Stefka István szerint elképzelhetetlen, hogy „az erős napsugár” miatt lángol Ausztrália

  • narancs.hu
  • 2020. január 23.

Fekete Lyuk

Értsék már meg: GY Ú J T O G A T Ó K!

Bencsik András után Stefka István, a Pesti Srácok lapigazgatója is tűz- és katasztrófavédelmi szakértőnek állt, ugyanis a portál PolBeat című műsorában azt mondta Schiffer András korábbi LMP-elnöknek, hogy

„hát nem tudod elképzelni, hogy Ausztráliában csak úgy fölgyulladnak a lombok! Mert milyen klímavészhelyzet? Azért, mert jön az erős napsugár és ettől lobban?”

A beszélgetést 444.hu-nak volt türelme végignézni, így derülhetett ki az is, hogy Stefka azt mondta: „Na most, a legújabb nyomozások és kutatások szerint a klímalobbi egyszerűen felgyújtotta több helyen többször Ausztrália erdeit, bozótjait, és direkt azért csinálták mindezt, hogy legyen klímavészhelyzet.”

Itt még nem állt meg a lapigazgató, ugyanis úgy véli, a globális tűzeseteket azért csinálják valakik, hogy ki lehessen hirdetni a klímavészhelyzetet: „Miért, ezek csak úgy véletlenül történnek Kaliforniában is? Hát ezek a tüzek egymás után jelentik azt, Kaliforniában is, Ausztráliában is, hogy mi történt” – mondta. A teljes felvétel itt lehet megnézni, nagyjából 27:40-nél kezdődik az érintett rész.

 

Ha szeretné tudni, hogy mi történik Ausztráliában, akkor nézze meg az alábbi interjúnkat, amit az Ökológiai Kutatóközpont munkatársával készítettünk.

Ausztráliában eddig jobban féltek a recessziótól, mint a klímaváltozástól

Mindig is voltak tűzesetek a kontinensen, de a mostani szezon korábban kezdődött, és olyan ökoszisztémák is leégnek, amelyek korábban nem. Az Ökológiai Kutatóközpont munkatársával beszélgettünk. Narancs.hu: Miért lángol Ausztrália? Kröel-Dulay György (KDGY): Ausztráliában minden évben vannak tűzesetek, amiért az éghajlat és a növényzet a felelős.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.