tévé

  • narancs.hu
  • 2020. május 2.

Fekete Lyuk

"Ahol Orbán dönti el, mi az álhír, ott Weinstein lehet a nőjogi ombudsman."

A német közszolgálati tévé péntek esti Heute Show adásában külön blokk foglalkozott az autokrácia működésével a koronavírus-járvány idején. Ebbe a blokkban volt szó Orbán Viktorról és a magyar kormány egyes döntéseiről is – írja a hvg.hu.

A lap hozzáteszi, hogy a Heute Show leginkább a Jon Stewart-féle The Daily Show német variációja.

"Ahol Orbán dönti el, mi az álhír, ott Weinstein lehet a nőjogi ombudsman" – hangzott el a műsorban, amikor a műsorvezető az álhírek terjesztésének új magyar büntetőjogi szabályozásáról beszélt. A magyarországi helyzetet bemutató blokkban egy híradórészlet után a műsorvezető elmagyarázta a rendeleti kormányzást, majd kitért az európai reakciókra.

Ekkor jelent meg a műsorvezető mögött a kép, amelyen Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság elnökét Clarice Starling FBI-ügynökként lehet látni, Orbán Viktort pedig a lekötözött, maszkkal ártalmatlanná tett Hannibal Lecterként. A felirat szintén A bárányok hallgatnakra utal: "a brüsszeliek hallgatnak".

Orbán illusztris társaságba került – írja a lap – hiszen a szegmensben még Peking propaganda-hadjáratáról volt szó, amely során a kínai diplomaták igyekeznek a megfelelő szóhasználatra kötelezni külföldi országokat. Emellett a törökországi helyzetet mutatták be, ahol a koronavírus elleni védekezés jegyében sokan kaptak amnesztiát kaptak, miközben a politikai foglyok és bebörtönözött újságírók rács mögött maradnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.