Rákay: Hazafias kötelesség megnézni ezt a filmet

  • narancs.hu
  • 2024. március 13.

Fekete Lyuk

A készítők abban bíznak, „a nem nemzetben, hazában gondolkozó baloldali honfitársaknak” is tetszeni fog a Most vagy soha!

A Most vagy soha! című filmről adott interjút a HírTV-nek Rákay Philip producer.

Az alkotás 6,1 milliárd forintból készült, története 1848. március 14-e este 7 óra és 1848. március 15-e este 7 óra között játszódik, egy napot mesél el. Rákay arról beszélt, itt volt az ideje annak, hogy a magyar történelem talán legjobban dokumentált napját bemutassák. 

A stáb célja az volt, hogy a Most vagy soha! valósághű legyen, ugyanakkor akartak egy kalandfilmes, fiktív szálat is.

Rákay kitért arra, hogy bár nagyon sokszor látta ezt a filmet a készítés során, és kreatív producerként az íráshoz, a vágáshoz is köze volt, és Szente Vajkkal együtt minden díszletre, kellékre, jelmezre ők mondták rá az áment, azért most is meghatja, ami elkészült, van benne három-négy-öt olyan pont, amikor nyeli a könnyeit.

Felvetődött a műsorban a kérdés, hogy ez a film „vajon megszólítja-e a nem nemzetben, hazában gondolkozó baloldali honfitársakat is”. Rákay Philip erre azt mondta, Petőfi azok közé a történelmi alakok közé tartozik, akik nem megosztóak

Ő hazafias kötelességének érezte elkészíteni ezt a filmet, és szerinte hazafias kötelesség megnézni is.  

A filmnek már volt sajtóvetítése, és született is róla lelkes kritika, például az Origón. Az ott olvasható írás egyik mondata nagyon népszerű a Facebookon: „Berettyán Nándor – a Nemzeti Színház színművésze – döbbenetesen hasonlít a költőre, bár valójában nem tudjuk, pontosan hogyan nézett ki Petőfi.” A kormánypárti propagandalap kritikusa szerint szerethető a Most vagy soha! A Válasz Online máshogyan látja: kosztümös akciófilmnek, „amely Európa talán legkedvesebb, vér nélkül győztes forradalmát erőszakolja meg így a nagy vásznon”. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.