Káslerék kimagyarázzák a NAT-kritikákat: Gyurcsány

  • MTI
  • 2020. február 28.

Fekete Lyuk

Csak az ellenzék pattog.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint az aláírásgyűjtések, a kritikák nem a módosított Nemzeti alaptantervről (Nat) szólnak. A szaktárca pénteken az MTI-hez eljuttatott közleményében azt is károsnak nevezte, hogy a "tiltakozást generálók" tantestületeket osztanak meg, éket verve az "aláírók" és "alá nem írók" közé.

Az Emmi megítélése szerint ez tudatos aknamunka, és egyúttal választási célú adatgyűjtés: minden, a Nat ellenében aláíró pedagógus biztos lehet abban, hogy már "listázza őket Gyurcsányék gépezete, a Nat NEM petíció elindítása sem szól másról".

Kitértek arra is: a sajtóban pénteken megjelent állásfoglalás kezdeményezői a szakmai konszenzus megteremtését hiányolják, miközben még inkább megosztják a pedagógusokat. Hozzátették: nem kívánnak belemenni számháborúba, hogy az aláírók száma hogyan viszonyul a pedagógusok 170 ezres létszámához. Hozzátették: nem kívánnak belemenni számháborúba, hogy az aláírók száma hogyan viszonyul a pedagógusok 170 ezres létszámához.

Az állásfoglalás, amelyre az Emmi közleményében utalt, felkerült a Budapesti Piarista Gimnázium honlapjára. Az MTI-hez is eljuttatott állásfoglalást csaknem 1000, egyházi iskolában tanító tanár írta alá.

Egyházi iskolák tanárai szólaltak fel a NAT ellen

Szakmai szempontból kritizálják a NAT-ot, és az oktatás több problémáját is szóba hozzák. Közös állásfoglalást adtak ki a Nemzeti Alaptantervről és az oktatás helyzetéről egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok, akik azt írjják, "fájdalmasan érzékelik a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát", ezért a jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességüknek érzik a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

A dokumentum megfogalmazói szerint "az új Nat bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves, évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti".

Az aláírók kiállnak a mellett, hogy az alaptantervvel és a kerettantervekkel szemben világnézeti meggyőződéstől függetlenül, szakmai alapon indokolt és kívánatos a sok szempontú, lényeget érintő kritika.

Az Emmi ugyanakkor közleményében elővette a béremelés ügyét is. Kiemelték: a kormány éppen hétfőn, amikor az aláírásgyűjtés elkezdődött, adta ki a kormányrendeletet, amellyel 10 százalékkal emeli a pedagógusok fizetését. A nagy munkaterheléssel összefüggő felvetésre úgy reagáltak: a magyar pedagógusoké nemzetközi viszonylatban átlagosnak tekinthető, a tanár-diák arány a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) átlagánál is kedvezőbb.

Ténykérdés - írta az Emmi -, hogy a felsőoktatásba felvételizők között nőtt a pedagógusképzésre jelentkezők aránya. A módosított Nat a kért szemléletváltást szolgálja, ez azonban elsősorban a pedagógusokon múlik - olvasható a minisztérium közleményében.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.