Kossuth-díjat az Ismerős Arcoknak!

  • narancs.hu
  • 2020. július 26.

Fekete Lyuk

Avagy miért ne piszkáljuk még bottal sem a NER-slágert.

A DK istentelen kórházi állapotokat bemutató, illetve Orbán és Kásler ebbéli felelősségét firtató egy héttel ezelőtti slide-show jának, mint tudjuk, az a poénja, hogy a felvételeket az Ismerős Arcok Nélküledjére vágták rá, s még feliratozták is a dalból vett idézetekkel.

Ahogy azt sejteni lehetett, az Ismerős Arcok egyből ugrott, bár ahelyett, hogy ügyvédet fogadtak volna, rohantak árulkodni Hír TV-be: jaj, már megint meggyalázták az új himnuszt, ráadásul most nem az Index újságírója, aki nem állt föl anno a Puskás Ferenc stadion megnyitóján, hanem

maga a Sátán.

„A nemzet összetartozását szimbolizáló dalunkat, egy olyan ember pártja használja provokációra, aki mindent elkövet azért, hogy szétszakítsa a nemzetet” – siránkozott Nyerges Attila magyar dalnok a tévében.

Nem hinnénk, hogy a rajongótábort leszámítva bárki Kásler vagy Orbán ellen fordulna a DK-klip hatására, viszont Gyurcsányék kisfilmjükkel besétáltak a NER utcájába, elfogadták, hogy számukra is tényező, egyfajta vitaalap ez az olcsó és közhelyes, arcpirító zenei megoldásokban bővelkedő giccs. Önmagában a Nélküledről nincs mit beszélni.

Legfeljebb majd akkor (jövő tavasszal), amikor az Ismerős Arcok mint a 21. század Erkel Ferenc – Kölcsey Ferenc szerzőpárosa megkapja a Kossuth-díjat.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.