Persze, hogy nem is Orbánt, nem is a Fideszt kritizálta a „keresztény értelmiség” holdudvara – Közleményben határolódnak el, félreértették őket

  • narancs.hu
  • 2018. április 29.

Fekete Lyuk

Ja, vagy úgy.

Szombaton látott napvilágot az úgynevezett „keresztény értelmiség” szolid NER-kritikája.

Kirakatemberek gazdagodása, a mértéktelenség agresszív kampánya, kihívó életmód – A keresztény értelmiség nekiment Orbánék politikájának

Van, amit már ők sem akarnak megvédeni.

Az otrombán hátba támadott Fidesz felebarátai ellen kénytelen-kelletlen csatasorba állította Németh Szilárdot, és a jó rezsibiztos tette is a dolgát, ahogy az tőle elvárható.

Orbán pontosan kijelölte a keresztény értelmiség helyét a NER szemétdombján: rájuk küldte Rezsi Szilárdot

Mi jöhet még: Soros után itt „a Soros fia” is.

Ám a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége, a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület és a Professzorok Batthyány Köre, vagyis végtére is a Fidesz mögött felsorakozó értelmiségi csoportok együttese olyannyira beijedt, hogy vasárnap gyorsan közleményben el is határolódtak az őket csúnyán félreértelmező sajtótól, és annak megjelent cikkeitől, mert ők bizony nem Orbán Viktort vagy a Fideszt, de még a rendszert sem kritizálják. Csupán általánosságban elmélkednek múltról, jelenről, jövőről… Valahogy így:

„A kritikus szolidaritás hangvétele nem aktuálpolitikai jellegű, tehát azok az értelmezések, melyek kiragadva egy-egy állítást, manipulálják olvasóikat, elfogadhatatlanok. Mivel az írást gondolatébresztőnek szánjuk, ezért tisztelettel kérjük az érdeklődőket, hogy a teljes szöveget www.keesz.hu weboldalon olvasva kapcsolódjanak be a párbeszédbe.”

(Index)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.